Loading...
dk

Ujævn regen mellem 60-50 km/t | Tesla Forum

AgentP
AgentP Nov 28 '23

Jeg har prøvet at google fænomenet lidt, men uden held. Så jeg spørger jer eksperter.

Min bil hakker lidt i det, når den regenererer fra 60 til 50 km/t. Den grønne linje hopper helt tydeligt og man kan mærke at bilen hakker lidt. 

Der er ingen rysteler, når der accelereres. Der er ingen rystelser, når bilen kører mellem 50-60 km/t. Men kører man fx af motorvejen er det mærkbart imens bilen paserer 60 -> 50 km/t.

Er der nogle, der har hørt om det før?

MOS
MOS Nov 28 '23

Hmm... Jeg har ikke hverken oplevet det eller hørt om det før.

Jeg tænker umiddelbart, at det er BMS'en, der bestemmer, hvor hårdt batteriet må lades til ethvert givet tidspunkt og dermed også hvor kraftigt, bilen kan regenerere. Så et forsigtigt gæt er, at det måske har noget at gøre med de parametre, der måles i batteriets øjeblikkelige tilstand, der resulterer i den ujævne regen. Hvorfor den så kun gør det fra 60-50 km/h har jeg ingen idé om.

Er det noget, der er relateret til kulden for tiden eller har du også oplevet det om sommeren eller ved helt driftsvarmt batteri?

MOS
MOS Nov 28 '23

Når jeg lige tænker lidt over det, så tænker jeg om området mellem 50-60 km/h er det punkt, hvor motoren går fra at regenerere med konstant effekt (ved højere fart) til konstant moment (ved lavere fart). Har ikke så meget erfaring med Model 3, så det ved du nok bedre. Hvis det er tilfældet, så kan det måske forklares med noget software issues, hvor reguleringen driller i den overgangsfase. Bare en tanke herfra. Det kan sagtens være, jeg tager fejl.

Men det kunne da være interessant at høre, om der er andre der oplever det samme.

Trannel
Trannel Nov 29 '23
Kan det tænkes, at det skyldes at det er ved 60-50 km/t at motor nr 2 afkobles og hvor man derfor kører mest økonomisk på motor nr. 1?
Jeg ved ikke hvornår det sker på model 3 men på model S sker det ved ca. 90 km/t.
På den anden side sker det helt uden at man kan mærke eller høre det.
KimT
KimT Nov 29 '23

Min YLR bruger frontmotor forbavsende lidt:

Grøn linje : Hastighed

Orange linje kW Rear motor

Blå linje : kW Front motor

Og hvis den forvarmer batteriet hvis man har navigation sat til en SuC, så kører front motor idle og bruger 2,5kWh på at varme batteri op.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Nov 29 '23