Formoder du har reduceret elafgift på forbruget over 4000kWh da du vel har huset registreret som elopvarmet. Denne rabat beholder du. For os betyder solcellerne dog at vi ikke længere har glæde af den reducerede elafgift da vi ikke kommer over 4000 indkøbte kWh. Så hvis du kun kigger på solceller pga penge bliver regnestykket i pricippet dårligere da du ikke kan indregne afgiftsbesparelsen. Vi har købt solcellerne af miljømæssige grunde og for os betyder det at vi nu på årsbasis er nettoleverandører af energi, selv når transport og alt øvrigt energiforbrug i husholdningen er indregnet. Det giver en rigtig god fornemmelse at vi ikke længere er fremtiden til last lige hvad det angår.
@Dec14 - nettoleverandør på årsbasis er jo rart. Men betaler I nettarrif både når I modtager og leverer strøm til nettet? Hvordan ser regnestykket ud der?
Vi skal til at have nyt tag og i den forbindelse overvejer vi solceller og et ordentligt batteri, men rent pengemæssigt kan det måske bedre betale sig at bruge pengene på et så stort batteri som muligt og så fylde det når strømmen er billig, da det største strømforbrug typisk vil være nåre solcellerne ikke producerer strøm
Hvis der kommer nogen bevægelse i elafgiften, så tror jeg mere det er nedadgående. Tilgengæld, så tror jeg ikke de er færdige med at skrue på netterrifen og det bliver kun dyrere og dyrere, da der intet alternativ er hvis du vil modtage eller sælge el.
Jeg ser en case i at have et komplet Tesla batteri på højkant i garagen og så fylde det hver gang det 'blæser gratis' om natten og så sutte på det indtil næste gang det blæser gratis.
Eller grave hele indkørslen op og lave sådan et her NASA batteri under indkørslen og så have energikapacitet nok til at trade ;-) Det bør kunne betale for investeringen
@ Trannel
I dit regnestykke falder du netop i hvor det er nemmest! De 6000 kWh du sparer er der ikke betalt elafgift på pt 0,9 kr af da de ligger over grænsen på de 4000 kWh. Din besparelse bliver derimod 6000 kWh af 1,6 kr = 9600 kr altså ca 5400 kr mindre end du regner med. Jeg siger ikke at det ikke kan betale sig, men du bliver mere tilfreds hvis du regner med de rigtige forudsætninger.
@P85DK Vi betaler kun nettarif for det vi køber, da vi betaler en meget mindre(nærmest ubetydelig) indfødningstarif for det vi sælger. Vi er så heldige at have N1 som netselskab og de stiller små leverandører(under 50kW peak) gunstigt. Ved ikke om andre netselskaber gør det samme. Vores regnestykke i år er usædvanlig godt fordi elafgiften var suspenderet i 1. halvår af 2023. Vores regning på el inkl abonnementer og afgifter endte på 2000 kr for perioden d 1.9.22 til 1.9.23. Den dyreste periode nogensinde mht elpriser. Året før hvor vi ikke havde solceller og priserne var mere normale var vores regning på 12000 kr. Jeg regnede meget grundigt på flere forskellige scenarier med batterier inden de alle blev fravalgt ! For os ville tilbagbetalingstiden være længere end holdbarheden på batterierne. Men jeg er også hjemme fra arbejde omkring middag og har derfor mulighed for rent manuelt at udnytte så meget af solcellestrømmen som muligt. Vores månedlige køb af strøm i sommerhalvåret ligger mellem 30&60 kWh.