Loading...
dk

Ferietid - Hvordan efterlader man en Tesla | Tesla Forum

NOB
NOB Jun 17 '24

Hej - I forbindelse med sommerferie kommer min Tesla (M3LR) til at stå knap 14 dage i carporten. Skal jeg gøre noget i den forbindelse? Havde tænkt mig at lade den stå med 60-80% på batteriet. Men har læst at det er godt at lade den stå med ladekabel i - eller er det kun ved længere perioder?

Tænker det måske er meget godt med Sentry Mode slået til?

lindolrik
lindolrik Jun 17 '24

Sørg for der er rigeligt med strøm til perioden. >80% er ikke godt når den ikke skal køre lige efter opladningen.
Minimer bilens strømforbrug, Ingen forvarmning/afkøling med klargøring.
Hvis du har adgang til en oplader er det altid godt, specielt hvis du slår Sentry Mode til.

MOS
MOS Jun 17 '24

Hvis du har adgang til en lader, så sæt den til med stikket i. Især hvis du bruger Sentry Mode, da det bruger temmelig meget energi. Jeg ville sætte opladningsgrænsen ned til 50%, da batteriet har bedst af ikke at have for høj SoC, når den står længe. Det er ekstra vigtigt, hvis det samtidig også er varmt. Så kan du sætte den til at lade højere op, når du kommer hjem igen. Hvis du skal bruge bilen med det samme og 50% ikke er nok, så kan du vha. appen bøffe ladegrænsen op et par timer før du kommer hjem, så du har strøm nok på bilen.

NOB
NOB Jun 18 '24

Tak - Bare så jeg forstår.

Bilen sættes i laderen, grænsen sættes til f.eks. 50% og planlægning sættes til f.eks. kl 13:00.
Så vil bilen hver dag kl 13 "toppe op" til 50% da bilen vil have tabt x procent til "Sentry Mode" m.m. ? Eller skal man slå planlægning fra, og så "sjat-lader" den ind imellem når batteriet er faldet til under f.eks. 50% ?

Forummets indlæg er redigeret af NOB Jun 18 '24
Ice2EV
Ice2EV Jun 18 '24
Jeg tror bare jeg ville lade den op til 50-60% og slukke bilen. Lade være med at kigge til den på ferien og så taber den ikke alverden. Mener vores tabte 4 km på at holde i Tirstrup i 11 dage i april. Men den blev også parkeret efter 140 km opvarmning og der var ikke specielt varmt, da vi kom hjem til den.
MOS
MOS Jun 18 '24

Problemet er vel, hvis NOB bruger Sentry mode, der bruger en del strøm. Så vil den tabe meget mere end 4 km og det er derfor vigtigt, at den er tilsluttet en lader, hvis den står langtidsparkeret med Sentry mode.

Det er dog ikke en katastrofe, hvis den ikke er tilsluttet en lader, for den vil bare slå Sentry mode fra for at spare på strømmen, når batteriet er næsten tomt. Ulempen er naturligvis, at man så kommer hjem til en bil med meget lidt strøm på batteriet. Ikke det store problem, hvis den holder hjemme i carporten, hvor, man nemt kan sætte den til laderen. Lidt større problem, hvis man holder i lufthavnen og der ikke er strøm nok til at køre ret langt.

Jeg ville bare tilslutte den til laderen og indstille ladegrænsen til 50%. Ikke noget med planlagt opladning - bare slå det fra. Den skal nok selv sørge for at sjatlade, når den når et stykke under 50%.

Ice2EV
Ice2EV Jun 18 '24

Lige det der Sentry mode...... Vi levede fint uden Sentry for 20 minutter siden da vi kun havde ICE biler. ;-)

MOS
MOS Jun 18 '24

Jeg ville nok heller ikke bruge Sentry mode, selvom jeg havde det på min bil. Medmindre jeg havde en begrundet mistanke om særligt forhøjet risiko for tyveri, hærværk el.lign. Sentry er måske en god forsikring at have, men er det prisen værd? Alene det ekstra strømforbrug til Sentry kan vel løbe op i flere tusinde kroner om året, hvis man altid bruger Sentry. Så vil nogen måske sige, at de kun bruger Sentry lejlighedsvist. Men hvem siger, at uheldet ikke lige så godt kunne ske den dag, man ikke bruger Sentry?

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jun 18 '24
cth
cth Jun 18 '24

Jeg har sentry aktiv hele tiden.

Bortset fra når den holder hjemme.

Når vi nu er ved kamera i bilen.

Min kone var ude for at en lige kyssede bagkofanger uden der sketet noget.

Da hun kom hjem kunne vi afspille og se episoden.

Ligger disse optagelser i bilens hukommelse eller USB?

Hvis bilen gemmer den det så automatisk på USB senere?

Da jeg her til aften tog USB ud og satte i min pc, så var der ikke noget siden den 16/6.

Så episoden fra tidligere var væk.

Hvad gemmer den og hvad gemmer den ikke?

Forummets indlæg er redigeret af cth Jun 18 '24
HrMogensen
HrMogensen Jun 21 '24

CTH >

Da bilen var i DRIVE så vil Tesla kun gemme optagelser hvis det registreres som et uheld eller hvis der aktivt vælges at man vil gemme et klip (tappe på sentry ikonet eller dytte hvis man har sat den op til det i menuen). Det er sådan jeg forstår det. 

Forrige uge fik min stakkels kone sidespejlet på vores Model 3 til at vende den gale vej - hun kom for tæt på skraldespandende der står ved siden af carporten. Jeg er ret sikker på at der heller ikke er gemt noget klip herfra. 

cth
cth Jun 21 '24

Nå ja.. rigtigt man skal dytte for at gemme.

Hvad ville 1 times konstant optagelse fylde på USB'en?

Forummets indlæg er redigeret af cth Jun 21 '24
HrMogensen
HrMogensen Jun 21 '24

De par klip jeg har gemt på min bærbar fylder ca. 26MB per minut. Så ganget med 60 giver det cirkal 1,5GB. Det skal så naturligvis ganges op per kamera om man vil gemme hele vejen rundt. 

Opdagede selv, i starten af året, en lille bule midt på passagerdøren efter en bilvask. Efter at have kigget nogle sentryklip igennem viste det sig at bulen stammede fra 1 måned tidligere hvor en persons bildør blæste op i min bil. Fik det hele med på optagelserne inkl. nummerpladen da personen kørte væk. Forsikringen fik optagelserne og den lille rep blev gratis (for mig).