Er det ikke 1530 svenske lire? Når nu det er i Malmø?
Det er kun sydpå, man bruger lire. Østpå bruger man rubler ;-)
Jeg tænker i øvrigt godt, at en alm. mekaniker kan skifte 12 V batteriet. Timelønnen er nok noget lavere, men så skal de måske bruge ½ time ekstra på at hitte ud af, hvordan man skiller bilen ad for at komme til batteriet, så prisen ender nok med at blive det samme. Jeg har altid fået Tesla til at skifte batteri. Det er nemt og hurtigt og mobile service kan komme og gøre det hjemme eller på ens arbejdsplads.
Jeg tænker i øvrigt godt, at en alm. mekaniker kan skifte 12 V batteriet.
Jeg tror jeg er på mit 4 12V batteri. Ved nummer 3 var der kommet en ny type. Det døde dog efter lidt over 2 år, da de havde glemt at ændre på ladecyklus (så det 4 batteri blev også skiftet på garantien).
Det er bare for at sige, at hvis batteriet kræver en anden ladecyklus, så tror jeg ikke det er optimalt at sætte en almindelig mekaniker til at skifte det. Men hvis det er et identisk batteri, så burde det selvfølgelig ikke være noget problem.
Synes jeg så et billede af noget fra Service menuen hvor man vist kunne ændre det selv. Men er ikke sikker, og har ikke lige en S'er mere
Til 1.500 kr så kan det vist ikke betale sig at gøre selv. Du får højst sandsynligt et Lithium batteri og de koster ca. 1.300 og op hvis du køber dem løst, så de 1.500 er bestemt fair
Var der ikke noget med, at Elon på et tidspunkt havde udtalt, at Tesla ikke skal tjene penge på deres serviceforretning? Hvad er så baggrunden for, at de nu tilsyneladende har skruet prisen op til mellem det dobbelte og tredobbelte? Det er forargeligt og virker da som en ren pengemaskine!
Jeg ville vælge et andet værksted til at skifte 12V-batteriet. Det er ikke raketvidenskab og andre værksteder kan gøre det til en fornuftig pris.
Så har jeg balladen igen - og måske er det 12V-batteriet igen (!)
Begge håndtag og ruder i passager siden virker ikke, sidespejlet i samme side virker heller ikke. Jeg tror ikke helt på at fem dele går i stykker samtidig, og her til morgen røg min 'connectivity' altså strømmen til mit 4/5G modem, så mobil access, naiv og alt den slags er dødt.
Kan det være 12V-batteriet? Jeg havde en tid hos Tesla Service idag, og de udskød det 14 dage pga sygdom. Den slags sker, jeg er bare lidt bekymret.
Jeg har bilen til salg, vil bare ikke sælge den med problemer.
@PeterE
Hvis du ikke allerede har lavet en deep reset (den med foden på bremsen), så prøv at starte med det.
12V-batteriet er en af de hovedmistænkte. Hvor længe er det siden, du fik det skiftet?
Det kan også være noget med ledningsnettet til døren. Hvis en ledning knækker f.eks. ved dørhængslet inde i gummimembranen, eller et stik til dørens kontrolmodul sidder løst eller er korroderet, så ryger forbindelsen til alt i den dør, inkl. sidespejlet. Men når det er to døre i samme side, så tyder det på, at fejlen ligger højere oppe i fødekæden. Det kunne være et Body Control Module (BCM), der har en intern fejl, eller et løst/korroderet stik til modulet. I så fald mistes forbindelsen til alt, hvad der er koblet på den bus.
En anden idé kunne være fejl ifm. CAN-bus isolation. Hvis et modul er kortsluttet, f.eks. controlleren til en dør, så giver det støj på linjen og bilen kan finde på at lukke ned for flere andre enheder, fordi den ikke kan kommunikere pga. for meget støj.
Det kan også være så simpelt som en sprunget sikring i passagersiden, selvom det sjældent sker.
Har du tjekket, om der stadig er lys i dørene?
Prøv også at gå ind i Service Mode og se, om du kan blive klogere af fejlkoderne.
Fejlen med manglende connectivity tyder på MCU-fejl (evt. eMMC chippen) eller connectivity boardet. Men fordi der også er alle de andre fejl, så kan det sagtens være, der er en anden, fælles årsag, som f.eks.12V-batteriet.
Tak Mark, altid en fornøjelse at du gider bruge lidt tid på andre herinde.
12V-batteriet er lige under 2 år gammelt.
Jeg har lavet både soft, factory og deep reset - desværre uden held. Og ja, jeg tror at du har fat i noget og der sidder åbenbart et door controller module i hver side, og det har Tesla lige nu sat på i deres estimat. Og nu du siger det, så var min store søn faktisk ud for at døren 'over åbnede' i et stormvejr her for et par uger siden. Sidder der mon en samling ledninger i den gummimembran...
Jeg var lige ud og kigge, det er faktisk lys i bagdøren - og ikke i fordøren - i den pågældende side af bilen. Og umiddelbart ingen fejlkoder i service menuen, kan jeg selv sætte den i service mode?
Du kan sagtens selv sætte bilen i Service Mode. Menuen er designet til teknikere, så hvis du ikke er tekniknørd eller har prøvet det før, så bør du være forsigtig med at ændre på indstillinger, du ikke er fortrolig med. Men du kan gå ind og se en masse detaljerede data.
Sådan aktiverer du Service ModeSæt bilen i "Park": Sørg for, at bilen holder stille og er i Park.
Gå til Menuen: Tryk på bil-ikonet (Controls) nederst til venstre på skærmen.
Vælg Software: Tryk på fanen Software i menuen til venstre.
Tryk og hold på modelnavnet: Find teksten, der angiver din bilmodel (f.eks. "Model 3 Long Range"). Tryk og hold fingeren på modelnavnet i ca. 3 sekunder, og slip derefter.
Indtast adgangskode: En dialogboks kommer frem og beder om en kode. Skriv: service og tryk på OK.
Tak Mark, der ringer en klokke - det skal jeg have kigget på. Jeg har en velfungerede indre tekniknørd, som desværre ved mere om teknologi end om biler :)
Jeg har lige fået skiftet 12v batteriet i vores 7 år gamle TM3 - det gav jeg 2700kr for inkl. arbejdsløn.
Jeg endte med at få skiftet dele af ledningsnettet i passagersiden, og nu virker alting igen. Tak for hjælpen folkens (!)