Loading...
dk

udskiftning af luftfiltre model 3 10/2022 | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Jul 22

Halløjsa.

Jeg ville lige skifte filtrene inden vi skulle en tur til münchen i morgen.

Men der er et eller andet der virker andeledes end i vores tidligere 2019 model 3.

Den DIY jeg har link til siger der er 4 af de der plastik knapper, som der skal fjernes for at tage dæksel af under handskerum.

Men på vores er de kun 2 knapper og en skrue, og når jeg har taget de 3 af, så sidder dækslet fortsat rimeligt godt fast..

På Tesla's hjemmeside under DIY, er der fejllink på model 3 eren.

Er der nogen der lige fornylig har skiftet filtre på lignende model og har en ide om hvorfor det sidder så godt fast?

Ice2EV
Ice2EV Jul 22

Nå fik dækslet af med lidt mere vold end jeg først havde lyst til.....

MEN ud over ændring af de 4 knapper til 2 knapper og en skrue.

Så har man også ændret stikket på højtaleren. I DIY står der vrik/lirk stikket af..... Men det får man kun et brækket stik ud af! Inde i den mørke fodbrønd, skal man altså finde et lille bitte hul og prikke med en syl, for at stikket løsner....

Bare til info.

Først kørte jeg til en bilstereo forhandler/montør. Han havde lige smidt et helt højtaler system ud med skrald til morgen, efter en opgradering inklusiv stikkene!

Nå på vejen hjem kørte jeg indenom Tesla service center, som fortalte mig, at han ikke havde den del og instruks fra hovedkontoret var udskift ledningsnettet hvis der er brækket et stik. Det virker alligevel lidt i overkanten for min pengepung.

Jeg har en fingernem makker, der prøver at lodde et eller andet sammen. Enheden er åbenbart en coaxial enhed og det er ikke nok bare at lodde på polerne. Der må været noget fordeling indeni det brækkede stik, så han prøver at lodde de 2 ledninger på stikket. Så må jeg søge efter det rigtige stik efter på.

Iøvrigt: Er der nogen der aner havde den lille højtaler der sidder i fodbrønden under handskerummet gør? Jeg synes ikke jeg kan se den på Tesla's brugermanual. Bilstereo mente den var til bluetooth, men jeg kan fint tale med fruen, så det er det ikke? og bim og bam ved igangsætning og afbrydning af fartpilot kommer også. Måske de bare er en diskant

PS: når man skal sætte dæksel på plads igen, så er midterste lille "knap" lidt halv svær, at finde den bagved liggende holder.  Men hvis man holde dæksel på skrå og sætter den som den første, så skal den sidde i ventilationstilgangen til fodbrønd. Når den er sat, så kan man nemt sætte den anden og skruen.

PPS: Der er fortsat DNS failure på snart sagt alle links i Tesla DIY manual.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jul 22
Metguy2000
Metguy2000 Jul 22

Brækkede også stikket til højtaleren dengang jeg skiftede filteret på min daværende 2019 m3p. Tesla service loddede dog et nyt stik på, da gutten selv syntes det var i overkanten med et nyt ledningsnet. Højtaleren er til sos systemet, havde da også en fejlmelding indtil højtaleren blev koblet på. 

KimT
KimT Jul 22

Havde lignende problem til Y’er i sidste uge  i DIY var der 4 knapper, i min 1  knap og 1 skrue  sidebeklædningen fik jeg aldrig helt af  og i DIY var skruen til afdækningen til filtrene i bunden  I min var den i toppen  Fandt en Tysk YT video i stedet

Ice2EV
Ice2EV Jul 22

Rettelse det er ikke en coaxial højtaler. Men man skal være meget nøjagtig med voltmeteret for at finde forbindelsen i lodningen.

Vi har brugt et par timer og opgivet, til efter ferien, så finder vi det originale stik på ebay eller TEMU og får det ordentlig monteret.

Har set at man kan købe opgraderings sæt til højtalersystemet og til disse sæt kan man få nogen mellem ledninger, således man ikke skal klippe originalt ledningsnet. Men det er selvfølgelig ikke sikkert det indebærer udskifting af SOS højtaler......

Hvis det er til SOS systemet, så lever vi nok med den mangler. Har kun haft brug for den en gang i den gamle. Og det var fordi vi kørte ind i det værste haglvejr i mands minde nord for fjorden. Så ville jeg tænde nødblink og fik jokket på den forkerte knap, så det der nødopkald gik igang. Idet hagl lyder voldsomt på glastaget, så opdagede jeg aldrig den ringede op, før der var forbindelse!

Men godt de har flyttet den knap fra lige ved siden af nødblink, det var da en konstruktion der var bound to fail.

Min skrue sad også i toppen af låget til filtrene.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jul 22