Her er min kommentar som Anders Berner stadig nægter at være sand.
2:10, Hvilket er præcis det samme som en Model Y RWD med LFP batteri fra Berlin. Altså 20 minutter fra 10-80%.
6:10, så præcis samme hvid som hos Tesla.
2:25, Berner har ikke ret. Det er 4 moduler i både Model 3 og Y. De kan udskiftes enkeltvis uden problemer. Tesla har også enkelte batteripakker fra CATL og BYD med Cylindriske batterier ligesom alle andre bruger, jeg formøder at disse kan udskiftes helt som enhver anden elbil. Disse pakker sidder i Standard Range bilerne, se med her: https://youtu.be/pev3xUHjLG0?si=qBigtIeqkJEtkzjb&t=209. Kun Cybertruck og nogle få Model Y'ere i USA er lavet med batterier der er meget svære at udskifte moduler på.
Edit: Har to gange forsøgt at svare på Berners svar til denne kommentar men de kommer ikke frem. Berner har altså ikke ret, alle Model 3/Y batterier kan repareres uden problemer. Der findes 0 biler fra Tesla i EU med 4680 batteripakker der korrekt nok ikke kan repareres.
20 min: Måske derfor Model Y RWD slår Ioniq 6 til 80%? https://youtu.be/hVYmdByInec?si=o2zCUna6lOq9IDmh&t=164 Der står direkte på Teslas hjemmeside at den hvide farve er Perlemors hvid.
Edit2: Her er en amatør her på Tesla forummet der uden problemer har åbnet batteripakken til hans Model 3 batteri, også fjernet den lim som Anders Berner mener ikke kan fjernes. https://teslamotorsclub.com/...warranty-diy.253918/
Men det kræver desværre specialudstyr som man ikke har i sit værksted til at udskifte en enkelt celle, men selve cellen kan han sagtens fjerne. Men at sætte en ny i kræver en bestemt lodde-teknik. Når man udskifter et batteri-celle så gælder det for alle batteripakker at hele batteripakken kommer i ubalance (hvert batteri har sin egen spænding V som for nye celler er højere end de gamle), dette vil gøre at den nu reparerede batteri hurtigere degradere, medmindre man kan finde en brugt celle med samme spænding (V) som resten af pakken. Det er derfor altid et skøn om det er bedst med en helt nye batteripakke, udskifte en eller flere moduler, eller om det faktisk at muligt at 1-2 celler i batteriet. Det er på INGEN måde en Tesla ting, alle bilmærker står overfor dette dilemma når der opstår fejl på deres batterier.
Sjovt nok præcis det samme der står på ID.4 forummet: https://www.reddit.com/...battery_pack_repair/ "I had a battery module replaced as part of a recall in June of 2023. It took 3 weeks to get the new module but about 6 hours to do the work. The dealership here (which is fantastic) sent me pictures of the whole thing. The tech even let me go back into the bay and see the battery opened up. It looks exactly like you'd expect. One thing you should know is, when you replace a module in the ID.4, you can't slap a brand new one in there. The replacement has to have the same or similar voltage as the other modules or the BMS can't do its job well. So they actually put a used module in there. I chose the ID.4 because it is so repairable and I hope it stays this way."
Jeg var nødt til at editere min originale youtube kommentar fordi Berner blev ved med at slette de andre kommentarer jeg lavede!!