Loading...
dk

Så er der konkurrence til model Y | Tesla Forum

cth
cth May 2 '24

ID4 i den opdaterede version, siges allerede at være et godt bud i forhold til Y

her er en mere

https://fdm.dk/motor/forpremiere/2024-05-xpeng-g6-skarpt-kinesisk-angreb-paa-tesla

men tør man købe en Xpeng. Kører ikke så smurt som BYD rent økonomisk.

bed mærke i:

Det betyder, at over 300 sammensvejsede pladedele nu er afløst af blot to store aluminiumsdele, der sammen med batteriet udgør hele vognbunden. Det giver en øget stivhed, en forbedret sikkerhed og frem for alt en mere enkel konstruktion.

Men Y bliver jo snart fornyet, så mon ikke den kommer igen.

Forummets indlæg er redigeret af cth May 2 '24
Ice2EV
Ice2EV May 2 '24

Jeg bemærker bare opgivet range på Xpeng G6 er dårligere end en Y, når man sammenligner kapacitet med range.

Eks 

Xpeng 66 kW batteri og 435 km range

Model Y 60 kW batteri og 455 km range.

Der må være en ringere driveline.

cth
cth May 2 '24

Ja alle kineserne kæmper med at få det samme ud af batterierne som tesla.

Ved ikke hvorfor.

jramskov
jramskov May 2 '24

Til gengæld er kvaliteten i kabinen nok helt på højde med eller højere end TMY hvis man skal tage deres eksisterende G9 model som reference. Ladehastigheden er også fremragende.

P85DK
P85DK May 2 '24
Citat fra cth

Det betyder, at over 300 sammensvejsede pladedele nu er afløst af blot to store aluminiumsdele, der sammen med batteriet udgør hele vognbunden. Det giver en øget stivhed, en forbedret sikkerhed og frem for alt en mere enkel konstruktion.

De glemte lige; højere forsikringspræmie, da de ved ellers mindre skader bliver totalskadet, da det er en for dyr konstruktion at reparere på

Arpe
Arpe May 4 '24

Andre der har set Anders Berners "review" af Xpeng G6 der mest af alt bare var en gennemgang af alt hvad han hader ved Tesla Model Y.

Jeg skrev en kommentar om tre åbenlyse fejl kan fortalte om Model Y, Berner kommenterede så at han ikke var enig, og hver gang jeg svarede ham med beviser der modbeviste Anders Berner så blev min kommentar slettet :-D

Jeg lavede en lille gennemgang her: https://twitter.com/Arpe_DK/status/1786832409863786855

Forummets indlæg er redigeret af Arpe May 4 '24
jramskov
jramskov May 4 '24

@Arpe: Hvilke åbenlyse fejl?

Arpe
Arpe May 5 '24

Her er min kommentar som Anders Berner stadig nægter at være sand.

2:10, Hvilket er præcis det samme som en Model Y RWD med LFP batteri fra Berlin. Altså 20 minutter fra 10-80%.

6:10, så præcis samme hvid som hos Tesla.

2:25, Berner har ikke ret. Det er 4 moduler i både Model 3 og Y. De kan udskiftes enkeltvis uden problemer. Tesla har også enkelte batteripakker fra CATL og BYD med Cylindriske batterier ligesom alle andre bruger, jeg formøder at disse kan udskiftes helt som enhver anden elbil. Disse pakker sidder i Standard Range bilerne, se med her: https://youtu.be/pev3xUHjLG0?si=qBigtIeqkJEtkzjb&t=209. Kun Cybertruck og nogle få Model Y'ere i USA er lavet med batterier der er meget svære at udskifte moduler på.

Edit: Har to gange forsøgt at svare på Berners svar til denne kommentar men de kommer ikke frem. Berner har altså ikke ret, alle Model 3/Y batterier kan repareres uden problemer. Der findes 0 biler fra Tesla i EU med 4680 batteripakker der korrekt nok ikke kan repareres.

20 min: Måske derfor Model Y RWD slår Ioniq 6 til 80%? https://youtu.be/hVYmdByInec?si=o2zCUna6lOq9IDmh&t=164 Der står direkte på Teslas hjemmeside at den hvide farve er Perlemors hvid.

Edit2: Her er en amatør her på Tesla forummet der uden problemer har åbnet batteripakken til hans Model 3 batteri, også fjernet den lim som Anders Berner mener ikke kan fjernes. https://teslamotorsclub.com/...warranty-diy.253918/

Men det kræver desværre specialudstyr som man ikke har i sit værksted til at udskifte en enkelt celle, men selve cellen kan han sagtens fjerne. Men at sætte en ny i kræver en bestemt lodde-teknik. Når man udskifter et batteri-celle så gælder det for alle batteripakker at hele batteripakken kommer i ubalance (hvert batteri har sin egen spænding V som for nye celler er højere end de gamle), dette vil gøre at den nu reparerede batteri hurtigere degradere, medmindre man kan finde en brugt celle med samme spænding (V) som resten af pakken. Det er derfor altid et skøn om det er bedst med en helt nye batteripakke, udskifte en eller flere moduler, eller om det faktisk at muligt at 1-2 celler i batteriet. Det er på INGEN måde en Tesla ting, alle bilmærker står overfor dette dilemma når der opstår fejl på deres batterier.

Sjovt nok præcis det samme der står på ID.4 forummet: https://www.reddit.com/...battery_pack_repair/ "I had a battery module replaced as part of a recall in June of 2023. It took 3 weeks to get the new module but about 6 hours to do the work. The dealership here (which is fantastic) sent me pictures of the whole thing. The tech even let me go back into the bay and see the battery opened up. It looks exactly like you'd expect. One thing you should know is, when you replace a module in the ID.4, you can't slap a brand new one in there. The replacement has to have the same or similar voltage as the other modules or the BMS can't do its job well. So they actually put a used module in there. I chose the ID.4 because it is so repairable and I hope it stays this way."

Jeg var nødt til at editere min originale youtube kommentar fordi Berner blev ved med at slette de andre kommentarer jeg lavede!!

Forummets indlæg er redigeret af Arpe May 5 '24
cth
cth May 5 '24

Berner har aldrig sagt mig noget...nu endnu mindre....

P85DK
P85DK May 5 '24

Arpe - havde det været nemmere at skrive at du ikke er enig og ligegyldigt om du kan skifte en celle eller et modul, så bliver det bare aldrig en god batteripakke igen, da det aldrig vil blive balanceret korrekt og derfor gå i stykker igen.

Arpe
Arpe May 5 '24

Ja, men det gælder for alle batteripakker og ikke kun Tesla. Flere værksteder hævder de godt kan få batteriet balanceret igen, andre siger det ikke er muligt. Om det er Tesla eller ej er det samme. 

jramskov
jramskov May 5 '24

@Arpe: Tak for uddybning!

P85DK
P85DK May 6 '24
Citat fra Arpe

Ja, men det gælder for alle batteripakker og ikke kun Tesla. Flere værksteder hævder de godt kan få batteriet balanceret igen, andre siger det ikke er muligt. Om det er Tesla eller ej er det samme.

Helt enig, det er alle pakker og derfor er hans argument jo også helt til hest. Jeg vil gerne se de værksteders repareret pakker efter 6 md, 12 md og 18 md, der er ingen som kan, heller ikke Tesla selv, hvorfor en reman pakke er noget rigtig skidt at få

Arpe
Arpe May 6 '24
:-) Nu har Anders Berner slettet alle mine kommentarer til hans YouTube video. Han prøver at skjule sine fejl, hold nu op hvor er det lavt gjort! Jeg troede faktisk at han havde integritet men nej, sandheder på lade livet så han kan lyve om Tesla....
MOS
MOS May 6 '24
Citat fra Arpe Jeg troede faktisk at han havde integritet (...)

Hvilken grund havde du til at tro, Anders Berner havde integritet, om jeg må spørge?? 

Arpe
Arpe May 6 '24
Jeg er meget godtroende om andre mennesker :-D Har svært ved at forstå folk som Anders der ingen skrupler har.
MOS
MOS May 6 '24

@Arpe

Der findes mennesker, man ikke kan forstå (med sund fornuft og rationel logik). Der må man bare konstatere, at sådan er de bare.

jramskov
jramskov May 7 '24

Jeg så ham faktisk skrive et indlæg om det på Facebook hvor han bad om information/kontakter til firmaer der kunne reparere batteripakker, så lur mig om ikke der kommer en video om emnet :)

Arpe
Arpe May 7 '24

Jaja, men så du også at han ignorerer alle de kommentarer der rent faktisk handlede om løsninger til at reparerer batteripakker. Jeg lagde 2 kommentarer på tråden, begge har han valgt at ignorere

Jeg tror mest af alt han kommer med en video hvor han igen nægter at det kan lade sig gøre at reparere et Tesla-batteri og så viser han kun et udvalg af kommentarer hvor folk er i tvivl om det er muligt.

Vi må se hvad ham Anders finder på næste gang... jeg har lagt alle mine forventninger i skuffen. 

Sider: 1 2 »