Loading...
dk

Forsikringsselskabet vil kun betale halvdelen! | Tesla Forum

Chawiby
Chawiby Feb 27 '24

Hej alle sammen,

I sommer kørte en dansker op bag i min bil i København på min hjemrejse. Skyldsspørgsmålet er klart og, takket være kameraet, dokumenteret. Jeg har nu to prisoverslag fra værksteder, som svarer til 107.000 - 119.000 kr. brutto, men disse anerkendes ikke af det modstående danske forsikringsselskab. Et lokalt Ford-værksted (ikke et Tesla-værksted) har udarbejdet sit eget prisoverslag, som kun er på 63.000 kroner (inkl. moms).

Den store omkostningsforskel skyldes dels, at der er færre dele, der skal udskiftes, men også hovedsageligt markant lavere lønomkostninger. Mens mine KVA'er blev beregnet med timepriser på, hvad der svarer til 1.200-1.300 kroner, regner det danske værksted med 500-600 kroner. Ifølge diverse statistikker er Danmark et af de lande i EU med det højeste lønniveau, så jeg kan ikke helt tro på disse timepriser.

Er der nogen, der kan bekræfte de fordelagtige priser? Jeg vil også gerne vide, hvad lønomkostningerne er på danske værksteder (f.eks. i København, hvor ulykken skete).

Jeg mistænker forsikringsselskabet for at gå systematisk til værks. Jeg har næsten vænnet mig til, at man ikke kan gøre krav på en værdiforringelse, en ekspertudtalelse, en advokat eller en erstatningsbil. Men jeg vil i det mindste gerne have reparationsomkostningerne refunderet. Måske er der nogen her, der har nogle praktiske tips til at håndtere modpartens forsikringsselskab (kommunikationen foregår via et tysk forsikringsselskab, som blev identificeret via det centrale callcenter for bilforsikringsselskaber).

Mange tak på forhånd!
Christian

P85DK
P85DK Feb 27 '24

Det skal du lade dit tyske forsikingsselskab håndtere. Du har jo bare krav på at bilen skal sættes tilbage i den stand som den var i. Dit forsikingsselskab er forhandler på dine vegne i dette tilfælde.

Chawiby
Chawiby Feb 29 '24

Tak for din feedback.

Chawiby
Chawiby Feb 29 '24

Men det, der ville interessere mig, er: Hvad er arbejdspriserne for karrosseriarbejde og lakering i Danmark? Og er de endnu højere på danske Tesla-certificerede værksteder?

P85DK
P85DK Feb 29 '24

Men hvis arbejdet skal udføres i Tyskland, så er priserne i Danmark jo ikke relevante. Du får jo ikke erstatning baseret på hvor uheldet er sket, men hvor arbejdet udføres. Eller ville det være med en enorm risiko man tog bilen til fx Ungarn som dansker.

Du kan jo prøve at skrive til Austoskadestuen, DAS Karroseri og Elkjærgruppen og spørge om deres timepris.

Chawiby
Chawiby Mar 1 '24

Mange tak skal du have!
Det var endnu en vigtig oplysning, at det danske forsikringsselskab ikke kan insistere på, at de danske timepriser bliver opkrævet som et maksimum. Jeres forsikringslovgivning er så anderledes (ingen dækning af udgifter til syn og skøn, advokat, værdiforringelse, erstatningsbil), at jeg godt kunne forestille mig, at der også er en regulering til ugunst for skadelidte.

P85DK
P85DK Mar 1 '24

Jeg forstår ikke helt din problematik. Du har jo din egen forsikring, dit forsikringselskab håndterer forhandlingerne med modpartens forsikring. Hvordan modparten er forsikret har ingen indvirkning på din udbedring af skade, sålænge vedkommende har en lovpligtig ansvarsforsikring.

Hvis vedkommende ikke er forsikret tilstrækkeligt, så kan dit forsikringsselskab gøre regres overfor vedkommende personligt.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Mar 1 '24
Chawiby
Chawiby Mar 1 '24

Tak for dine tanker om emnet. Forsikringen er anderledes her. Det er ikke mit forsikringsselskab, der står for det, men et tysk partnerforsikringsselskab, der repræsenterer det danske forsikringsselskab i Tyskland. Dette partnerforsikringsselskabs funktion synes dog kun at være, at det videresender de dokumenter, der kommer fra Danmark, og tilføjer en pæn sætning på tysk. Jeg kan ikke se nogen reel merværdi, men det er bare den officielle måde. Det danske forsikringsselskab gav mig et omkostningsoverslag lavet i Danmark og fortalte mig, at omkostningerne kun ville blive dækket op til dette beløb. Desværre er de anslåede reparationsomkostninger i Tyskland omkring dobbelt så høje, og jeg spekulerer på, om det er lovligt i henhold til dansk lov at præsentere mig for et prisoverslag, som ingen her kan reparere bilen for. Hvis det var tilfældet, ville jeg være nødt til at tage bilen til Danmark og få den repareret der, men det er helt upraktisk.
Oprindeligt var jeg kun overrasket over de lave lønomkostninger, for Danmark er faktisk dyrere end Tyskland, og lønniveauet er også højere. Men 500 til 600 kr. ser ud til at være ret almindeligt. 

P85DK
P85DK Mar 1 '24

Har du ikke anmeldt skaden til dit eget forsikringsselskab? Hvorfor taler du selv med modparten?

500 - 600 kr. er på ingen måde normal dansk timeløn. Laveste i udkantsområder er vel fra 750 kr og mærkeværksteder er 1000 - 1200 og op.

Men igen, hvis du taler med modpartens selskab, så må du jo bare bede dem om at komme og hente bilen og komme tilbage med den når den er færdig og reparationen godkendt af 3. part.

Chawiby
Chawiby Mar 4 '24

Tak for oplysningerne om timelønninger - det bekræfter min mistanke.
Her i Tyskland gør vi kun krav på vores egen forsikring, hvis vi i det mindste er delvist ansvarlige for ulykken. Og det er det, jeg (desværre) har været nødt til at gøre et par gange. Men det var alle skader, der skete i Tyskland og derfor var uproblematiske at håndtere.

P85DK
P85DK Mar 4 '24

Jeg mener ikke du skal gøre krav PÅ din egen forsikring, men VIA din egen forsikring. Har I ikke en taksator i Tyskland? Har bilen været på værksted og blevet evalueret af en taksator?

Chawiby
Chawiby Mar 4 '24

Jeg har to omkostningsestimater fra to Tesla-værksteder i nærheden af os, som begge er cirka dobbelt så høje som ekspertudtalelsen fra Danmark, som blev bestilt af forsikringsselskabet der. Jeg får ikke lavet en ekspertrapport, fordi omkostningerne ikke refunderes i henhold til dansk forsikringslovgivning (det gør afskrivning, en advokat eller en erstatningsbil heller ikke).
Har jeg ret til at få bilen repareret på et specialværksted? Forsikringsselskabet har fået udarbejdet et overslag af et Ford-værksted, som også har andre mærker på sin hjemmeside, men ikke Tesla. Det er heller ikke opført som et Tesla-værksted.
Jeg venter i øjeblikket på at høre fra det danske forsikringsselskab.

P85DK
P85DK Mar 4 '24

Hvis jeg var dig, og mit eget forsikringsselskab ikke vil hjælpe, så ville jeg hyre en advokat til at repæsentere mig. Udgiften hertil får advokaten hurtigt tjent hjem til dig.

Jeg kender ikke en specifik advokat, men en hurtig søgning giver fx. dem her: https://www.advokathus.dk/privat/forsikringsret.aspx

Chawiby
Chawiby Mar 4 '24

Mange tak skal du have!
Det næste fornuftige skridt vil nok være at tilkalde en advokat, hvis forsikringsselskabet kommer med mærkelige svar igen.