Opdager Idag Tesla er steget til 233US.
Det var alligevel en del siden maj hvor den lå i 160 og få uger før i 108?
Opdager Idag Tesla er steget til 233US.
Det var alligevel en del siden maj hvor den lå i 160 og få uger før i 108?
Tja, lige nu after-hours er det fordi GM nu også vil benytte Tesla ladestik NACS til deres biler fra 2025. Ser ud til CCS kommer til at lide en langsom død i USA og Teslas standard bliver fremtiden.
Derudover har du Model 3 som nu får fuld credit i USA på 7.500 USD og til sidst er der AI bølgen som NVIDIA startet den hiver også lidt i Tesla aktien. Og rygter om ny Tesla fabrik i Spanien....
Og her det modsatte... du må hellere selv finde hoved og hale på Tesla aktien inden du investerer.
https://avisendanmark.dk/erhverv/tesla-aktien-gaar-agurk-og-investorerne-jubler-derfor-er-opturen-ikke-slut-endnu
Nå nåede ikke ud på toppen. Blev grådig og satte den til kurs 280, istedet for straks handel.
Ford og Rivian skifter også til Tesla's ladestik og flere mindre ladenetværk har vist også meldt ud at de vil tilføje stikket til deres ladestandere. Sandsynligvis bliver NACS stikket de facto standard i USA. Det skulle ikke undre mig om det er hvad aktiemarkede reagerer på, men jeg er ikke overbevist om at det rent økonomisk er nogen kæmpemæssig gevinst for Tesla. Tror måske nærmere det kan bliver en fordel for de andre producenter - adgangen til SuC netværket er en klar konkurrencemæssig fordel for Tesla og den forsvinder.
Nå nåede ikke ud på toppen. Blev grådig og satte den til kurs 280, istedet for straks handel.
underordnet...den skal jo i kurs 1300 påstår nogen :-) Så behold du bare :-)
Ford og Rivian skifter også til Tesla's ladestik og flere mindre ladenetværk har vist også meldt ud at de vil tilføje stikket til deres ladestandere. Sandsynligvis bliver NACS stikket de facto standard i USA. Det skulle ikke undre mig om det er hvad aktiemarkede reagerer på, men jeg er ikke overbevist om at det rent økonomisk er nogen kæmpemæssig gevinst for Tesla. Tror måske nærmere det kan bliver en fordel for de andre producenter - adgangen til SuC netværket er en klar konkurrencemæssig fordel for Tesla og den forsvinder.
Tesla tjener jo penge, hver gang en ikke-Tesla elbil lader på SuC. Den fordel forsvinder ikke. Morgan Stanley’s analytiker Adam Jonas mener, at dette er op mod 100 milliarder dollars værd for Tesla. Der er adskillige nyhedsmedier, der beskriver dette.
Desuden er det stadig lettere at lade en Tesla, da man bare skal sætte stikket i. Andre elbiler skal jonglere med appen og vælge ladestander osv. Jeg tvivler også på, at denne fordel ved at vælge en Tesla forsvinder lige foreløbigt.
Ja, har godt se nogle vilde tal nævnt, men lynladestationer er ikke billige at sætte op, ikke mindst den kraftige forbindelse dertil er dyr. Det er mange penge der skal tjenes hjem igen og Teslas strømpriser har indtil nu været i et ganske fornuftigt leje, så tror ikke det er en kæmpe overskudsforretning og dermed er der meget langt til $100 mia. Samtidigt kan det betyde at flere vælger at købe en bil fra et andet mærke end Tesla.
Apple er 3 gange mere værd end Tesla.
(forbehold for tidspkt. fo den info, men da de begge er steget meget er det nok nogenlunde).
Musk påstår at om få år er Tesla mere værd end Apple.
Så det vil sige en 3 dobling.
Medmindre det er fordi han mener luften går ud af apple og de dermed når hinanden på den måde :-)
Hvad tror man så selv på?
Jeg tror der skal mere end et verdensomspændende ladenetværk til at få kursen derop.
Om et øjeblik sælger Tesla flere biler om året end BMW, Mini og Bentley(de 2 sidste skyder nok ikke meget ind i den pulje).
Men BMW sælger 2,4 mill fordelt på 20-30 karosserier og farver, udstyrstilvalg etc. Altså 1000 vis af konstellationer.
Tesla sælger 2 mill(forventet iår) på 4 modeller med 5 farver.......
Afhænger det ikke i høj grad af FSD? Jeg kan godt se deres værdi skyde gevaldigt i vejret hvis de lykkedes med FSD, men jeg vil set det godkendt af myndigheder før jeg tror på det :-)
Mindre kunne også gøre det, hvis de f.eks. lancerede noget level 3 der er bedre end det Mercedes har lanceret, dvs. selvkørende på motorveje / autobahn / highways op til f.eks. 130km/t.
Har aldrig forstået hvorfor de fokuserer på FSD til bykørsel.
Det må alt andet lige være nemmere at udvikle til motorveje og motortrafikveje, hvor der enten er ensrettet kørsel eller bredere veje og som regel godt afmærket.
Måske kursen afspejler at Tesla formentlig er dem med mest DATA på "FSD agtig kørsel" som kan udvikles fra. Alle de andre er jo først lige vågnet fra analog kørsel til nærmere online, hvor Tesla har været online siden 2012/2013 og suget data ind.
Det er Elon Musk der er årsag til at de fokuserer på FSD til bykørsel. Han har lovet det igen og igen. Han ser ikke FSD på motorvej som at være nok og han vil ikke tillade at virksomheden bruger for mange ressourcer på et delmål.
Jeg tror også de har et stort problem som de dækker over. Det er at systemet ikke er pålideligt nok. Et af kravene i FN / EUs level 3 system til 130 km/t på motorvej er at fabrikanten overtager ansvaret når systemet er aktivt. De skal altså have et forsikringsselskab til at dække hvis systemet fejler og bilerne kører galt. Det kræver at de kan bevise over for forsikringsselskabet at systemet er pålideligt og ellers vil præmien blive sat derefter (= dyrt). De har "Tesla Vehicle Safety Report" men det er for et level 2 system, hvor vi sidder parat til at redde bilen når den pludselig gør noget mærkeligt. Hvordan vil det se ud hvis enhver afvigelse medfører ulykke?
Personligt er jeg overbevist om at teknologien bag FSD er så kraftfuld, at det sagtens kunne anvendes til at gøre level 3 på motorvej meget pålideligt. Men det kommer ikke uden at bruge udviklingsressourcer på det og Elon Musk vil hellere have nye features (=FSD i byen). Hvis de brugte ressourcerne på level 3, så kunne det nemt se ud som om de stod helt stille i et år, imens.de faktisk arbejder på at udrydde de meget sjældne problemer der kun sker med 1 million km mellemrum.
Det er ligesom der det nogen gange kammer over for Musk'en.
Det er jo tydeligt at by FSD tager årevis før et er igang, og kommer det igang, så er det lige så naturligt at motorvej/landevej også er der. Ikke omvendt, altså at by automatisk følger med hvis motorvej godkendes.
Ligesom jeg nævner i flæng uden at være fyldestgørende; regnsensor, auto highbeam(som ser ud til at virke med 2022 modellerne), Falcon wings der sjældent spiller uden 10-12 besøg hos Tesla for justering(mon ikke det ville have været bedre og billigere at smække en tilfældig skydedør på i stedet, og så lade det være en 100k option at få falconwings!.)
(mon ikke det ville have været bedre og billigere at smække en tilfældig skydedør på i stedet, og så lade det være en 100k option at få falconwings!.)
Helt sikkert! Men ikke så cool. Der er sådan lidt Berlingo over skydedøre.