Loading...
dk

Hysterisk autopilot | Tesla Forum

Gustavsfar
Gustavsfar Mar 2 '24

Jeg synes efterhånden at vilkår for autopilot er blevet mere en begrænsning end en hjælp. 2 gange de seneste par uger er autopilot blevet deaktiveret på længere køreture,  til trods for at jeg konstant har begge hænder på rattet, og forsøger at imødekomme alle advarsler ved at holde ekstra hårdt i rattet. Sidder ikke og laver alt muligt anden end at køre bil, og er opmærksom på vejen. Er blevet en hæmsko for sikkerheden, da jeg ofte nu fravælger autopilot som ekstra sikkerhed, da det er for omstændigt. Kunne tesla da for filan ikke snart begynde at anvende rat med indbygget pulssensor som visse andre producenter!

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Mar 2 '24
cth
cth Mar 2 '24

ja ned af bakke siden dengang i 2015 hvor det bare virkede.. samme oplevelse her.

MOS
MOS Mar 2 '24
Citat fra Gustavsfar

Kunne tesla da for filan ikke snart begynde at anvende rat med indbygget pulssensor som visse andre producenter!

Jeg tror, udfordringen er at lave et system, der er 100% pålideligt for alle. Det er nok ikke nemt. At holde fast i rattet og vrikke lidt i det en gang imellem virker åbenbart ikke altid for alle. Kamerabaseret overvågning i kabinen virker heller ikke, hvis man har briller eller andet, der dækker for øjnene. Pulssensorer virker heller ikke altid efter hensigten.

Jeg husker engang, hvor jeg cyklede en del med pulsmåler. Det blev jeg dog efterhånden træt af, fordi det ikke virkede særlig pålideligt. Halvdelen af tiden kunne den ikke registrere noget signal, enten fordi sensoren ikke sad stramt nok til huden, huden var for tør eller for våd, for varm eller for kold, eller batteriet ikke godt nok, eller den mistede radioforbindelsen, eller noget helt syttende. Havde det været samme pulssensor, der sad i rattet på min Tesla, så havde den formentlig erklæret mig klinisk død og tilkaldt nødhjælp 112 gange alene på vejen til arbejde ;-)

jramskov
jramskov Mar 2 '24

Der er det igen en fordel at have en "gammel" 2019'er TM3 - der kommer ikke rigtig nogen ændringer :-)

Ice2EV
Ice2EV Mar 2 '24

Jeg synes umiddelbart vores late 22'er model 3, virker ganske udmærket.

 

Sætter jeg hånden med underhåndsgreb i kl 16 eller med venstre i kl 20, så giver den så godt som aldrig besked om noget som helst. Vil umiddelbart tro den kan køre til Vejle fra AAL uden indgriben. Men man må vælge om man vil køre 140 i overhalingssporet eller risikere at lande bag en lastbil i indersporet.

 

Det eneste der kommer op, er hvis jeg sidder og fifler med forbrugsgrafer eller søger musik på skærmen, så kommer der den der med de 2 røde hænder og hold øje med vejen.

Dec14
Dec14 Mar 3 '24

Jer er enig med "Gustavsfar". Vores 3'er fra 9/22 havde en ok autopilot da vi fik den i 3/23. Siden da har opdateringerne kun gjort den ringere og jeg nærmer mig også punktet, hvor jeg ofte fravælger at bruge den. Siden 2015 hvor vi fik vores første Tesla er auto funktionen kun blevet dårligere - ærgerligt da en velfungerende autopilot uden tvivl har en trafiksikkerhedsmæssig effekt.

HrMogensen
HrMogensen Mar 9 '24

Gustavfar =>

Bider mærke I at du skriver at du holder ekstra godt fast på rattet? Hvis man lukkede øjnene for sikkerhed kunne du i princippet køre med en finger på rattet - så længe der er et svagt pres mod højre eller venstre. Find nogle måder hvor du kan hvile en af albuerne samtidig med du lægger lidt vægt ned mod rattet. Når jeg indimellem spotter en mulig "trussel", såsom en bil der måske kunne ligne noget der bliver kastet ud i min bane, så skifter jeg kortvarigt håndstilling så jeg er klar.