Loading...
dk

Hvorfor kan Tesla ikke lade med 22kw | Tesla Forum

cth
cth Aug 28

Nogen der kender grunden?

De udbyder en lader der kan lade 22kw (som de fleste i dag)

Jeg ved godt at de fleste ikke har den mængde strøm i husstanden og det kunne være en grund.

 

Model 3, Y og model S 2013 - ca. 2018 lader med 11 kw.

Model S og X fra et sted omkring 2019 lader med 16,5kw (som min).

 

Ny model S og X tror jeg måske igen er gået tilbage til 11kw. Kan ikke lige finde hvor jeg læste det.

 

Renault og andre lader med 22kw.

 

MOS
MOS Aug 28

Nogle af de gamle Model S og X kan lade med 22 kW. Det kræver, at de er købt med dobbeltlader. Det gav måske mening dengang, hvor superchargere eller andre DC-ladere var en sjældenhed.

Jeg vil tro, at grunden til, at de nye Teslaer i dag ikke kan, er pga. prisen for en 22 kW onboard lader er højere end 11 kW. Så det har noget med prisen at gøre vs. at der nok ikke er det store behov blandt kunderne. De fleste kan sikkert godt nøjes med 11 kW, som fint kan lade bilen fra 0-100% på en nat. Har man brug for mere, så er det nok fordi man ofte kører meget lange ture og så kan man jo finde en supercharger eller anden DC-hurtiglader på vejen.

cth
cth Aug 28

Jeg havde glemt de gamle dobbeltladere :-)

Personligt er jeg faktisk ret glad for min 16,5 kw kontra mine 11kw tidligere og ville gerne have haft 22kw.

16,5kw giver 100 km pr. time.

Lige meget vil mange sige, men jeg synes det er rart at kunne fylde den op på 5 timer. 

( sådan ca. 70 til 570 km.)

For de helt nærrige får man dermed også nemmere ved at lade på de helt billige tider :-)

 

Undrede mig bare at de nye ikke kunne, når nu flere og flere får det.

 

 

 

Forummets indlæg er redigeret af cth Aug 28
P85DK
P85DK Aug 28
Citat fra MOS

Nogle af de gamle Model S og X kan lade med 22 kW. Det kræver, at de er købt med dobbeltlader. Det gav måske mening dengang, hvor superchargere eller andre DC-ladere var en sjældenhed.

Giver stadig fin mening, det giver mere flexibilitet at kunne lade med dobbelt hastighed. Jeg vil ikke undvære det

MOS
MOS Aug 28
Citat fra P85DK
Citat fra MOS

Nogle af de gamle Model S og X kan lade med 22 kW. Det kræver, at de er købt med dobbeltlader. Det gav måske mening dengang, hvor superchargere eller andre DC-ladere var en sjældenhed.

Giver stadig fin mening, det giver mere flexibilitet at kunne lade med dobbelt hastighed. Jeg vil ikke undvære det

Det er muligt. Jeg kan bare ikke se, det skulle være nødvendigt, når man fint kan nå at oplade bilen til 100% natten over. Tja, jeg kunne såmænd godt nøjes med 3,7 kW til hjemmeopladning, da det er yderst sjældent at jeg tømmer hele batteriet på én dag og samtidig har brug for en 100% opladning til næste morgen. Jeg tror faktisk ikke, det er forekommet nogen sinde.

cth
cth Aug 28

Det er så noget andet MOS. For dig og ligesindede.

Men Jeres situation kan jo ændre sig.

Dengang du købte din S var det jo hvad der var, medmindre man ofrede en dobbellader.

Jeg forstår bare ikke man lægger den begrænsning i bilerne i 2024 og da slet ikke tesla.

Som P85 ville jeg nødigt undvære mine 16,5kw og ville gerne have 22kw.

 

Når Renault kan putte 22 kw lader i en ZOE, så tror jeg ikke det er prisen der kan få skylden :-)

 

 

Forummets indlæg er redigeret af cth Aug 28
P85DK
P85DK Aug 29
Citat fra MOS
Citat fra P85DK
Citat fra MOS

Nogle af de gamle Model S og X kan lade med 22 kW. Det kræver, at de er købt med dobbeltlader. Det gav måske mening dengang, hvor superchargere eller andre DC-ladere var en sjældenhed.

Giver stadig fin mening, det giver mere flexibilitet at kunne lade med dobbelt hastighed. Jeg vil ikke undvære det

Det er muligt. Jeg kan bare ikke se, det skulle være nødvendigt, når man fint kan nå at oplade bilen til 100% natten over. Tja, jeg kunne såmænd godt nøjes med 3,7 kW til hjemmeopladning, da det er yderst sjældent at jeg tømmer hele batteriet på én dag og samtidig har brug for en 100% opladning til næste morgen. Jeg tror faktisk ikke, det er forekommet nogen sinde.

Du er også ene bruger af din bil, men hvis bilen bruges af hele hustanden med to teenagere med kørekort, så kan planlægning, disciplin og opmærksomhed på ladeniveau og andres behov hurtigt blive udfordret - og så er det mere end praktisk at kunne lade med dobbelthastighed. Da det var på sin højde i vores hjem, så har det reddet os mange gange, nu hvor børnene er flyttet, så har behovet ændret sig, men det er stadig rart at have

Johannelund
Johannelund Aug 29
Dobbelt lader eller ej, det er sku komplet ligegyldig, det vil være mere relevant at Tesla begyndte at indbygge 2vejs ladere i deres biler, så men kan bruge bilernes batterier til at gemme strøm, isteret for at bygge power2x anlæg, vi skal vel alle til at køre elbiler.<br />
Fjern den elafgift, den har allerede skadet nok. I DANMARK er der bygget mange datacentre hvor man ikke udnytter spildvarmen pga afgiftscirkuset. Mange gamle solcelleanlæg er begrænset til 6000kwp anlæg. Elselskanerne kan jo allerede forhindre at der kommer strøm retur til elnettet fra solcelleanlæggene, her kan jeg ikke se at returtrøm fra elbilerne adskilder sig fra der hvor der er solceller.<br />
Ps natter er rigelig lang til at oplade en elbil med 11kw <br />
Forummets indlæg er redigeret af Johannelund Aug 29
jramskov
jramskov Aug 29

Det kan også give fint mening til opladning i byer hvor der f.eks. er 3 timers begrænsning.

P85DK
P85DK Aug 29
Citat fra Johannelund Dobbelt lader eller ej, det er sku komplet ligegyldig,
Ps natter er rigelig lang til at oplade en elbil med 11kw <br />

Korrekt, hvis den er hjemme hele natten og hvis de andre der bruger den husker at sætte den i ... Nu havde Tesla jo dobbeltlader og 22kW, så hvorfor ikke bare fortsætte med det. Så kan man hvis man ikke har behov for det eller synes det er komplet ligegyldigt jo lade være med at købe den option - Se det ville være smart ...

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Aug 29
Ice2EV
Ice2EV Aug 29

Der er mange ting som kunne være smart at have som tilvalgsmuligheder. Lad mig ikke starte en liste.....

 

Men det er jo det Tesla tjener kassen på. At de ikke har et tilvalgsregister som Mercedes på 56 sider.

 

Man kan jo lave 9 millioner konstellationer med et sådant tilvalgsregister.

 

Tesla skal kun administrere:

4 farver, 2 kabiner, træk, hjul.

 

Så kan man lave 100 af hver konstellation og de skal nok ryge ud af døren. Efter de 3200 stk, så kan man tage bestik af hvilke der var udsolgt lynhurtigt, og lave dobbelt så mange af dem under næste batch.

Simpel lagerføring og administration af produktion.

cth
cth Aug 29

Johannelund nævner mange gode ting og det er fuldstændig korrekt.

Har ikke så meget med lige dette emne at gøre, men hvorfor begrænse bilen til 11 kw når nu alle ladere ude i byen er 22 kw.

Prisforskellen på 11 til 22 i bilen er næppe stor.

 

Men måske har jeg overset en god begrundelse...

 

Johannelund
Johannelund Aug 29
her er der en test at polestar model 3 med tovejslader
Det er sku den vej vi skal gå, med Danmark vil ikke tillade V2G på grund af staten kan gå glip af elafgifter, og den private bilejer skulle jo nødig tjene penge på at sælge afgiftsfri strøm med afgifter. Så hellere slukke vindmøller eller eksporterer strøm afgiftsfri, eller bygge store energikrævende power2x anlæg

I dag fik vi testet en Polestar 3 med succes til tovejs opladning. PS3 gjorde det fremragende godt. Udladningseffekten blev afprøvet fra 11 kW ned til 300 W hvilket er fremragende godt. Især den lille værdi er relevant for styring af netfrekvenstid. Mange biler accepterer ikke så lav en værdi.

Da jeg fik et spørgsmål i sidste uge (da vi testede Polestar 4) vedr kablet fordi han syntes det var for tyndt - igen er det et certificeret kabel med 6mm2 som er certificeret til 40 A på 400 V
cth
cth Aug 29

havde du link?

P85DK
P85DK Aug 29

@IceEV - Nemlig pga den simple produktion er det underligt at Tesla gik væk fra 22kW som option, da det jo bare er 2 stk 11 kW ladere. Nu har de en 11 kW lader og en 16 kW lader i deres produktion.

@Johannelund - Tesla valgte fra starten ikke at have V2G, da det ville betyde de ikke kunne sælge biler med gratis supercharging, en model der var afgørende i de første år af Tesla Model S og var med til at skabe grundlaget for hvor de er i dag.

Tesla bruger jo stadig credits til gratis supercharging som markedsføring.

Men du har jo haft muligheden for V2G i mange mange år med Nissan Leaf og nu kommer andre.

MOS
MOS Aug 29
Citat fra cth

Johannelund nævner mange gode ting og det er fuldstændig korrekt.

Har ikke så meget med lige dette emne at gøre, men hvorfor begrænse bilen til 11 kw når nu alle ladere ude i byen er 22 kw.

Prisforskellen på 11 til 22 i bilen er næppe stor.

 

Men måske har jeg overset en god begrundelse...

Jeg tror, det er et spørgsmål om primært pris og sekundært vægt/pladsforhold.

Der er ingen tvivl om, at en 22 kW onboard lader koster mere end en 11 kW. Der er i dag meget hård konkurrence om prisen blandt elbilproducenterne, så fabrikanterne bruger alle mulige kneb til at holde kostprisen i bund.

Der er sikkert også lidt forskel på vægten og pladskrav til en 22 kW onboard lader vs. en 11 kW, selvom det nok er sekundært.

Når f.eks. Renault alligevel har 22 kW i deres prisbillige Zoe, så er det nok et valg, de har gjort for at differentiere sig på markedet. Zoe er en bybil og hvis man hyppigt eller overvejende lader i byen på AC-ladere, så er det godt med 22 kW. Især hvis man ikke har lademulighed hjemme, så er det virkelig et plus at have 22 kW til sjatladning, når man har et ærinde i byen. Tesla og andre lidt dyrere biler er nok mere langtursbiler, hvor hastigheden på AC-ladning ikke er så afgørende - bare den kan nå en fuld opladning på en nat. Hvor den typiske Zoe-ejere bruger den som bybil og ofte ikke har mulighed for hjemmeopladning, så tror jeg, den typiske Tesla-ejer har mulighed for hjemmeopladning og kører i gennemsnit længere ture uden for byen; her er DC-hurtigladning mere vigtig.

Johannelund
Johannelund Aug 29
@p85dk
Du glemmer vist at Tesla ikke betaler elafgift, hvilket er gældende for alle de lademuligheder der findes i Danmark, de eneste i Danmark der betaler elafgift til deres elbiler er dem med egenproduktion fra et ve anlæg
cth
cth Aug 29
Citat fra P85DK

.

@Johannelund - Tesla valgte fra starten ikke at have V2G, da det ville betyde de ikke kunne sælge biler med gratis supercharging, en model der var afgørende i de første år af Tesla Model S og var med til at skabe grundlaget for hvor de er i dag.

 

Ja hold da k...   så kunne vi have haft alle de tosser der ville køre pendulfart mellem SUC og hjem for at hente strøm.

Mig selv incl. :-) 

P85DK
P85DK Aug 30
Citat fra Johannelund @p85dk
Du glemmer vist at Tesla ikke betaler elafgift, hvilket er gældende for alle de lademuligheder der findes i Danmark, de eneste i Danmark der betaler elafgift til deres elbiler er dem med egenproduktion fra et ve anlæg

 

Næ det har jeg ikke glemt, bare fordi de ikke betaler elafgift, så er det ikke gratis for Tesla at du lader gratis. De betaler stadig for strømmen og de betaler transport på nettet.

Ice2EV
Ice2EV Aug 30

Et sidespring. Det er mere interessant hvorfor andre mærkers ejere vælger at benytte eks Ionity når de er på langfart, når Tesla klart er billiger, også selvom du ikke har abonnement.

Eks selvom du har fuld medlemskab hos Ionity så koster der 0,53 Euro pr kWh.=  ca 4 kr.

Har du ikke abonnement så er det 0,74 Euro/kWh = ca 5,50 kr

Hos Tesla koster det 2,70. uden abonnement og 2,20 med abonnement på det her tidspunkt af dagen og mindre udenfor peak.

Folk er jo tossede.

Sider: 1 2 »