Loading...
dk

ID BUZZ ?? | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Sep 2

Den er da lidt fed, så var lige inde og kigge lidt specs.....

Er der nogen der de sidste 25-30 år, har leveret en bil af en vis standard, med tromlebremser på bagakselen?

P85DK
P85DK Sep 2

Tromlebremser giver god mening på en elbil

Her er lidt om hvorfor tromlebremser er på vej tilbage

Ice2EV
Ice2EV Sep 2

Det lyder da flot.

MEN der står jo klart at de er ringere under eks emergency braking. Når så DET, der skal nedbremses er væsentlig tungere end det var da lignenede model var med fossil drift, er det så reelt en fordel?

Jeg er med på der kommer bremsestøv fra skivebremser, og mindre fra tromle fordi den kan ophobe støvet til en vis grænse. Men det skal jo ud.

Dertil så bemærker jeg at de fleste Tesla ejere jeg har talt med, har kørt både 2 og 3 gange så langt på et sæt skive og klodser som det de kørte i tidligere.... Så virker det lidt 2 sidet, fordi man nu kommer med elbiler, så skal vi samle bremsestøv og få en ringere bil. Men igår der kunne man ikke drømme om at levere en passat med tromlebremser, det var jo direkte farligt at køre med.

Og samtidig så oplever jeg, at bremserne kun bruges meget begrænset i hverdagen under min egen kørsel.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Sep 2
P85DK
P85DK Sep 2

Tromlebremser er bedre end deres ry og i en katastrofe opbremsning tager skivebremserne langt hovedparten af slæbet + i en elbil så hjælper elmotoren også godt til når der bremses. Så nej, det er ikke direkte farligt at køre i.

Tromlebremser er fornuftige på en elbil på bagakslen da de er mindre udsat for rust. Nu har du hørt om Tesla ejere der har kørt 2 - 3 gange så langt som normalt på et skriver og klodser, men du sikkert også hørt en del der har skulle have nye skiver, klodser OG kalibre fordi det hele var rustet godt til

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Sep 2
Ice2EV
Ice2EV Sep 2

Dem jeg har hørt om der har kørt kort på bremserne inden de rustede, har alle været Performance modeller.

Der er efter sigende mindre chrome i legeringen på performance skiverne, derfor ruster de hurtigere...... Er i hvertfald den forklaring jeg har fået.

Eks så skiftede vi alle 4 skiver og klodser på vores tidligere Mercedes C klasse inden 60.000 km. På den første model 3 kørte vi 168.000 km solgte den og køberen synede den uden anmærkninger over hovedet på originale skive og klodser.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Sep 2
P85DK
P85DK Sep 2
Citat fra Ice2EV

Eks så skiftede vi alle 4 skiver og klodser på vores tidligere Mercedes C klasse inden 60.000 km. På den første model 3 kørte vi 168.000 km solgte den og køberen synede den uden anmærkninger over hovedet på originale skive og klodser.

Det bliver bare endnu bedre med tromlebremser bagpå. Hvis din kørestil er minimal brug af bremserne så er skivebremser bagpå bare mere udsatte. Og en elbil har minimal brug af bremser. Rent bremsemæssigt kører du som en morfar i en elbil, så bagbremserne bliver næsten ikke brugt. Hvis du spørger en gennemsnitlig pensionist om hvilket råd de får af deres mekaniker eller til syn, så er det at de skal bruge bremserne mere. 

Ice2EV
Ice2EV Sep 3

@P85DK 

Det ved jeg godt, det er også derfor de holdt fint minimum 168.000 km.

Fordi jeg mindst en gang hver køretur bremser hårdt ned. Eks benytter jeg afkørsel fra motorvejen, holder den på 130 til efter det der rød/hvide pile skilt, slipper speeder eller fartpilot. Rammer den 90-95 inden 150 meter mærket, så skal jeg næsten ikke bremse mere end de sidste 5 meter.

MEN holder jeg på få sekunder mere, så SKAL jeg bremse ret kraftigt fra 80-90 og ned. Sådan holdes de rene og uden nogen form for rust overhovedet.

Der er enkelte afkørsler, hvor der er kortere fra "pileskiltet" til hajtænderne. Der skal man ikke lede efter eller vente 150 meter skiltet for at ramme 90 kmt. Bare lige til info. ;-)

P85DK
P85DK Sep 3

Jep - men det gør hovedparten af bilejere ikke, derfor er tromler en god idé :-)

I den helt anden ende havde jeg en bil med keramiske skriver som piv lidt ved lave hastigheder så folk troede det var defekte bremser når man kom kørende og der var rigelig opmærksomhed i den bil i forvejen. Der fik jeg anbefalet at lave 10 nødbremsninger i træk fra minimum 130, udover at det var sjovt at bremse hårdt og accelerer op igen, så hjalp det overhovedet ikke. Det simple trick var at lige vande skiverne med en vandkande, så larmede de ikke det næste døgn. Bremser er en sjov ting.

KimT
KimT Sep 3

Under vores roadtrip til Normandiet - 800km nede - 600km tilbage kl 5 om morgenen  fik vi fejl på en ABS sensor. Resultatet var at samtlige sikkerhedssystemer blev slået fra, inkl. regenerering. Så 600km med en bil der vejer ca. 2700kg uden regen og ingen motorbremse betød da at vi fik taget det værste rust på skiverne........gns. hastighed samt afstand til forankørende blev justeret kraftigt for ikke at overophede bremserne.

Sensor (1188761-00-A) skiftet hos Tesla i Caen - 700km før garantien udløb (80.000km).

MOS
MOS Sep 3

@KimT

Jeg ville ikke umiddelbart være bekymret for overophedning af bremserne, medmindre du kører virkelig meget elastikkørsel.

Der, hvor det kunne blive kritisk, er, hvis du har en nedkørsel fra et bjergpas. Der vil man normalt bruge motorbremse eller regen til at holde farten nede, så man minimerer brug af bremserne. Uden motorbremse/regen, kommer bremserne på overarbejde. Så der ville jeg være meget påpasselig og evt. holde pause undervejs på nedkørslen om nødvendigt for at give bremserne tid til at køle ned.

Men nu er Normandiet jo ikke just kendt for sine meget høje bjerge...

P85DK
P85DK Sep 3

@KimT - det må være verdens tungste Model Y. Den har en egenvægt på lige over 2 ton. I ma have været godt pakket.

@MOS - enig, kun grund til bekymring/opmærksomhed ved længerevarende bjerg nedkørsel

KimT
KimT Sep 3

4 voksne med fuld oppakning...... Det var bare det ved det at selvom alt var slået fra opførte ABS sig underligt. Når man bremsede hårdt stod ABS'en og arbejdede, så bilen næste rystede - en hel del hurtigere pulsering end den følelse der er når bremserne er skæve.

ABS disabled

Lane departure unavailable

Stability control disabled

Traction control disabled

Automatic emergency breaking unavailable

Cruise control disabled

No regenerative breakes

cth
cth Sep 4

Tromlebremser bag er som P85 nævner fint/bedst til den almindelige elbils kører.

Min 90D kørte over 200.000km uden at bremser blev rørt.

Min nuværende 110.000km og jeg bad om at få dem renset fordi hjul var af. Men der var ikke noget galt.

Men det er fordi vi var opmærksomme på rust issuet, ligesom dig Ice2EV.

Jeg har hørt om mange elbiler der har rustne skiver ligesom ICE'er der har har skiver bag.

Så det er føreren af bilen der er bestemmende for om skivebremser bag skal blive en succes.

Legering kan nok også bestemme et eller andet.

jramskov
jramskov Sep 4

Ja, ID BUZZ er fed! Vi har dog slet ikke brug for så stor en bil. Rækkevidden er desværre heller ikke specielt god, men det kommer nok efterhånden som batteriteknologien forbedres.

PL
PL Sep 4

Rækkevidden vil nok opleves som en hæmsko, når man kommer fra en Tesla. Men jeg kunne godt tænke mig at prøve en ID Buzz med 6 sæder :-)