Altså med at hive strøm ud af batteri til brug for hus og andet.
Artikel fra FDM:
Altså med at hive strøm ud af batteri til brug for hus og andet.
Artikel fra FDM:
Langt? Bevist valg ikke at supportere det. De mener ikke det giver mening at dit batteri er kørt væk fra huset. De sælger Powerwall.
Jeg er dog ikke enig i at featuren er ubruglig. Min bil holder det meste af tiden i carport, så kombinationen af en Powerwall og bilen ville det meste af tiden være rigeligt.
Om det nogen sinde kommer er svært at spå. Måske hvis andre har featuren og det er en fordel som folk vælger ud fra.
@bleze Er rimelig enig. Tror ikke det er noget Tesla kommer med lige foreløbig, med undtagelse af Cybertruck måske hvor de bliver presset af at Ford tilbyder det i deres F150 Lightning.
Er en del af udfordringen her i Europa ikke at der mangler standarder? Så vidt jeg ved er det kun Chademo der supporterer det?
@linnet: Ja, jeg tænker selvfølgelig på Grid / Home, dvs. man kobler bilen til ladeboksen og den kan så via den levere strøm til huset og evt. grid. Dvs. fungere som et hustandsbatteri.
Hvorfor lige en Tesla PowerWall?
Findes der ikke billigere alternativer.
Uanset hvilken så er de jo ikke gratis. Synes jeg læser 40-60.000 kr. incl. installation.
Det smarteste ville da helt sikkert være at have et batteri i huset fast.
Men når man nu har en elbil og måske endda 2, som nok sjældent kører hele tiden, så ville det være genialt at man kunne trække strøm fra dem.
Mener det er ulovligt som privat person at gemme strøm og sende på nettet på et dyrere tidspunkt.
Men hvordan skal de opdage at du har ladt et batteri og afladt det igen, i forhold til om dine solceller leverer strøm.
Men når du kigger på forskellen er 1 til 6 kr, så er det jo sjældent der er den forskel. gennemsnittet ligger nærmere på 1-2 kr i forskel. Og så skal du lade og aflade det rigtig mange gange før det betaler sig hjem.
Med mindre du henter i anlæg i kina til næsten ingen penge, hvis du tør.
Kan du finde noget automatik der kan fordele solcelle strøm/batteristrøm samt hente på nettet og leverer til nettet når prisen er lav/dyr. Så kunne det måske godt blive helt godt.
Skal du manuelt drive det, så er det jo nærmest et heltidsarbejde.
Er batteriet stort nok, så kan du måske endda leve af det.
Der var en fra Califonien, der havde en mark med solceller og et par containere med gamle bilbatterier, som han ladede op med sol eller når prisen var lav og solgte strøm når prisen var høj. Det kunne han leve af.
Gad vide om det kan svare sig at investere i en Powerwall alene med det formål at hente strøm fra elnettet når den er vildt billig for derefter at bruge strømmen fra batteriet når den er dyrest og om det i det hele taget kan lade sig gøre?
Elprisen kan jo svinge fra ca. 1 kr til 6-7 kroner.
Den billigste løsning vil være at finde en gammel Nissan Leaf og få en bidirectional charger, så er du flyvende.
For langt de fleste familier vil en nr. 2 bil med bidirectional blive til en pengemaskine ... og den vil stadig kunne dække det ekstra kørselsbehov
En powerwall kan vist rumme 14 KwH.
Det bruger mit hus næsten alene på et døgn.
Så jeg ville ikke have meget tilbage til bilen.
Et elbilsbatteri kræver noget mere strøm.
Netop derfor ville jeg gerne have muligheden for, at kunne bruge noget af mine 100 KwH i bilen til husets forbrug.
Det giver ingen mening økonomisk.
Hvis du kan spare 1 - 2 kr pr kwh (I øjeblikket er det væsentligt mindre), så kan du spare 5 - 10 kr i døgnet med et 5 kwh batteri til 20.000 kr.
Det vil så tage op imod 10 år bare at opnå break-even. Og med de strømpriser der har hersket de sidste 6 måneder, så vil du nok aldrig nå break-even.
Det er det samme med solcelleanlæg. At tilføje et batteri til sådan nogle, giver typisk en markant meget længere tilbagebetalingstid.
Jeg udtrykker mig nok ikke klart nok.
Intentionen er at fylde strøm på husstandsbatteriet når den er billig på elnettet og fylde den over på elbilerne (TMS 2015 og e-Golf). Jeg vil ikke sende den tilbage til elnettet, da den pris man kan opnå er alt for lav. Jeg vil derimod opbevare den billige strøm fra husbatteriet og bruge den på bilerne, når de er hjemme.
Når man kikker på alt hvad der har med batterilagring at gøre, skal man altid udregne prisen pr. kWh man trækker af batteriet. Den afhænger bla. af batteriets pris (indkøb og installation) og vedligeholdelsesomkostninger i dets levetid, samlede mænde energi man kan trække ud af batteriet i dets levetid (baseret på cykler mm), udnytelsesgraden og "roundtrip" effektiviteten mm.
Når man har denne "lagerpris pr kWh", kan man lægge den oven i indkøbs- eller produktionsprisen for solceller/vindmøller, og man har den egentlige pris, man kan sammenligne med i forhold til indkøb fra nettet og evt. salg.
Som ClausM og andre skriver, er regnestykket langt fra altid favorabelt. Så man skal tænke sig godt om før man investere dyrt i batteriløsninger. Med tiden skulle dette regnestykke gerne bliver bedre med nye og billigere batterier, men så kan det være, at prisforskellen på el mellem dyre og billige perioder mindskes, fordi andre har fået samme ide :-)