Loading...
dk

Er elprisen faldet eller steget? | Tesla Forum

P85DK
P85DK Oct 31

Fik denne besked på min elregning:

Køber de strøm forskellige steder eller?

Varsling og/eller besked fra dit netselskab:
Radius Elnet gør transport af strøm billigere fra oktober. Markedsprisen på strøm er faldet over længere tid. Derfor sænker Radius Elnet (net 791) nu tariffen for transport af strøm pr. 1. oktober 2023. Derudover justeres abonnementet på overdragne stikledninger pr. 1. januar 2024.

Varsling:
Energinet varsler ændringer i deres tariffer, samt indførelse af et abonnement fra 01/01/2024 grundet højere priser og grøn omstilling. Tilsammen betyder ændringerne, at de endelige forbrugstariffer i 2024 udgør 12,5 øre pr. kWh på den variable tarif samt en abonnementsbetaling på 180 kr. pr. år pr. måler, som er ens for alle. Du kan læse mere her: https://energinet.dk/...ferne-stiger-i-2024/

KimT
KimT Oct 31

Clever's tilbagebetaling er jo baseret på gns. pris. Så man kan google sig til div oversigter. Her en som viser gns. pris for de eneklte måneder det sidste år : https://el.dmalit.dk/clever

I n1's område betaler vi jo pt. heller ikke nettarif, og det er vel deres måde at undgå at bygge et ulovligt overskud op/betale overskudet tilbage til forbrugerne.

Men kan det tænkes at formuleringen skyldes at der tales om 2 forskellige ting. Radius skal købe strøm, energinet skal bruge penge på udbygningen af elnettet som koster mange penge ? Det eneste strøm som energinet vel skal bruge/betale for er vel det tab som opstår i nettet.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Oct 31
P85DK
P85DK Oct 31

Intet at gøre med Clever og ikke et spørgsmål om hvordan tingene skal forstås ;-)

Radius siger prisen på el er faldet og sænker deres priser.

Energinet siger at prisene er steget og grøn omstilling. Så de hæver priserne. Grøn omstilling er vel et relativt bredt og fluffy begreb at bruge som årsag til prisstiging. At Energinet lige smider et abonement på 180 kr./år pr. måler, det er altså heller ikke småøre. Lad os sige for eksemplets skyld at der er 5 millioner målere i Danmark (der er nok flere, når alle offentlige steder, firmaer og boliger tælles med.) Men ved 5 millioner er det lige 900 millioner i ekstra indtægt hvert år uanset hvad.

Bianco
Bianco Oct 31

Its great to be king! Øh, monopol.

jramskov
jramskov Oct 31

Skal på ingen måde påstå jeg kan gennemskue det, men hvad angår abonnementet på 180kr/år, så er der lidt info fra Energinet er her: https://energinet.dk/om-nyheder/nyheder/2023/09/05/eltarifferne-stiger-i-2024/

Der står bla.:

"Endelig er Energinet midt i en omlægning af de samlede eltariffer. Det betyder, at el-egenproducenter fra 1. januar 2024 skal betale tariffer på samme måde som alle andre forbrugere og producenter. Samtidig indføres en ny metode til opkrævning af systemtariffen: Nemlig med et fast årligt abonnement på 180 kroner samt den løbende systemtarif."

Det skal retfærdigvis siges at den løbende systemtarif sænkes fra 5,4 øre/kWh til 5,1 øre/kWh ifølge denne side: https://energinet.dk/el/elmarkedet/tariffer/aktuelle-tariffer/

"el-egenproducenter" - det er vel folk med solceller og/eller egen hustandsvindmølle?

Btw. De begrunder prisstigningen med den hurtigere omstilling til vedvarende energi, bla. pga. Ukraine krigen. Det synes jeg lyder som en fornuftig forklaring.

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Oct 31
Trannel
Trannel Oct 31
Det er nyt for mig, at Radius pr. 1. oktober har sænket transporttarifferne.
Jeg kan se på deres hjemmeside at prisen incl. på transport pr. KWh om natten (00-06.00) udgør
15,19 kr, om dagen (6.00-17.00) 45,56 kr, om aftenen (17-21) 136,68 kr. og endelig 45,56 kr (21-00).
D.v.s. at prisen for transport af el er ca. 3 gange så høj om dagen og ca. 9 !!! gange så høj i spidsbelastningsperioden.
Vi skal vist til at spise varm aftensmad om morgenen.
P85DK
P85DK Oct 31
Citat fra jramskov

Btw. De begrunder prisstigningen med den hurtigere omstilling til vedvarende energi, bla. pga. Ukraine krigen. Det synes jeg lyder som en fornuftig forklaring.

Jeg er nok lidt mere skeptisk i forhold til sådanne forklaringer - specielt når de får drysset 'krig' oveni som trumf. Der er kommet et par varmepumper, men det marked er jo dødt igen.

Det lugter lidt af alle de fødevare producenter der skar 20% ned på indholdet og hævede prisen 50% med en argumentation om at deres omkostninger samlet var steget 10% - sjovt nok har de haft kæmpe overskud.

Når jeg kigger på mine elregninger over tid, så har jeg stort set haft en stabil elpris, men nettarif, abonnement etc. er steget voldsomt

Ice2EV
Ice2EV Oct 31
Citat fra Trannel Det er nyt for mig, at Radius pr. 1. oktober har sænket transporttarifferne.
Jeg kan se på deres hjemmeside at prisen incl. på transport pr. KWh om natten (00-06.00) udgør
15,19 kr, om dagen (6.00-17.00) 45,56 kr, om aftenen (17-21) 136,68 kr. og endelig 45,56 kr (21-00).
D.v.s. at prisen for transport af el er ca. 3 gange så høj om dagen og ca. 9 !!! gange så høj i spidsbelastningsperioden.
Vi skal vist til at spise varm aftensmad om morgenen.

Det er satme da godt vi ikke har RADIUS........ Men det kan også være der lige er sneget sig en faktor 100 ind. det er 136 øre/kWh.  

Trannel
Trannel Oct 31
Overdrivelse fremmer forståelsen!
Transporten er jo stadig ni gange så dyr i spidsbelastningsperioden som om natten men så tror jeg at vi vil fortsætte med at spise aftensmad om aftenen.
jramskov
jramskov Nov 1
Citat fra P85DK
Citat fra jramskov

Jeg er nok lidt mere skeptisk i forhold til sådanne forklaringer - specielt når de får drysset 'krig' oveni som trumf. Der er kommet et par varmepumper, men det marked er jo dødt igen.

Det lugter lidt af alle de fødevare producenter der skar 20% ned på indholdet og hævede prisen 50% med en argumentation om at deres omkostninger samlet var steget 10% - sjovt nok har de haft kæmpe overskud.

Når jeg kigger på mine elregninger over tid, så har jeg stort set haft en stabil elpris, men nettarif, abonnement etc. er steget voldsomt

Men Energinet er jo statsejet, så der sidder vel ikke nogen og "skummer fløden" som hvis det var et privat selskab?

P85DK
P85DK Nov 1

Der er mange måder at skumme fløden på, ineffektivitet er en af dem

Dec14
Dec14 Nov 1

Oven på al jammeren her vedr. elpriser og afgifter, dårlige lugte og tegn på ineffektivitet valgte jeg at finde mine gamle elregninger fra 2015, hvor vi flyttede til vores nuværende adresse, og indtil nu frem. Samlet set incl afgifter, tariffer , abonnementer og moms betaler vi pr kWh maksimalt 10-12% ekstra på 8 år altså max 1,5% pr år. Så vidt jeg ved er det da betydeligt mindre end inflationen i samme tidsrum. 

Eftersom vi her får al vores energi som el pga jordvarme ville det også have undret mig hvis jeg i den grad blev "rullet" af firmaer med fordækte dagsordner uden at have opdaget det når jeg betaler regningerne.

Som et kuriosum kan nævnes at vi fik solceller uden batteri i juli 22. Når vi modregner vores indtægt for salg af el udgør vores egen betaling i alt for el og abonnementer for perioden juli 22-okt 23  - den efter sigene dyreste periode nogensinde-  kr: 2000 !  

Det er for alt el incl opvarmning af 265 kvm hus samt strøm til vores 3'er siden marts 23. Aldrig har vi haft så stor indflydelse på hvad og hvordan vi vil bruge vores penge.

Ice2EV
Ice2EV Nov 1

@Dec14

Det lyder da dejligt. MEN det er bare blevet totalt uoverskueligt at forstå en elregning for menig mand.

Dertil så kunne man spørge; hvis ikke der er forskel, hvorfor så gøre det mere kompliceret end det er. Jeg tænker der dukker et eller andet gebyr op med tiden.

P85DK
P85DK Nov 2

@Dec14 - lad mig gætte, du har ikke Radius ...

Men lidt imponerende er det alligevel når man tænker på at du havde små 6 måneder i 2022 hvor elprisen kunne ramme 10 kr. pr.kWt og du havde 6 måneder i 2023 hvor der ingen afgift var

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Nov 2
jonsiii
jonsiii Nov 2
Citat fra Ice2EV

Det lyder da dejligt. MEN det er bare blevet totalt uoverskueligt at forstå en elregning for menig mand.

Det kommer jo an på hvor bøvlet de laver elregningen. Klart, hvis der er aconto, refusion, solceller og alt muligt ind over, så er det ikke nemt. Generelt er det da til at overskue. Her EWII fra september:

Energinet skal transportere strøm i transmissionsnettet, netselskabet skal transportere og vedligeholde distributionsnettet, staten skal have deres elafgift, elhandleren strøm + tillæg og dertil abonnementer. Til sidst moms af hele baduljen.

59% af regningen er elafgift og moms. Det er her vores opmærksomhed burde være.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Nov 2
jramskov
jramskov Nov 2
Citat fra P85DK

Der er mange måder at skumme fløden på, ineffektivitet er en af dem

Det er en lidt anden definition på "at skumme fløden" end jeg bruger :) 

jonsiii
jonsiii Nov 2
Citat fra P85DK

Netselskaberne taber ca. 5% af strømmen i distributionsnettet, fra de aftager den i transmissionsnetet til den rammer din måler. Den strøm skal skal de købe ind på markedspriser. De skal melde deres prisstigninger til forsyningstilsynet, og det tager et ½ års tid før det slår igennem. De skal altså allerede i sommerferien sidde og gætte på om vi får en dyr vinter. I august 2022 sad netselskaberne under helt vilde elpriser og gættede på at det nok blev endnu værre henover vinteren. Det skete heldigvis ikke, så der blev opkrævet alt for meget. Allerede i februar/marts kom de første prisfald. De må nemlig gerne sænke prisen uden varsel.

Her er en liste over de forskellige netselskabers tariffer pr. 1. november:

https://elforbrug.nu/tariffer-fra-1-november-2023/

P85DK
P85DK Nov 2
Citat fra jonsiii
Citat fra P85DK

Netselskaberne taber ca. 5% af strømmen i distributionsnettet, fra de aftager den i transmissionsnetet til den rammer din måler. Den strøm skal skal de købe ind på markedspriser. De skal melde deres prisstigninger til forsyningstilsynet, og det tager et ½ års tid før det slår igennem. De skal altså allerede i sommerferien sidde og gætte på om vi får en dyr vinter. I august 2022 sad netselskaberne under helt vilde elpriser og gættede på at det nok blev endnu værre henover vinteren. Det skete heldigvis ikke, så der blev opkrævet alt for meget. Allerede i februar/marts kom de første prisfald. De må nemlig gerne sænke prisen uden varsel.

Her er en liste over de forskellige netselskabers tariffer pr. 1. november:

https://elforbrug.nu/tariffer-fra-1-november-2023/

Den del forstår jeg og Radius siger også at de sænker prisen, imens Energinet hæver prisen og indfører obligatorisk abonnement og Dec14 fortæller at al denne 'gymnastik' går 'o-p-lige-op' for forbrugeren og at eludgifterne er faldet justeret for inflation (inflationen som eksploderede bl.a. pga. elprisernes himmelflugt).

Jeg forbeholder mig stadig noget kritisk til hele cirkuset.

@jramskov - hvis man styrer ineffektiviteten, så kan man drage fordel af det :-)

PeterE
PeterE Nov 2

Argh, det begynder altså at minde om han der fyren på Strøget i en hver storby som snyder turister i three card/cup monte - altså den der med de tre bægre hvor man skal holde rigtigt godt øje med hvor kuglen ligger hele tiden...og det hele er fup :) 

'Nogen' skovler penge ind, markedet er på ingen måde reguleret og kunderne er igen dem der taber.

Ice2EV
Ice2EV Nov 2
Citat fra jonsiii
Citat fra Ice2EV

Det kommer jo an på hvor bøvlet de laver elregningen. Klart, hvis der er aconto, refusion, solceller og alt muligt ind over, så er det ikke nemt. Generelt er det da til at overskue. Her EWII fra september:

Energinet skal transportere strøm i transmissionsnettet, netselskabet skal transportere og vedligeholde distributionsnettet, staten skal have deres elafgift, elhandleren strøm + tillæg og dertil abonnementer. Til sidst moms af hele baduljen.

59% af regningen er elafgift og moms. Det er her vores opmærksomhed burde være.

Det var da en flot afregning med flat rate på alle afgifter og tariffer.

Ikke noget med at imellem 16:30 og halv 5 koster det 19 kr i gebyr. og hvis solen står i syd og vinden blæser fra øst så vælter det op med ål og prisen stiger på auktionen for strøm.  ;-) 

Sider: 1 2 »