Loading...
dk

Solceller og elbiler | Tesla Forum

Trannel
Trannel Oct 4 '23
Jeg overvejer at få installeret et solcelleanlæg til delvist at drive vores luft/vand varmepumpe og elbiler men solcelleleverandøren er 100 % sikker på, at jeg ikke kan beholde den nuværende generelle elafgifts reduktion.
Kan det have sin rigtighed?
Jeg er godt klar over at man ikke både kan få reduceret elafgift og opnå yderligere reduktion i afgiften hvis man har abonnement hos en ladeoperatør men med et årligt elforbrug på ca. 14.000 kwh ialt kan det ikke svare sig med et abonnement.
Vi tapper derfor strøm direkte fra et 11kw rødt CEE stik og det vil vi gerne fortsætte med.
Er der nogen af jer, der har erfaring med dette?
Dec14
Dec14 Oct 4 '23

Formoder du har reduceret elafgift på forbruget over 4000kWh da du vel har huset registreret som elopvarmet. Denne rabat beholder du. For os betyder solcellerne dog at vi ikke længere har glæde af den reducerede elafgift da vi ikke kommer over 4000 indkøbte kWh. Så hvis du kun kigger på solceller pga penge bliver regnestykket i pricippet dårligere da du ikke kan indregne afgiftsbesparelsen. Vi har købt solcellerne af miljømæssige grunde og for os betyder det at vi nu på årsbasis er nettoleverandører af energi, selv når transport og alt øvrigt energiforbrug i husholdningen er indregnet. Det giver en rigtig god fornemmelse at vi ikke længere er fremtiden til last lige hvad det angår.

P85DK
P85DK Oct 4 '23

@Dec14 - nettoleverandør på årsbasis er jo rart. Men betaler I nettarrif både når I modtager og leverer strøm til nettet? Hvordan ser regnestykket ud der?

Vi skal til at have nyt tag og i den forbindelse overvejer vi solceller og et ordentligt batteri, men rent pengemæssigt kan det måske bedre betale sig at bruge pengene på et så stort batteri som muligt og så fylde det når strømmen er billig, da det største strømforbrug typisk vil være nåre solcellerne ikke producerer strøm

Trannel
Trannel Oct 4 '23
Dec14<br />
Tak for hurtigt svar.<br />
Jo, forbruget over 4000 kWh får vi idag reduceret afgift på p.g.a. at varmepumpen er den primære opvarmningskilde. Det giver en årlig besparelse på ca. 8.880 kr. (1,11 kr./kWh incl. moms)<br />
Hvis det generelle elforbrug med solceller vil falde til ca. 8.000 kWh, <br />
bliver besparelsen med en elpris på ca. 2,5 kr. på 15.000 kr.<br />
Hvis anlægget koster 120.000 kr. er det tjent hjem på 8 år.<br />
I mine grønne øjne er det da ok.<br />
<br />
<br />
Forummets indlæg er redigeret af Trannel Oct 4 '23
Trannel
Trannel Oct 4 '23
P85DK
Du har ret i, at mit regnestykke bliver forbedret lidt, da jeg ikke har medregnet salg af overskudsstrøm til f.eks. Vindstød.
Jeg overvejer også at installere endnu flere solceller samt at forøge batterikapaciteten fra 5 til 10 kWh., da vi har fået bygget en dobbeltgarage med luft/luft varmepumpe.
Hvorfor gør jeg det, vil nogen måske tænke, men jeg ser i krystalkuglen, at politikerne inden længe vil være tvunget til at skrue på elafgiftsskruen i takt med, at fossilbilerne bliver udfaset.

P85DK
P85DK Oct 4 '23

Hvis der kommer nogen bevægelse i elafgiften, så tror jeg mere det er nedadgående. Tilgengæld, så tror jeg ikke de er færdige med at skrue på netterrifen og det bliver kun dyrere og dyrere, da der intet alternativ er hvis du vil modtage eller sælge el.

Jeg ser en case i at have et komplet Tesla batteri på højkant i garagen og så fylde det hver gang det 'blæser gratis' om natten og så sutte på det indtil næste gang det blæser gratis.

Eller grave hele indkørslen op og lave sådan et her NASA batteri under indkørslen og så have energikapacitet nok til at trade ;-) Det bør kunne betale for investeringen

Johannelund
Johannelund Oct 4 '23
Ja solceller og elbiler er ikke rentabel hvis man ikke er registreret som elopvarmet.
Brug da dine sparepenge på vindmølleandele eller solcelleparker andele.
Så længe man kan få elafgiften for elbilens forbrug via et abb der koster 45-75 kr om måneden er det langt at foretrække.
Det giver ingen mening at sælge overskudsstrøm til omkring 40 øre, når elafgiften er mindst 70 øre plus moms. Man skal jo også afskrive på solcelleanlægget og den afskrivning har jo kun en skattemæssig værdi hvis det er i et selskab.
Dec14
Dec14 Oct 4 '23

@ Trannel 

I dit regnestykke falder du netop i hvor det er nemmest! De 6000 kWh du sparer er der ikke betalt elafgift på pt 0,9 kr af da de ligger over grænsen på de 4000 kWh. Din besparelse bliver derimod 6000 kWh af 1,6 kr = 9600 kr altså ca 5400 kr mindre end du regner med. Jeg siger ikke at det ikke kan betale sig, men du bliver mere tilfreds hvis du regner med de rigtige forudsætninger.

@P85DK Vi betaler kun nettarif for det vi køber, da vi betaler en meget mindre(nærmest ubetydelig) indfødningstarif for det vi sælger. Vi er så heldige at have N1 som netselskab og de stiller små leverandører(under 50kW peak) gunstigt. Ved ikke om andre netselskaber gør det samme. Vores regnestykke i år er usædvanlig godt fordi elafgiften var suspenderet i 1. halvår af 2023. Vores regning på el inkl abonnementer og afgifter endte på 2000 kr for perioden d 1.9.22 til 1.9.23. Den dyreste periode nogensinde mht elpriser. Året før hvor vi ikke havde solceller og priserne var mere normale var vores regning på 12000 kr. Jeg regnede meget grundigt på flere forskellige scenarier med batterier inden de alle blev fravalgt ! For os ville tilbagbetalingstiden være længere end holdbarheden på batterierne. Men jeg er også hjemme fra arbejde omkring middag og har derfor mulighed for rent manuelt at udnytte så meget af solcellestrømmen som muligt. Vores månedlige køb af strøm i sommerhalvåret ligger mellem 30&60 kWh.

Trannel
Trannel Oct 4 '23
Uha, indrømmet den faldt jeg i med begge ben.
Til min undskyldning skal det siges, at ét de 3 tilbud jeg indhentede viste en årlig besparelse på 30.000 kr, et andet viste 15.000 kr. og et tredje 13.000. plus salg af solcellestrøm på 6.800 kr!
Altså alle 3 tilbud helt ude i skoven.
Tilbudene spændte fra 120.000 kr til 248.000 kr.
Tak for forklaringen, jeg vil nok kaste blikket på solvarme i stedet for solceller.