Loading...
dk

Elvarme og Elbil | Tesla Forum

ElPeter
ElPeter Nov 27 '23

Jeg er ved at købe et hus som har varmepumpe som primær opvarmningskilde og dermed mulighed for at betale reduceret elafgift for forbrug over 4000 kWh.

Det må vel betyde at det ikke er nødvendigt at have et abonnement til afgiftsrefusion til min Tesla, eller er der noget man skal være opmærksom på med den kombination?

Jeg overvejer at installere solceller, primært for at dække noget af varmepumpens forbrug - er der nogen regler man skal være opmærksom på i den forbindelse?

Jeg ved det ikke er Tesla-specifikt, men tænker at mange i dette forum enten har erfaringer med eller interesse i dette spørgsmål.

KimT
KimT Nov 27 '23

Nej det behøver du ikke da du allerede for refusion. 

Men hvis du har et meget stor forbrug kan det vel stadig lønne sig med et Clever ab. - de er vist de eneste der stedig tilbagebetaler refusion selvom man har varmepumpe/solceller

Ice2EV
Ice2EV Nov 27 '23

Vær opmærksom på at med solceller/varmepumpe og reduceret afgift, vil der være meget lang tilbagebetalingstid på et batteri system.

Du vil lave voldsomt meget strøm om sommeren, hvor du ikke rigtig har noget varmepumpe forbrug. Modsat laves der nærmest nul om vinteren.

Eks

juni 3400 kWh på et 15,6 kW

December sidste år 106 kWh.

Her i november er vi lige rundet 200 kWh og sidste år lavede vi 195 i november.

Det skal siges at vi er delvist ramt af træer i december/januar. 

MOS
MOS Nov 27 '23
Citat fra Ice2EV

Det skal siges at vi er delvist ramt af træer i december/januar.

AV! Det er forhåbentlig kun skyggen af træerne, I er ramt af... :o) 

Ice2EV
Ice2EV Nov 27 '23

@MOS Naturligvis skyggen der driller.  Fruen havde en drøm om at bo udenfor byen i en skov........... Det blev på landet 200 meter udenfor byskiltet og med ældre træer omkring grunden, hvor jeg fældede 12-stykker, og må ikke beskære de sidste 4 der skygger!

Det er værst 40 dage på hver side af vinter solhverv.

Midt i oktober laver de 65 kWh på en soldag. midt november 26 kWh, og nu er vi nede på 13kWh. Men det bliver heller ikke meget ringere, når altså solen skinner!

I juni/juli hiver de 115 kWh/dag

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Nov 27 '23