Hej alle sammen,
I sommer kørte en dansker op bag i min bil i København på min hjemrejse. Skyldsspørgsmålet er klart og, takket være kameraet, dokumenteret. Jeg har nu to prisoverslag fra værksteder, som svarer til 107.000 - 119.000 kr. brutto, men disse anerkendes ikke af det modstående danske forsikringsselskab. Et lokalt Ford-værksted (ikke et Tesla-værksted) har udarbejdet sit eget prisoverslag, som kun er på 63.000 kroner (inkl. moms).
Den store omkostningsforskel skyldes dels, at der er færre dele, der skal udskiftes, men også hovedsageligt markant lavere lønomkostninger. Mens mine KVA'er blev beregnet med timepriser på, hvad der svarer til 1.200-1.300 kroner, regner det danske værksted med 500-600 kroner. Ifølge diverse statistikker er Danmark et af de lande i EU med det højeste lønniveau, så jeg kan ikke helt tro på disse timepriser.
Er der nogen, der kan bekræfte de fordelagtige priser? Jeg vil også gerne vide, hvad lønomkostningerne er på danske værksteder (f.eks. i København, hvor ulykken skete).
Jeg mistænker forsikringsselskabet for at gå systematisk til værks. Jeg har næsten vænnet mig til, at man ikke kan gøre krav på en værdiforringelse, en ekspertudtalelse, en advokat eller en erstatningsbil. Men jeg vil i det mindste gerne have reparationsomkostningerne refunderet. Måske er der nogen her, der har nogle praktiske tips til at håndtere modpartens forsikringsselskab (kommunikationen foregår via et tysk forsikringsselskab, som blev identificeret via det centrale callcenter for bilforsikringsselskaber).
Mange tak på forhånd!
Christian