Loading...
dk

De der kære dæk og fejl med dem. | Tesla Forum

cth
cth Mar 5 '24

Nu har jeg kørt i min TMS i lidt over 3 år.

Startede med at køre på de Michelin pilot 4 dæk der var monteret på bilen.

De fik dog ret hurtigt hæl og tå og efter 40.000 km var de slidt helt ned foran og næsten det samme bagpå.

De støjede mere og mere til sidst.

Fik lavet en 4 hjulsudmåling på et tidspkt. som viste sig at kræve justering af flere parametre.

Så kan have været "skæv bil" der har gjort det...vides ikke.

 

Så fik jeg helårs cross climate 2, som også undervejs har fået lidt hæl/tå.

Nu her de rundet lidt over 60.000km og der er kommet noget rysten over 100 km/t.

Kører forbi euromaster for check af defekt dæk eller afbalancering.

De tager ikke engang bil ind, da han starks kan se at alle 4 dæk er helt "smadret".

det kan han se på dæksiderne og han siger det er derfor den ryster.

selve dækmønster er fint med 3 mm eller mere.

 

Det er helt normalt siger de og de ser masser af teslaer hvor dæk kun holder 30.000km. på grund af vægten og kræfterne.

 

Jeg ville alligevel skifte dæk nu.

Overvejer de nye Continetal all season contact 2, som de påstår er EV egnet, holder længere og er mere lydløse.

 

Synes ikke jeg kan finde dem i 245x45x19 som vel passer bedst på en TMS.

mangler også lidt erfaring fra andre, som evt. har prøvet dem.

 

Hvad skifter i andre til næste gang?

 

 

 

MOS
MOS Mar 5 '24

Jeg kører på mit andet sæt Landsail dæk. De er efter min mening bedre på de fleste parametre end Michelin. Og så koster de under det halve og holder 50% længere. Dvs. under 1/3 udgift pr. kørt km. Det er en no-brainer!

Om det bliver Landsail igen næste gang, må tiden vise. Det kan jo være, der dukker noget andet op i mellemtiden. Men skulle jeg skifte i morgen, så blev det Landsail igen.

Ice2EV
Ice2EV Mar 5 '24

Hvis EV står for mindre støj, så er der 2 parametre der skal tages i betragtning.

 

1) er det støj indeni eller udenfor. Udenfor er ligegyldigt, indeni som der som regel ikke måles på er mere vigtig.

2) Hvis EV betyder de er blødere(og derved mindre støj) så ville jeg hellere kigge SUV dæk eller almindelige.

HAr kørt 4 sæt Michelin, alle blev trætte inden slidte.

Har kørt Landsail også. Første sæt var almindelig landsail og de kørte mega godt. 2. sæt var deres EV model, som skulle støje mindre........... Det betyder så at de er blødere og hvis ikke du holder mindst 42 psi, hellere 43, så er de som at køre i en gammel amerikaner med next day powersteering(den drejer ikke når du gør på rattet) det kommer som en forsinkelse fordi dækkene er for bløde. Det er i hvertfald mit resonnement.

cth
cth Mar 6 '24

Det er slut med Michelin for mit vedkommende

I hvert fald til EL bil

 

Landsail er kinesisk og kommer ikke på min bil. Sorry...bare en holdning jeg praktiserer med alt kinesisk.

 

Jeg graver lidt videre i erfaringer med Conti EV dækket.

Har hørt fra en enkelt tesla kører der roser dem for lav støj. resten er de for nye til at kunne vurdere endnu.

MOS
MOS Mar 6 '24
Citat fra cth

Landsail er kinesisk og kommer ikke på min bil. Sorry...bare en holdning jeg praktiserer med alt kinesisk.

Landsail dæk produceres både på fabrikkerne i Shangdong, Kina og i Rayong, Thailand.

cth
cth Apr 1 '24

Så kan de fås i den rette størrelse

 

Eller er det den rette str.?

Kan se den nye S kører med 255x45x19

Har den bredere fælge?

 

https:///...102Y-XL-EVc/R-496063

Forummets indlæg er redigeret af cth Apr 1 '24