Loading...
dk

Opvarmning af batteri - Hvor lang tid | Tesla Forum

Gicls
Gicls Jul 8 '23
Hejsa,
Jeg kører på ferie på mandag til Skagen fra Roskilde.
Vi sejler Odden - Århus og kører derfra Nordpå.
Tænker at sætte navi til at finde Tesla Supercharger ved Suldrup når vi kører fra Århus (Vi holder ind og spiser frokost)
Det er en køretur på ca. 90 km / 1 time +/-
Kan min Tesla model 3 standard range nå at klargøre batteri til at hurtiglade på superchargeren på den distance/tid?

På forhånd tak.
KimT
KimT Jul 8 '23

Umiddelbart ja - men nu er svaret jo ikke så simpelt.

Bilen varmer batteriet op til ca 50grader (ikke noget problem med disse temperaturer vi har), men i bund og grund har den kun brug for den høje temperatur når du lader på en V3 og kommer ind med en SoC nær 0%. Hvis du havner på en V2 og skal dele ladepar med en anden bil, så kan du max lade med 65kWh - så er 50C ligegyldigt.

Så det at Tesla mener at batteriet skal op på så høj en temperatur - selv hvis den ved du ex. ankommer med 50% SoC og den max kan lade med 100kWh - fatter jeg ikke.

Ledsager
Ledsager Jul 8 '23

Jeg har nu aldrig været ude for at min bil varmer batteriet op til 50°. Så snart batteriet er 40° fx under opladning, begynder den at køle ned. På en Model S er + 30° nok til optimal opladning, men vi har jo heller ikke glæde af en V3.

Ice2EV
Ice2EV Jul 8 '23

Det er rigeligt. Men tænker da sagtens du kan nå Hjørring på fuld pakke fra Roskilde, når du tager færgen.

Eller Frederikshavn, afhængig af hvad vej du lyster.

Nu er jeg jo fra FRH, og ville tage den vej. Men via Hjørring, er der kortere landevej.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jul 8 '23
KimT
KimT Jul 8 '23

@Ledsager - der er forskel på S/X og 3/Y. Min Y’er varmer op til 49 og videre til 57 under opladning inden den køler. 
og ja - minS’er kom vist heller ikke meget over 30C

PS har lige været på tur. Alm. landevej - en tur til Hadsten.Driftstemp. lå på 34C

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jul 8 '23
Cubic
Cubic Jul 10 '23

M3 Standart er bare et begreb, har den 50 - 55 eller 60 kw batteri?

Men jeg tænker, at jeg vil navigere til din destination, og lade bilen styre det selv, for det er den god til, hvis du ikke tit er på langtur. Der er ikke så meget forskel på din ladning, om den er 30 eller 50 grader, men det er størrelsen på dit batteri, og ikke mindst kemien på dit batteri NCM eller LFP

Hvilket batteri der er i din, kan afsløres af årgangen og herkomst, Kina + Late 2021 = LFP, men har du en 2020 MIU med 50 kw lader den lynhurtigt op, på grund af et mindre batteri og fordi det er et NCM

Gicls
Gicls Jul 10 '23
Er ved færgen i Sjællands Odden nu og har 79 % tilbage så går efter Hjørring 
Ice2EV
Ice2EV Jul 10 '23

God tur.

@Cubic Nogen gange vil jeg mene Raketten er ultra konservativ. Hvis man kører hjemme fra med 65% på batteriet og skal til ...... Hamburg. Så siger den man skal lade 8 minutter i Haveslev, Vi har 30 km til Haverslev. Det er jo helt hen i vejret. Bedre at vente til Kolding eller Kiplev.....

MOS
MOS Jul 10 '23
Citat fra Ice2EV

@Cubic Nogen gange vil jeg mene Raketten er ultra konservativ. Hvis man kører hjemme fra med 65% på batteriet og skal til ...... Hamburg. Så siger den man skal lade 8 minutter i Haveslev, Vi har 30 km til Haverslev. Det er jo helt hen i vejret. Bedre at vente til Kolding eller Kiplev.....

Eller Busdorf... eller Neumünster... eller Kaltenkirchen... Afhængigt af om du kører 200, når du rammer Autobahnen eller om du cruiser med 88 km/h bag en lastbil hele vejen ;-)

Gicls
Gicls Jul 10 '23
Til de interesserede så ramte jeg superchargeren i Hjørring med 32 % tilbage. Havde også en tur i midt Århus og spise frokost efter færgeturen Odden-Århus
Ice2EV
Ice2EV Jul 10 '23

Sådan, Ved almindelig dansk brug er RWD rigeligt.

Cubic
Cubic Jul 10 '23

Det er også det jeg oplever. Var på Frederiksberg forleden dag, og efter turen fra Vejle til Frederiksberg var der 42% tilbage på M3 RWD, og så må vi se hvordan turen til Polen forløber sig i morgen tidlig.

Forummets indlæg er redigeret af Cubic Jul 10 '23