Loading...
dk

Underdriver Tesla energiforbruget? | Tesla Forum

Bluecoffee
Bluecoffee Dec 1 '13
FDM har prøvekørt Tesla og er mærkbart mindre begejstret end resten af motorpressen. Foreningen bryder sig ikke om el-biler, og køberne af dem udstilles i det seneste nummer af Motor nærmest som samfundsnassere, fordi de ikke betaler registreringsafgift. At el-biler kunne have gavnlige effekter for økonomien, f.eks. i form af bedre folkesundhed pga. nul udledning af skadelige stoffer i byer kommer ikke rigtig frem. Ejheller at Teslaen er vurderet til at være den sikreste bil i USA, hvad der også må være samfundsøkonomisk fornuftigt. Imidlertid er der en oplysning i artiklen, jeg godt kunne tænke mig svar på, gerne her i forummet. Motor er kommet frem til et markant større el-forbrug, end det bilen selv oplyser. Artiklens forfatter forklarer, at der er et energitab, som ikke registreres i bilens udregninger. Derfor anslår Motor en gennemsnitlig rækkevidde på 300 km, selv for 85 kWh batteriet. Er der nogle brugere her, som kan bekræfte det? Er der nogen, som måler bilens forbrug via el-tavlen, og afviger dette fra, hvad bilen selv fortæller? Eller sagt ligeud: Underdriver Tesla bilens el-forbrug?
Niels
Niels Dec 1 '13

jeg ser kun bilens energi rapporter, og kan godt genkende forbruget på lige under 300 wh/km. hvis der er tale om små ture hvor bilen hvergang skal varmes op. Jeg ser også at energi forbruget er lavere ( 220 wh/km) hvis jeg køre længere stræk.

husk i øvrigt at sammenligne æbler med æbler, og sammenlign forbrug for en anden bil med 400 HK

(v8 med turbo i sports mode) her vil forbruget være omkring 4 km/l ved bykørsel og 6 ved motorvei

det giver helt god mening at sammenligne BMW 520 med teslaen for så vidt angår pris, komfort m.m. Men teslaens motor er i anden liga, og her giver sammenligning ikke helt samme mening.

p.s. Vi betale nu en pæn del afgifter i form af elafgifter.

christiandk
christiandk Dec 2 '13
Sikke en gang ævl Niels. Det er vel ikke særligt fair at sammenligne med en 520 som koster under halvdelen netto?<br />
<br />
"V8 med turbo i sportsmode". Helt ærligt, det er for useriøst, men dog underholdende.
Forummets indlæg er redigeret af christiandk Dec 2 '13
Kiefer
Kiefer Dec 2 '13

Ja, det virker ikke til at FDM vil have os til at køre i EL-biler, deres prissammenligning med en BMX 5-serie, hvor de skriver at der er betalt en 4-500.000 i afgift, der glemmer de så let og elegant at der på en P85+ rent faktisk er betalt 150-250.000 i moms alene.

Nej FDM vil gerne have alle danskere til at køre i en diesel af en pispo...jeg mener en lille bil til 89.000 hvor der næsten ikke er betalt en krone i afgift. De har endda i samme blad der netop er udkommet endda en artikel om hvordan man bedst fifler med priser og eftermonteret udstyr så man får afgiften ned på et minimum!

Jeg forstår dem ikke, de vil så gerne hav en afgiftsomlægning, men den er jo allerede i gang, køb en lille el-bil til 300.000 og du har betalt 60.000 i moms som er mere end hvad du betalt i afgift på de små dieselbiler der kører ude på vejen i dag...

For en gang skyld ser det ud til at skiftende regeringer har gang i noget fornuftigt, men FDM ser det ikke i bar iver for at beskytte de gamle biler.

Bliver de ved på den måde, har jeg da kraftigt overvejet om medlemskabet giver nogen mening for mit vedkommende, de er åbenbart ikke en forening for el-bil ejere.

/Martin

Kiefer
Kiefer Dec 2 '13

Hvis man skal sammenligne en Tesla med noget, må det vel næsten være en Mercedes CLS 500, der slår man også hovedet når man sætter sig ind på bagsædet, HK og optræk er nogenlunde det samme, MB'en koster dog en lille million mere at anskaffe...

/Martin

Holmp
Holmp Dec 2 '13

Nogen der kender til en valid TCO på den Tesla S ? Hvis man ikke skal sammenligne med 5 serie, Mercedes E og Audi A5/A6 hvad skal man så ? Nuvel den er hurtigere fra 0-100, men på toppen kan den jo ikke være med dieselbilerne og kabinekvaliteten er jo heller ikke tysk endnu.

Kiefer
Kiefer Dec 2 '13

Er Teslaen ikke elektronisk begrænset i hastighed?

De fleste Mercedes biler er begrænset til 250km/t elektronisk, og Elon har jo allerede nævnt at der vil komme en "autobahn" funktion som skulle ændre på begrænsningen. Det vil nok bare gå ud over forbruget, men kører du 250km/t i en MB gør den jo det samm ;-)

/Martin

Holmp
Holmp Dec 2 '13

Jo det er den Autobahn versionen bliver på 130 mph ca 215 km/t. Min anke bestod i at bilen netop skal sammenlignes med de store tyske mærkers dieselbiler og ikke Porsche Panamera og Aston Martin og hvad jeg ellers har set. Hvis jeg blev spurgt nu hvilken bil jeg ville kaste 600000 efter så kan jeg ikke finde et alternativ til Teslaen.

Ved 200 km/t kører elmotoren ved 15.000 RPM. Kraften overføres til hjulene via en fast udveksling på 9.73:1
Forummets indlæg er redigeret af Holmp Dec 2 '13
muller
muller Dec 2 '13

@niels / christiandk: Der er vel ikke noget galt i at sammenligne med V8 dobbelt turbo? Vores gamle RS6 Avant V8 med dobbelt turbo (450hk) med 85L tank kørte sjældent over 400 km pr. "opladning", så Niels' tal er bestemt taget fra den virkelige verden. Der er næsten samme performance i de to biler og man kan have 3 barnesæder og barnevogn med på rejsen. Prisforskellen på brændstof er dog til at få øje på...

At sammenligne med en 520'er synes jeg heller ikke virker specielt relevant. Problemet er nok at man bliver nødt til at beslutte sig for om det er prisen (i Danmark!) eller performance/egenskaber der er målestokken. Derefter kan man begynde at sammenligne. Det vil give anledning til 2 vidt forskellige grupper af biler...

Jeg kan i øvrigt tilslutte mig Niels' forbrugsobservationer; de korte ture ligger omkring 300Wh/km, mens gennemsnittet ved længere ture (>5km) stille og roligt falder mod 225Wh/km. Dette er ved temperaturer omkring -2 til +5 grader Celsius. Men det er med fuld klima, musik osv. (og de superseje Aero-fælge :-))

Hvad angår FDM så har jeg for længst besluttet at opsige mit medlemskab når Tesla'en var ankommet. Deres seneste forside taler jo for sig selv, bl.a. deres hetz af Model S' manglede afgifter som flere ovenstående har kommenteret, men også deres begejstring for en lille touch skærm i en Peugeot? Hvordan kan det blive et forsidebillede? Uhhhh franskmændene har haft et teknologisk gennembrud!

De er mere positive over for H-biler end elbiler, men det er jo nok fordi H-teknologien ikke truer deres benzin- og dieselbiler de næste 30-40 år. De virker ikke helt uvildige...

@Keifer: vedr. FDM; helt enig, de tåger noget rundt i deres argumentation omkring hvem der skal betale afgifter/moms... Måske er det bedst hvis det er luksusbilerne der betaler? Også selv om de kører langt på literen? Hvem sagde misundelsesskat...

Tollerup
Tollerup Dec 3 '13

@Muller - meget enig. Parametre for at vælge sammenligning er jo afgørende. Ellers skal vi vel også til at sammenligne med en VW Up.

Holmp
Holmp Dec 3 '13
Citat fra Tollerup

@Muller - meget enig. Parametre for at vælge sammenligning er jo afgørende. Ellers skal vi vel også til at sammenligne med en VW Up.

Spørgsmålet er jo hvad øjnene ser .-) Personligt ser jeg bilen i samme kategori som fx 520d eller Mercedes 220cdi, Audi A5/A6. AMG, RS og M er ikke med i overvejelserne.

Læste i øvrigt artiklen fra FDM der siger 8 kr/km hvilket lyder helt vildt, jeg kan ikke rigtigt se hvordan de kommer frem til tallet.

Bluecoffee
Bluecoffee Dec 3 '13

Ja, 8 kr./km er vildt. Jeg har for sjov skyld prøvet at indtaste et bilbudget for Teslaen i FDM's bilberegner. Det med "brændstoføkonomi" er jo lidt svært, men hvis man forsigtigt sætter det til 25 km/literen, og en "brændstofpris" på 12 kr., nedskriver bilen til 0 kroner over seks år (!), kører 20000 km/år, sætter forsikringen til 10000 kr. årligt, og dækprisen til 3000 kr./stk., kan det godt lade sig gøre at få km-prisen op over 8 kr.

De regner så med en renteudgift på 5-6 pct./år efter skat, hvis man skal lån pengene, og en tabt nettorente på tre pct. efter skat, hvis man køber bilen for egne penge. (Hvem der så kan få så meget i rente pt.)

Men altså en total afskrivning af bilen på seks år. Så ved I det...

Holmp
Holmp Dec 3 '13

Jeg kører 45000/året derfor er det lidt interessant med en økonomisk vinkel på tingene. Har pt en udgift på 170000 til bildrift. dvs pendler brobizz, diesel, værksted osv. så lander vi på 3.75/km uden afskrivning og så er det endda kun en 320d .-) Mon ikke den Tesla kan rulle de 45000 om året til noget der ligner ?

kajakaj
kajakaj Dec 3 '13

Biludgifter er jo meget individuelle. Vores gennemsnitlige udgift for 183.000 km over en 12 årig periode i en lille mellemklassebil er 1,25 kr. pr. km for benzin, service, rep., dæk, syn, ejerafgift, forsikring, rustbehandling. Anskaffelse, afskrivning, færge og broafgifter er ikke med i beregningen. Billigere kan det vist ikke gøres.

Forummets indlæg er redigeret af kajakaj Dec 3 '13
Holmp
Holmp Dec 3 '13

Ja du har så ret Kaj. Med 180000 på 12 år kan man overveje om ikke en cykel er nok :-) Ej spøg til side.

Læser jeg tallene rigtigt hvis jeg som det skrives af fdm får 290 wh/km på motorvej, svarer ca til 18-19 km/l diesel ?

Mvh 

Klaus 

kajakaj
kajakaj Dec 4 '13

Hej Klaus. Ja cykel og tog dækker over halvdelen af vores transportbehov, så derfor det lave kilometertal.

Kiefer
Kiefer Dec 4 '13

Se evt. dette link for at konvertere fra KWh/km til km/l:

http:///...l_or_Diesel_Vehicle/

/Martin

Kiefer
Kiefer Dec 4 '13

Sad og overvejede at kode noget PHP til en lille online beregner, men det er der så andre der skam allerede har lavet:

http://ecomodder.com/forum/tool-conversions.php

Den giver ved 290Wh en km/l på ca. 30,5. Det er der vist ikke mange biler der kan hamle op med.

/Martin

Holmp
Holmp Dec 4 '13

Hej Martin, nej hvis den omregner passer er der jo noget ved det :-) Jeg forstår så bare endnu mindre af de 8 kr/km som fdm mener det koster. 

Hookmaker
Hookmaker Dec 4 '13

Den artikel i FDM er noget "jen-tow-klask", - jeg var medlem for mange år siden og er på prøve i 3 mdr. Derefter slutter det en gang for alle. De tosser rundt i afgiftsklynkeriet og forstår ikke at værdsætte noget nyt.

Lige en ting: Teslaen er da "almost" CO2 neutral hvis man kun lader på vindstrøm, ikke? 

Sider: 1 2 3 4 5 »