Måske stopper prisnedsættelserne på de tyske mærker, men nok ikke hos Tesla. Det er vitterligt den eneste parameter de kender til for at styre efterspørgslen. De producere jo langt mere end de kan sælge lige nu.
Jeg tror marked er ved at være mættet med 3/Y i de 5 grundfarver. Og nu når Tesla er blevet mere main-stream og hr./fru DK er ved at være købere, skal de godt nok til at have styr på en del ting. Ting som os Early-adopters nok har set igennem fingrene med.
Så eneste måde at få gang i salget er vist at få introducerede et bredere produktprogram. Jeg fatter bl.a ikke hvorfor de ikke har sendt Roaster 2.0 på markedet. Jeg er ikke i tvivl om at de kunne tjene langt mere på den bil end de kommer til på deres totalt-forfejlet Cybertruck. Og hvad er der lige skat med deres Semi. Dem har de da vist heller ikke leveret specielt mange af endnu, selvom store firmaer har lagt store ordre hos dem.
tesla er vist ikke afgjort:
Den “midlertidige udligningstold”, som EU vil indføre på de kinesiske elbiler, lyder på mellem 17,4 pct. og op til 38,1 pct. alt afhængigt af bilmærke og producent.
Tolden vil blive indført allerede fra 4. juli af, hvis EU og de kinesiske myndigheder ikke kan finde en “effektiv løsning” på problemet, lyder det fra Kommissionen. Et kvalificeret flertal af EU's medlemslande har mulighed for at bremse straftolden, men der tegner sig bred opbakning fra landenes regeringer til Kommissionens beslutning.
Kommissionen har lavet stikprøver blandt tre producenter, som den ønsker at ramme med følgende straftold:
17,4 pct. for den kinesiske elbilproducent Byd, 20 pct. for Geely og 38,1 pct. for SAIC.
Andre elbilproducenter i Kina, som har samarbejdet med EU i løbet af undersøgelsen, men som ikke blev udtaget til stikprøve, vil få pålagt en straftold på 21 pct. Dog skriver Kommissionen, at Tesla kan få sin egen individuelle beregning af en ny toldsats, når de endelige toldsatser skal afgøres.
Ser ud til tesla får pålagt 21%.
De vil hæve priserne på model 3 til Europa.
Men ikke hvor meget.
https://europe.autonews.com/automakers/tesla-trails-model-3-price-hike-eu-after-tariff-increase?utm_source=breaking-news&utm_medium=email&utm_campaign=20240613&utm_content=hero-headline
kræver et gratis login for at læse.
Fra samme medie som i indlæg før dette:
Germany is trying to prevent or soften EU tariffs on Chinese EVs
Uanset det ene eller andet så tror jeg ikke på at man skal skynde sig ud og købe en model 3.
Konkurrencen er for hård og tænker at Tesla må æde evt. told selv.
Ellers køber folk bare en id3 - 4 eller lign.
Der advares nu om sandsynlige prisstigninger pga. kommende told, når man er på bestillingssiden for Tesla 3. Få leveret inden 1. juli for at være sikker på pris.
Ja sådan kan man jo også hurtigt få solgt nogle biler og lukket 2 kvartal med gode salgstal.
Hvis man alligevel havde overvejet en Tesla så er det vel bare at slå til nu.
Hvis man vil spekulere, så kan man jo bare købe og returnere efter 14 dage. Koster vel kun de 2000 man lægger ved køb?
Er meget sikker på, man ikke lige sådan kan "lægge" Kina på Is, fordi man ikke selv kan følge med i EU med at lave skiftet.
Så lur mig om ikke Kina, blot ligger noget told på nogle af de vare som vi eksportere fra EU til Kina. Den told indtægt de så får der, betaler de straftolden for de kinesiske bilproducenter.
Er meget sikker på, man ikke lige sådan kan "lægge" Kina på Is, fordi man ikke selv kan følge med i EU med at lave skiftet.
Så lur mig om ikke Kina, blot ligger noget told på nogle af de vare som vi eksportere fra EU til Kina. Den told indtægt de så får der, betaler de straftolden for de kinesiske bilproducenter.
Det er jeg sikker på EU godt ved kan ske og det er indregnet.
Men man er jo nødt til at reagere på at handelsregler overtrædes med ulovlig statsstøtte.
Jeg kan sagtens se for mig at Kina æder den, da det stadig er en forholdsvis lille stigning for de fleste.
Lille i forhold til hvad det kunne have været.
I dag skriver Børsen at det bliver svineimporten det går ud over.
Så vidt jeg ved var den kraftigt på retur i forvejen.
Personligt passer det mig fint, da jeg er meget imod den store produktion af dyr her i landet.
Jeg tolker det som en mild gengældelse....
Læst i dag:
Derfor har EU-Kommissionen torsdag indført en midlertidig told på kinesiske elbiler. Den midlertidige told vil gælde fra den 5. juli 2024 i en periode på højst fire måneder.
Det betyder vel at man kan risikere prisstigninger på model 3 fra i morgen og så kan man måske se et fald om nogle måneder når EU og Kineserne forhandler sig frem til en evt. løsning?
BYD, Geologicallh og Saic fik vist æren af at være de første tre med toldsatser på mellem 17,4% og 37,6
Geologicallh?!? Hvad er det for en bil? Mener du Geely? Tror nok, der er nogen, der skal have renset tatsaturet ;-)
Desværre Mark, men der var en slå-fejl - de hedder nu altså Geologically :) Det kunne sagtens være Geely, hvis altså Ritzau og Børsen snublede i tasterne…BYD, Geologicallh og Saic fik vist æren af at være de første tre med toldsatser på mellem 17,4% og 37,6Geologicallh?!? Hvad er det for en bil? Mener du Geely? Tror nok, der er nogen, der skal have renset tatsaturet ;-)
Desværre Mark, men der var en slå-fejl - de hedder nu altså Geologically :)
OK, det bilmærke har jeg alligevel aldrig hørt om før!
Ditto :)
Desværre Mark, men der var en slå-fejl - de hedder nu altså Geologically :)OK, det bilmærke har jeg alligevel aldrig hørt om før!
På vegne af Ritzau og Børsen - og alverdens stavefejlskorrektionsprogrammer tager jeg det fulde ansvar på mig :)))Der må da være mindst 8 stvaefjel i det bilmærke...