Loading...
dk

Autostyring i trailermode | Tesla Forum

Floyd
Floyd Sep 29

Jeg savner stadig et underforum for Model Y, men håber det samme gælder for model 3
Når jeg har en trailer på krogen og trailerikonet lyser, så er autostyring ikke tilgængeligt.
Jeg synes bestemt det var muligt den første tid jeg havde bilen, men det er åbenbart blevet aflivet siden da. Eller er det en erindringsforskydning?
Er der nogen, der kan be- eller afkræfte dette for mig pls?

Ice2EV
Ice2EV Sep 30

Mener ikke det er en mulighed. Med mindre du manuelt går ind og slår trailermode fra i anden øverste manu, så kan du alt igen.

Men det er vist ikke hensigten fra the Mothership's side.

lindolrik
lindolrik Sep 30

Jeg har også undret mig. Erindre også at det har været muligt.

Men kan self huske forkert.

Det børstadig være muligt at slå trailermode fra.

Det har jeg da tidligere gjort når jeg har cykelstativ på, da det ikke giver mening at have en begrænsning der.

Det irriterer mig så at visualiseringen, når man kører med trailer, enten viser en meget ihærdig bil helt bag mig, eller en ghosted silhuet af en anden bil.

MOS
MOS Sep 30

Jeg spørger bare af nysgerrighed og uvidenhed. Men hvad er trailer mode og hvad gør det godt for? Ja, jeg kan jo godt regne ud, at det er beregnet til, når man kører med trailer. Men hvad forskel gør det, udover at man ikke kan bruge autostyring? Og hvorfor skulle man ikke kunne bruge autostyring, når man kører med trailer?

Og kunne trailer mode ikke være automatisk, så det ikke er noget, man selv skal slå til? Det bør vel ikke være raketvidenskab at lave et system, hvor bilen selv kan konstatere, om der er koblet en trailer på (f.eks. tryksensor på krogen, tjek forbindelse i trailerstik, kan bakkamera og/eller ultralydssensorer registrere noget, der ligner en trailer bag bilen og som konsekvent følger med i en konstant afstand, når man kører, måske kan bilen mærke, at vogntoget er tungere end normalt osv.)

cth
cth Sep 30

Sørger trailermode ikke bare for at frakoble baksensorer og andet som måtte blive forvirret?

Men ja burde være muligt automatisk.

lindolrik
lindolrik Sep 30

Trailermode aktiveres automatisk når man sætter stikket i.

Det deaktiveres delvis når det trækkes ud igen. ikonet skifter fra rød til blå.

Men skal som regl også deaktiveres manuaelt derfra.

Den kobler kun autostyring fra og sikre at de bagerste sensorer ikke tror man rammer traileren når man bakker.

Tænker den ikke er klar over hvor meget plads der skal være ved auto vognbaneskift og derfor ikke virker med trailer.

Når man sætter auto fart på vælger den ikke fartgrænsen, som ellers kan være tilvalgt, men vælger aktiv fart.

Forummets indlæg er redigeret af lindolrik Oct 1
griffel
griffel Oct 1
Jeg vil tro at Autostyring kobles fra, fordi den ikke vil kunne håndtere at køre med en tung trailer som en stor campingvogn, hvis den går i slinger eller lign. En ubremset trailer har jo også indflydelse på bremselængde osv.
lindolrik
lindolrik Oct 1
Enig. Og så er det smart at kunne koble trailermode fra ved brug af et cykelstativ...
Floyd
Floyd Oct 5

@griffel en let campingvogn i sidevind vil også give en pinball effekt husker jeg, det er nok derfor det ikke længere er umiddelbart muligt

Derudover har jeg afprøvet det og det virker! Hvis man slår trailermode fra, så kan man benytte autostyring uden yderligere problemer, men naturligvis under skyldig hensyntagen til vind og vægt.