Loading...
dk

Lejebils upgrade | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Jul 18

Halløj.

Ferie, juhu. 

Havde lejet en standard 2008, dog med automatgear.

Kom til skranken og fik udleveret en Lynk&co O1 hybrid. 

Den kører egentlig meget godt. Infotainment er lidt langsommere end vores 3'er. Der går alligevel 1 minuter før telefonen en connected og apple carplay spiller.

Hybrid, hvad skal jeg sige, der er et eller andet over det, og man kan da køre 4-600 meter på el når man er kørt ned af bjerget. Må nok også lige se når vi skal tanke den, om hvor stor tanken er. Range opgivet til 460 km da vi overtog den fuld, synes det virker til den er mere tørstig end tidligere tiders lejebiler.

Dertil så har jeg nu opdaget hvor dejligt det er ikke at slæbe rundt på en klods af en nøgle til dagligt. Når man skal have pung, telefon, nøgle til hus og nøgle til bil, briller etc med så bliver lommerne bare hurtigt fulde. Hjemme har vi jo hverken nøgler til hus eller bil med.

Men bakkamera og 360 view ovenfra er mega godt.

Og den viser også 360 birds eye når du begynder at køre langsomt frem, med de gule indikeringer af både baghjul såvel som forhjul og den skifter til forkamera på skærmen.

Den er behagelig at køre og det hele spiller, dog lidt langsomere, men spiller. Måske den vinder mere ved nærmere kendskab og man har fundet ud af alle funktionerne i systemet.

Ferie startede med upgrade til business og så upgrade til federe bil. What's not to like.

jramskov
jramskov Jul 20

Jeg tror ikke jeg har hørt om det bilmærke før.

360 grader view ville være lækkert at have.

KimT
KimT Jul 20

Første gang jeg så den i München tænkte jeg det var en pimpet Kona. Men der er lidt Kia Niro over den

Ice2EV
Ice2EV Jul 20

Nu har jeg trillet 3-400 km i den. 

Selvkør er rimelig. Men den har en tendens til at lægge sig i yderradius i sving. Altså til venstre sving, vil den gerne ligge tættere på rabatten og højresving vil den gerne tættere på midten.

Dertil så er den ikke helt kursstabil. Dvs den kan længe køre pænt, men så pludselig kan den drible lidt over stregen før den retter op.

Den logger ikke min mobil op selv hver gang, måske hver 3-4. Ligesom om den ikke kan finde bluetooth. For den ligger under mine forbindelser, og når jeg klikker på den, så logger den op. Til gengæld bruger det der Apple carplay sindsygt meget strøm på mobilen. Ja der er qi lader, men mobilen skøjter rundt(kineserne er åbenbart ikke til mindre skærme end ipad mini) og mister opladningen konstant. Havde eller lukket alle andre app's, alligevel sugede mobilen nærmest tom på 2-3 timer.

God plads på bagsædet.

Hybrid..... Det bliver jeg sgu nok aldrig rigtig fan af. Den kan da af og til køre 2-3 km på el. Men tanken er på 40 liter og når gennemsnittet er ca 12 km literen, så holder man mere på en tankstation end man holder på SuperCharger, hvis det havde været en privat bil med vores kørsel der hjemme.

Tankede og kørte 64 km på by og landeveje, aldrig over 80 kmt. Indtil videre med et snit på 9,4 L/100 km

Der er selvfølgelig det med at Spanien er væsentlig mere kuperet end hjemme, så det er meget op og ned. Måske det var mere økonomisk, hvis kørsel var foregået på flad vej. Men tidligere tiders lejebiler, eks Ford Focus stc, de har altså holdt 17-19 kml uden nogen form for hybrid.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jul 20
Ice2EV
Ice2EV Jul 21

Update.

På langtur motorvej er den mere rimelig i forbruget. 7,7 på 240 km hovedsagligt motorvej 120 kmt.

MEN autopilot er dumpet. Den var åbenbart kun rimelig fordi jeg må have siddet og nurset den. Når den kører selv viser den grønne bander(ligesom børnebowling) på skærmen. Men når den bliver forvirret over forløbet, så slukker den banderne på skærmen og så kører du selv! ingen bip bip.

Kørte på større landevej bag en betonkanon med 60 kmt. Der kunne den ikke følge med rundt i svingene på vejen. Ville bare fortsætte ligeud. model 3 nappede de sving spot on, da vi var nede i den.

MOS
MOS Jul 21
Citat fra Ice2EV

Update.

På langtur motorvej er den mere rimelig i forbruget. 7,7 på 240 km hovedsagligt motorvej 120 kmt.

Rimelig?! Hvis du snakker L/100 km, så er 7,7 et FULDSTÆNDIG HORRIBELT forbrug!! Jeg forstår simpelthen ikke, hvordan folk kan acceptere sådan noget fråds/svineri, når det kan gøres langt mere end dobbelt så godt - selv med over 20 år gammel, meget mere simpel teknologi fra det forrige årtusinde.

Min gamle Audi stationcar (min var fra 2002, men de første kom i 1999) brugte under de samme omstændigheder med 120 km/h på en sommerdag ca. 2,8 L/100 km. På en god dag brugte den 1,9, i gennemsnit på årsbasis ca. 2,6 og kun meget sjældent over 3 L/100 km. Selv med 4 fuldvoksne personer i bilen, fuld ferieoppakning, og omkring 150 km/h på Autobahnen (hvor forholdene tillod det) på en tur til Harzen, kom den ikke over 3 L i snit. Og det var ikke engang hybrid. Bare old school diesel.

P85DK
P85DK Jul 21
Citat fra MOS

Bare old school diesel.

Vel og mærket diesel uden partikelfilter!

En benzin 1,8T fra den årgang skal man være glad for 11 km/l

Ice2EV
Ice2EV Jul 22

MOS enten har du udviklet dine øko køre evner tidligt i livet, eller også har alderen indhentet dig. 3,0 med 150 kmt på autobahn og fuld audi, det lyder voldsomt imponerende. 

Så fatter man jo ikke der var så stor hype over en skaldet Lupo 3L, den burde jo for fanden have lavet diesel over distancen.

Edit my bad, det er jo selvfølgelig en A2 3L du havde.......... Men alligevel 3,0 med 150 ned af autobahn, det lyder alligevel imponerende.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jul 22
MOS
MOS Jul 22
Citat fra Ice2EV

Edit my bad, det er jo selvfølgelig en A2 3L du havde.......... Men alligevel 3,0 med 150 ned af autobahn, det lyder alligevel imponerende.

Det skal måske tilføjes, at jeg gik efter at ligge i læ efter hurtige håndværkervarevogne.

Og så var det naturligvis ikke alle steder, der var muligt at køre 150 pga. Baustelle, Stau, lokale hastighedsbegrænsninger osv.

Ice2EV
Ice2EV Jul 23

Ok, har fundet ud af det er en plughin hybrid. Men der følger kun et CCS kabel med, så man kan ikke lade den i egen stikkontakt. Så skrider konceptet ligesom lidt i svinget.

364 km på 34 liter. Mestendels motorvej 120-125 samt lidt op og ned af bjerget.

MOS
MOS Jul 23

Øh... Medfølgende CCS-kabel?!? Hvor kan man bruge sådan et? CCS bruges til DC-(hurtig)ladning og alle de hurtigladere, jeg har set, har allerede påmonteret kabel. AC-ladere bruger Type-2 stik.

Og 10,7 km/L - det er da virkelig ringe for en moderne hybridbil! Er du sikker på, der ikke er hul i tanken?

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jul 23
Ice2EV
Ice2EV Jul 24

Sorry mente Type 2 stikket til 11 kW ladere ude i byen.

Den skulle gå op til 70 km på strøm, hvis man lader den. 

Jeg undrede mig også over at Hybrid batteriet aldrig blev meget mere end 15-20% ladt, selvom man kørte 5-6 km ned af bakke med ret stor Regen brems det meste af vejen. Så måtte jeg hente instruktionsbogen, og fandt ud af at det var en Plugin hybrid.

https:///...Lynk---Co-01-01.html

De er måske lidt farvede ved udregningen af WLTP distance 42 liter tank opgivet til 1,2 L/100 km giver 3500 km på en tankfuld..........

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jul 24
MOS
MOS Jul 27
Citat fra Ice2EV

De er måske lidt farvede ved udregningen af WLTP distance 42 liter tank opgivet til 1,2 L/100 km giver 3500 km på en tankfuld..........

Det kræver nok, at man kun kører småture og husker at lade batteriet op før hver tur. Så tænker jeg, at det godt kan lade sig gøre. Om det så er realistisk, at folk opnår dette i praksis, er en helt anden sag. 

Ice2EV
Ice2EV Jul 31

Fik lige et lift af en makker med en Tucson plugin hybrid. Den går ok langt på kortere distancer når man husker at lade den. Men en tur til Paris så går den 12, og har man tung fod så 9. Og med 40 liters tank, så er det ligesom køre el, altså stop for hver 350-400 km.

Iøvrigt er vi kommet hjem til vores egen raket.

Savner 360 grader kamera.

Elsker at vores virker med det samme man sætter sig ind, der skal ikke startes alt muligt laaaaangsomt op. ikke trykke på start knap for at kunne sætte i gear. Ingen nøgle, den husker min mobil og tilslutter den hver gang, skærmen responderer straks, og så kører den snor lige på motorvejen selv.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Aug 1