Loading...
dk

Hurtig blink frekvens ved fejl på kabel til anhænger stik | Tesla Forum

ANJ
ANJ Dec 11 '23

Har i dag for anden gang fået fejl på blink lys frekvens

den blinker med dobbelt frekvens og der er rød trailer ikon på skærmen som ikke kan slukkes. Første gang blev det fikset på garanti. Her blev lednings harness til træk skiftet.

Nu er bilen uden for garanti 110.000Km

så nu har jeg selv fikset det. 

Det er ikke mærkeligt at det fejler, det er et amatør design som er dømt til at give problemer

kofanger skal af.
så kan anhænger harness nemt demonteres.

kablet er beskyttet af et flexrør som er slidset op, og dermed ikke vandtæt, det resulterer så i at stikket løber fuld af vand. 

så flexrør er fjernet og alt vand og skidt vasket af med WD40, så er ledninger tapet op nu i vandtæt udførsel og monteret igen. Og så virker det igen.

Husk lige at hvis man lige tester på halvvejen, så blinker den stadigt hurtigt fordi baglygterne er demonteret !!

Forummets indlæg er redigeret af ANJ Dec 11 '23
Jesperholck
Jesperholck Jan 7 '24

Pudsigt, min bil fejler eksakt det samme. Og Tesla vil skifte kabel og styreboks. 4500 kroner. Fornylig betalte jeg 18.000 kroner for at få skiftet min computer, da lane assist og fartpilot ikke virkede længere. Underligt at have en bil som jeg har brugt 23.000 kroner på pga. dårlig kvalitet/løsninger......

Er det svært at lave det selv/skille bilen ad, så kunne jeg spare de 4500 kr?

PS: Min 3'er er fra december 2020, og jo ikke som sådan en tudse gammel bil.... 

Ice2EV
Ice2EV Jan 8 '24

Vi får også det røde tegn af og til, selvom der ikke er en trailer på krogen. 

Men går væk efter få sekunder/minutter igen.

ANJ
ANJ Jan 8 '24

Nej det er ikke svært at lave selv. For det første så kan i tilgå teslas officielle repvejledninger gratis. Der findes også gode YouTube videoer af demontage af kofanger. Den lille træk styreboks fejler med stor sandsynlighed ikke noget. Hvis man ikke har mod på at gøre det selv så vis denne guide til et hvert værksted så laver de det da nemt. Jeg kan da forstå at det er nemt sparede 4500kr jeg har realiseret

https://service.tesla.com/docs/Model3/ServiceManual/en-us/GUID-99F02EEA-BEC8-4567-ADE6-DA177CEB254A.html

Forummets indlæg er redigeret af ANJ Jan 8 '24
AgentP
AgentP Jan 9 '24

Sjovt. Vi har haft samme fejl her i december. 

Bosch Aalborg fik bilen ind. Brugte fire timer på at diagnostisere, at det i vores tilfælde er ledningssættet før styreboksen den er gal med. Ender med at koste 7.000 kr. 

ANJ
ANJ Jan 9 '24

Quote from AgentP

Sjovt. Vi har haft samme fejl her i december. 

Bosch Aalborg fik bilen ind. Brugte fire timer på at diagnostisere, at det i vores tilfælde er ledningssættet før styreboksen den er gal med. Ender med at koste 7.000 kr. 

Jeg har meget svært ved at tro at det er en korrekt diagnose, ledningsnet før den lille styreboks er kun 3 ledninger: plus, minus og canbus
Forummets indlæg er redigeret af ANJ Jan 10 '24
AgentP
AgentP Jan 10 '24
Citat fra ANJ
Quote from AgentP

Bosch Aalborg fik bilen ind. Brugte fire timer på at diagnostisere, at det i vores tilfælde er ledningssættet før styreboksen den er gal med. 

Jeg har meget svært ved at tro at det er en korrekt diagnose, ledningsnet før den lille styreboks er kun 3 ledninger: plus, minus og canbus

Nu du siger det, så tror jeg da, at du har ret. Trailer-lyset virker pånær det ene blinklys. Så der må være plus, og minus og et virkende canbus-signal.
Men hvad pokker har de så brugt fire timer på...   

Man fristes til at tage den kofanger af selv. Ud fra YouTube ser det relativt nemt ud. Er det så ment, som de får det til at se ud? 

Og er der nogle, der kan reservedels-nummeret på den det trailerstik (2019-model)? Edit: Fandt det: 
Kontrolboks: 1112581-00-A
Stikket: 1446560-02-A

Forummets indlæg er redigeret af AgentP Jan 10 '24
ANJ
ANJ Jan 10 '24

Jeg syntes ikke det var svært at demontere kofanger, jeg gjorde alene både af og på, men det er nok en del nemmere med en hjælper. Jeg kørte baghjulene op på et par træ klodser ellers er det ikke nemt at nå de bolte længst inde under bilen.

Det koster jo kun en rulle tape og lidt wd40 og så en aften uden fjernsyn, at følge mit eksempel.

Jeg syntes næsten det vigtigste er at få det ikke vandtætte flexrør fjernet, da det er dømt til at give problemer.

Hvis du spørger mig så er det da bare at gå igang

Forummets indlæg er redigeret af ANJ Jan 14 '24
AgentP
AgentP Feb 17 '24

Jeg har haft min kofanger af i dag og skiftet stikket.

Samme situation, da jeg fik åbnet det gamle: Der kom cirka en halv deciliter vand ud! 

Jeg købte stikket (1446560-02-A) hos Tesla. Pris 205 kr + moms afhentet. 

Så i stedet for at bøvle med at rense stikket, så er det måske de par hundrede værd at købt et helt nyt, og så pakke det ind i tape. 

Det tog mig lige godt halvanden time at gøre, og jeg er ikke mekaniker. Det er relativt nemt. Der er et par videoer på Youtube omkring, hvordan man får kofangeren af, og det er lige så nemt som i de videoer. 

webercarbmann
webercarbmann Feb 18 '24

Vi har præcist samme fejl så tak for info her på siden! 

AgentP
AgentP Feb 18 '24

I øvrigt; hvis man synes det er for voldsomt at tage hele kofangeren af :

Strømstikket sidder fast på et vinkelbeslag. Beslaget kan tages af med en 8mm nøgle/topnøgle. 
Når beslaget er fri, man kan skrue trailerstikket af beslaget med 8mm nøgle og torx25. Der er tre skruer.
Så er det muligt at få trailerstikket af beslaget. Når det er taget fra hinanden er det muligt at krænge gummi-kraven af stikket, og så burde vandet vælte ud. 
Så kan det nok rengøres, renses og tørres med varm luft. 

Det hele foregår oppe i hullet til anhængertrækket, så der er måske noget svært at komme til. Men kofangeren behøver ikke komme af. Det så i hvert fald ud til at kunne lade sig gøre, da jeg havde kofangeren af i går. 

Vil man skifte stikket eller pakke ledningen ind i tape, så skal kofangeren af. 

Forummets indlæg er redigeret af AgentP Feb 18 '24
ANJ
ANJ Feb 18 '24

Det er da super at der er andre der kan bruge oplysningerne i tråden. Det var netop mit mål med det første indlæg. 
Godt gået af AgentP at du også har fikset din egen bil

205+moms er da en skarp pris, jeg havde fundet et eksemplar på eBay til 800+ lev eller der omkring.

jeg overvejede også at lave operationen nedefra man opgav hurtigt. Og efter at jeg har haft kofangeren af. Så er det min klare anbefaling at gøre de samme. Især for at få lavet vandtæt kabelføring 

og til Webercarbmann jeg tror alle model 3 ejere med træk vil løbe ind i denne fejl før eller siden, hvis bilen anvendes i alt slags vejr

AgentP
AgentP Feb 21 '24
Jeg har mit gamle stik i overskud nu. Er der nogle der vil have det - kvit og frit? Det er testet med multimeter, så det bør virke; særligt nu hvor stikket er tørt igen.
webercarbmann
webercarbmann Feb 22 '24
Citat fra AgentP Jeg har mit gamle stik i overskud nu. Er der nogle der vil have det - kvit og frit? Det er testet med multimeter, så det bør virke; særligt nu hvor stikket er tørt igen.

Hej Peter. Har prøvet at sende dig en PB - systemet siger "Underfined" Er int i kablet. Vh. Peter J 

AgentP
AgentP Feb 23 '24

Har prøvet at sende en besked den anden vej. 

Hvis den ikke er kommet igennem, så sig til, så smider jeg lige mit telefonnummer. 

RobertJ
RobertJ Mar 2
Tak for fin vejledning. Min 3er med 210.000km kørt begyndte på det hen over vinteren. Relativt nemt at komme igennem det fix, bortset fra bagklap stop over baglygterne var rustet fast. Alt klaret på 2 timer. Wrappede den eksisterende kabelføring op med gaffa, tænker det holder.