Loading...
dk

EL markedet i kollaps | Tesla Forum

cth
cth May 14 '24

Desværre låst artikel

 

https://borsen.dk/nyheder/okonomi/elpriserne-er-banket-i-bund-det-ligner-et-elmarkedskollaps?b_source=borsen&b_medium=row_0&b_campaign=list_6

 

men essensen er:

 

der produceres for meget strøm og energinet kan have svært ved at balancere elnettet. Sluk for dine solceller når du kan se elpris er 0. :-)

jramskov
jramskov May 14 '24

Overskuds produktion lige nu er forholdvis stor:

Elsystemet lige nu
  • STØRRE VÆRKER OVER 100 MW: 57 MW
  • MINDRE ANLÆG UNDER 100 MW: 227 MW
  • VINDMØLLER: 4.086 MW
  • Solceller: 2.281 MW
  • FORBRUG I DK: 4.797 MW
  • NETTOUDVEKSLING IMPORT: -1.854 MW
  • CO2-UDLEDNING: 15 g/kWh
PeterE
PeterE May 14 '24
Og for - hvad var det - et par uger siden: ‘Vi har slet ikke strøm nok til den det grønne omstilling’ :)))))) 
jramskov
jramskov May 15 '24

Begge dele kan sagtens være sande :)

P85DK
P85DK May 15 '24

"Den 7. april i år stod vi i en situation med rigtig meget sol og vind. Det medførte en overbelastning i nettet, og vi havde derfor behov for at kunne nedregulere nogle anlæg,” udtaler Kia Marie Jerichau og fortsætter:

“Prisen på nedregulering endte i visse timer på minus 1000 euro pr. MWh, mens den almindelige elpris lå på minus 5 euro pr. MWh. Der var altså en gevinst på 995 euro pr. MWh, hvis man lod sit anlæg være fleksibelt og stillede sit anlæg til rådighed for Energinets kontrolcenter.”

Hvis store anlæg er sikret væsentlige gevinster ved at lukke for produktionen ved overproduktion, så er det jo ikke særligt befordrende for at skabe en balance, men snarere at blive ved med at etablere overkapacitet.

De skulle i stedet belønnes for at skabe lagringskapacitet og kunne tvangs lukkes ved overkapacitet

jonsiii
jonsiii May 15 '24

Generelt er sol-producenterne lidt umodne endnu, da ikke byder ind på regulerkraftmarkedet. Det er vindkraften heldigvis god til. På emd.dk/el kan du se den pågældende dag:

Det er let at se at vind er god til at regulere ned, men sol-folket halter lidt. Det går dog bedre end sidste år, så der sker fremskridt. Generelt bliver langt den største del "reguleret ned" i Day Ahead. Læs: Du får ingen penge for strømmen, så sluk bare. Problemet opstår hvis planlægningen fejler, og der bliver "gættet" forkert på forbrug og produktion, da det altid skal matche.

Men er 995 €/MWh meget? Det kommer jo an på volumen. Lad os tjekke på https://www.energidataservice.dk/tso-electricity/RegulatingBalancePowerdata

Hvis jeg læser det rigtigt, så blev der aktiveret 570 MW manuelle reserver, som så skulle ha omkring 4 mio. kr. for at enten øge forbruget eller skrue ned for produktionen (det er i grove træk 10% for meget produktion i forhold til forbruget). Det er det som Energinet gerne vil have sol-producenterne byde ind på og det bliver de forhåbentigt bedre til, da det er en god forretning. Jaja, ikke en 1000 €/MWh forretning hver gang, men bedre end 0 kr/MWh i Day Ahead.
Desværre kan private ikke deltage i markedet, da du skal kunne levere en vis volume. Det ville ellers være fint at modtage 7,5 kr/kWh for at lade bilen. :)

Johannelund
Johannelund May 15 '24
Tjaa i Danmark har vi 200.000 elbiler januar 2024,
Brug da de elbiler batterier til at regulere elnettet, det kræver dog at Energinet giver tilladelse, og bilerne bliver forsynet med 2 vejs ladere. Men staten vil jo ikke gå glip at elafgifter, men de får jo hellerikke energiafgifter fra en slukket mølle eller ved eksport af el
jramskov
jramskov May 16 '24

@jonsii:

"Generelt er sol-producenterne lidt umodne endnu, da ikke byder ind på regulerkraftmarkedet."

Det også først for relativt nyligt at vi har fået en række store solcelleparker. De er begyndt at melde ind eller også gør de det meget snart i stor stil :)

P85DK
P85DK May 16 '24

Lige nu

Om ikke andet, så kan vi da sige at kun betaler distribution og afgifter for vores 'brændstof' og vi udleder kun en lille håndfuld gram CO2 per kørte kilometer - det er da en variable som ICE under ingen omstændigheder kan prale af

Ice2EV
Ice2EV May 16 '24

Man kunne antage at udviklingen af power2X "fabrikker" ville kunne aftage overskuddet.

 

Men når regeringen bruger årevis på at udstede tilladelse til opførsel af disse anlæg, så sker det jo ikke over night.

 

Skibsfarten er begyndt at bygge og modtage nybygninger der kan sejle på Methanol (skibsfarten er storaftager af brændstoffer), og derfor også e-Methanol, så det er bare se at få sat spaden i jorden.

Såvidt jeg har forstået er der mindst ansøginger fra Åbenrå, Vordingborg, Grenå, Esbjerg, Hirtshals, Aalborg, Lemvig/Thyborøn for enten Methanol, Brint eller ammoniak produktionsanlæg. Dertil ligger en del indlands faciliteter.

 

Jo hurtigerere vi kommer igang, jo bedre placerer vi os som storproducent af energi til europa.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV May 17 '24
jramskov
jramskov May 17 '24

@ P85DK: Det er lidt vildt så hurtigt udbygningen af solceller er sket det seneste par år. Dog lidt ærgeligt at det primært er via store parker hvor der tidligere var marker i stedet for på fabrikstage, over parkerings pladser, osv.

@Ice2EV: Man kunne godt ønske at det gik væsentlig hurtigere, men jeg tror bare det er meget komplekst - der skal også være aftagere til det. Fjernvarmeværker, m.m. er også et sted hvor overskudproduktion kan udnyttes.

Bianco
Bianco May 17 '24
Quote from Ice2EV

Man kunne antage at udviklingen af power2X "fabrikker" ville kunne aftage overskuddet...

Det er bare en ret dårlig forretning at bygge power2x kapacitet som kun udnyttes 10% af tiden... De anlæg skal helst køre døgnet rundt, og så er e-metanolen stadig signifikant dyrere end ikke-e metanol.  

Ice2EV
Ice2EV May 17 '24

@Bianco.

Tænker umiddelbart med den udbyggelse af havvind, der er sat i gang i sidste måned bare i DK. Så bliver tiden med overskuds strøm nærmere 70-90% af tiden inden 2030.

Og til den tid, hvis ikke der er kommet faciliteter til at aftage, så skal du høre tudekoret for fossil drift.

 

Hvis det er ren brintproduktion fra vand, så er det nærmest kun en prissniffer på elprisbørsen, der skal starte eller slukke produktionen. Er prisen gratis eller tæt på, så produceres, er den ikke så slukkes og man lever af lageret til i morgen.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV May 17 '24
cth
cth May 17 '24

Godt nok billig strøm pt.

 

Her for vest:

 

https://elpris2alt.wen.dk/

Træk selv afgift fra hvis du har refusion.

Johannelund
Johannelund May 17 '24
@cth
Tjaa hvis man så også har solceller, og samtidig elbil, ja så kan man ikke fratrække elafgiften for den strøm der påfyldes elbilen. Dvs man betaler 77 øre mere pr kWh end alle andre i Danmark,
Der bliver godt 3800 kt ekstra til elbilen.
Ice2EV
Ice2EV May 17 '24

@johanne, man betaler vel ikke noget for at fylde din bil med solstrøm.

MOS
MOS May 17 '24

Hvis man hælder strøm fra solcellerne direkte på elbilen, så har man jo ikke betalt elafgift af strømmen og så får man naturligvis heller ikke elafgift tilbage.

Problemet opstår, hvis solen ikke skinner og solcellerne ikke producerer, når man lader elbilen op. Så trækker man i stedet strøm fra elnettet. Der betaler man så elafgift, men man kan ikke få elafgiften refunderet, når man har solceller på samme aftagenummer. Heller selvom de ikke producerer strøm lige i det øjeblik, man lader elbilen.

Andre, der lader på samme tid, mens solen ikke skinner, kan godt få elafgiften refunderet, hvis de ikke har solceller. Men sådan er der så meget, der er uhensigtsmæssigt.

Jeg har vist nævnt det flere gange før, men den oplagte løsning ville være ganske enkelt at afskaffe elafgiften for alle. Så er der heller ikke alt det bøvl med refusionsordninger, forskelsbehandling bureaukrati og alle mulige uhensigtsmæssigheder og bagvendte incitamenter ift. grøn omstilling.

cth
cth May 18 '24
Citat fra MOS

 

Jeg har vist nævnt det flere gange før, men den oplagte løsning ville være ganske enkelt at afskaffe elafgiften for alle. Så er der heller ikke alt det bøvl med refusionsordninger, forskelsbehandling bureaukrati og alle mulige uhensigtsmæssigheder og bagvendte incitamenter ift. grøn omstilling.

Ja tak...det ville være en god ide.

jramskov
jramskov May 19 '24

Så er der lige dem uden egen lader, skal de have et fradag fordi de er tvunget til at lade på dyre, offentlige ladere? ;-)

MOS
MOS May 19 '24
Citat fra jramskov

Så er der lige dem uden egen lader, skal de have et fradag fordi de er tvunget til at lade på dyre, offentlige ladere? ;-)

Nej, selvfølgelig ikke! En afskaffelse af elafgiften bør give mere gennemsigtighed, ophæve stavnsbindingen og skabe en sundere konkurrence, så priserne for opladning generelt falder.

Sider: 1 2 »