Johannelund nævner mange gode ting og det er fuldstændig korrekt.
Har ikke så meget med lige dette emne at gøre, men hvorfor begrænse bilen til 11 kw når nu alle ladere ude i byen er 22 kw.
Prisforskellen på 11 til 22 i bilen er næppe stor.
Men måske har jeg overset en god begrundelse...
Jeg tror, det er et spørgsmål om primært pris og sekundært vægt/pladsforhold.
Der er ingen tvivl om, at en 22 kW onboard lader koster mere end en 11 kW. Der er i dag meget hård konkurrence om prisen blandt elbilproducenterne, så fabrikanterne bruger alle mulige kneb til at holde kostprisen i bund.
Der er sikkert også lidt forskel på vægten og pladskrav til en 22 kW onboard lader vs. en 11 kW, selvom det nok er sekundært.
Når f.eks. Renault alligevel har 22 kW i deres prisbillige Zoe, så er det nok et valg, de har gjort for at differentiere sig på markedet. Zoe er en bybil og hvis man hyppigt eller overvejende lader i byen på AC-ladere, så er det godt med 22 kW. Især hvis man ikke har lademulighed hjemme, så er det virkelig et plus at have 22 kW til sjatladning, når man har et ærinde i byen. Tesla og andre lidt dyrere biler er nok mere langtursbiler, hvor hastigheden på AC-ladning ikke er så afgørende - bare den kan nå en fuld opladning på en nat. Hvor den typiske Zoe-ejere bruger den som bybil og ofte ikke har mulighed for hjemmeopladning, så tror jeg, den typiske Tesla-ejer har mulighed for hjemmeopladning og kører i gennemsnit længere ture uden for byen; her er DC-hurtigladning mere vigtig.