Loading...
dk

Tesla cybertruck og sagsanlæg?! | Tesla Forum

Gustavsfar
Gustavsfar Nov 14

Hvad fand…. Går det ud på?

cth
cth Nov 14

Hvad?

MOS
MOS Nov 14

Sakset fra https://electrek.co/2023/11/11/tesla-will-sue-you-if-you-try-to-flip-your-low-vin-cybertruck/

Some of these early models have ended up being bought by other automakers, presumably for reverse-engineering purposes. And we could see that being the case with the Cybertruck, which has many aspects that are a departure from traditional vehicle manufacturing (extra-thick stainless steel body, 48-volt electrical architecture, etc.), which will certainly be of interest to other automakers.

And it does make for a more chaotic release, with buyers scrambling to try to get an early car and scalp it for profits, and low-VIN cars that traditionally have more problems ending up in the hands of people who paid way too much and who don’t have a pre-existing relationship with the company.

P85DK
P85DK Nov 14

De vil forhindre at folk profitere på videresalg, da de kan se at bestillingerne langt overstiger deres mulige produktion lang tid frem.

Det er jo ikke unormalt, det eneste unormale er fordi det er en masseproduktions bil til en relativ lav pris

MOS
MOS Nov 14

Man kan jo så bare undre sig over, hvorfor det er Tesla så magtpåliggende at forhindre folk i at profitere på det. Når kunden har købt og betalt for sin bil, så er jo 100% kundens ejendel og kunden burde kunne gøre med den, lige hvad han lyster. Jeg har svært ved at se, hvordan man kan retfærdiggøre, at Tesla skal blande sig i, hvad andre folk gør med deres ejendele

jth
jth Nov 14
Rolig — klausulen er fjernet igen :)
P85DK
P85DK Nov 14
Citat fra MOS

Man kan jo så bare undre sig over, hvorfor det er Tesla så magtpåliggende at forhindre folk i at profitere på det. Når kunden har købt og betalt for sin bil, så er jo 100% kundens ejendel og kunden burde kunne gøre med den, lige hvad han lyster. Jeg har svært ved at se, hvordan man kan retfærdiggøre, at Tesla skal blande sig i, hvad andre folk gør med deres ejendele

Tja - hvorfor må du ikke købe 50 koncert billetter og sælge dem til den pris du nu kan sælge den til?

MOS
MOS Nov 14
Citat fra P85DK

Tja - hvorfor må du ikke købe 50 koncert billetter og sælge dem til den pris du nu kan sælge den til?

Jeg er ikke jurist, så det kan jeg ikke svare på. Jeg synes også det er en lidt mærkelig sammenligning. Ingen mennesker har vel brug for 50 billetter. Men det er helt normalt at købe 1 bil og så evt. sælge den igen på et senere tidspunkt.

P85DK
P85DK Nov 15

:-) Nu siger du at det er normalt at købe én bil. Så du har ikke fantasi til at forestille dig at der vil være folk der spekulerer i at der kan tjenes pænt på opkøb og videresalg af en eftertragtet bil? Har du ikke fulgt med i parallel importen af Tesla fra Tyskland? At du ikke kan forestille dig hvordan situationen kan misbruges er ikke det samme som at mere fantasifulde personer heller ikke kan.

Tesla vurderer at efterspørgslen vil være markant højere end hvad de kan producere i den nærmeste overskuelige tid. De ved at det vil skabe en boble som der vil blive spekuleret i. En boble som 100% vil springe, da de planlægger at producere alt hvad de kan sælge.

Tesla må have vurderet at sådan en boble ikke er i deres interesse. Alternativet til en sådan klausul kunne også være en dynamisk prissætning.

Nu har de fjernet klausulen, men folk havde jo stadig muligheden for at takke nej til deres reservation indtil den havde de vilkår de ønsker.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Nov 15
Arpe
Arpe Nov 15

Ja, spørgsmålet er om Tesla skal have en startpris på 80k USD + en klausul, eller de skal have en startpris på 130k uden nogle klausuler. Jeg går bestemt ind for at Tesla så vidt muligt skal gå efter at Cybertrucken skal sælges til ~80k USD. Selvom jeg som Tesla-investor da gerne så at de kunne tjene en del mere på de første 20-30k trucks der ruller ud af fabrikken. 

MOS
MOS Nov 15

@P85DK

Jeg kan sagtens forestille mig folk, der køber 50 biler bare for at sælge dem videre med fortjeneste. Det er hvad jeg vil kalde ren spekulation og ikke at sammenligne med en almindelig forbruger, der køber 1 bil til privat brug og måske vælger at sælge den på et senere tidspunkt af den ene eller anden årsag.

Mens jeg ikke har meget sympati for dem, der ripper markedet udelukkende for at spekulere i en fortjeneste, så mener jeg ikke, det er rimeligt at begrænse den almindelige forbruger, der ønsker at sælge sin bil.

Hvis Tesla ville, kunne de nemt minimere spekulationselementet ved f.eks. at begrænse salget af Cybertruck til 1 eksemplar pr. kunde. På den måde går det ikke ud over den almindelige forbruger.

cth
cth Nov 15
Citat fra P85DK
Citat fra MOS

Derfor.... (se herunder) og det synes jeg er som det skal være.

Biler er jeg ligeglad med. Køber bare et andet mærke eller model.

--------------------

Det er ulovligt at videresælge billetter til koncerter, kulturoplevelser og sportsbegivenheder i Danmark til en højere pris, end de oprindeligt har kostet. Det gælder inklusive gebyrer og andre udgifter. Overtræder du loven, kan du straffes med bøde.

P85DK
P85DK Nov 15

@cth - ja, det var derfor jeg sammenlignede det med det, fordi der er det så udtalt at der er blevet lov. Du køber en eftertraget vare som du sælger videre med profit. Men det er også vildt at der lovgives mod at lave profit på noget du har købt og ejer.

@MOS - jeg forstår godt hvad du siger, men det er nu engang hvad Tesla mente.