Loading...
dk

Solenergiens orakel | Tesla Forum

cth
cth Oct 4

Rigtig god artikel fra JP.dk synes jeg.
desværre låst.

Men omhandler en kvinde der ved alt om solenergi. Lidt uddrag herunder:.

Men hun siger det går ud over vind, da det er nemt og billigt at sætte solceller op (nok ikke den store overraskelse for flere herinde :-)

Selvom EL bliver gratis i 2030 hvor solen skinner, så er problemet der når den ikke gør. Så hun mener man skal skubbe til Power to X og lagermetoder.

I 20 år har Jenny Chase brugt sit arbejdsliv på at tale med producenter, udviklere og lobbyister for derefter at gå hjem og nærstudere regnskaber, politiske erklæringer og lave sine egne udregninger for markedet for solenergi som analytiker ved det respekterede amerikanske analysefirma BloombergNEF. 

Sidste år blev der installeret paneler til at producere 444 gigawatt solenergi verden over. Det er er mere, end der er blevet installeret siden solcellens opfindelse i 1954 og frem til 2017

I 2008 var prisen for en solcelle 6 dollars (40,55 kr.) per watt. I dag er prisen for en solcelle 9,5 cent (0,68 kr.) per watt, inflation indregnet. 

https://jyllands-posten.dk/erhverv/ECE17494698/hun-bliver-kaldt-solenergiens-orakel-nu-advarer-hun-danmark/

Forummets indlæg er redigeret af cth Oct 4
KimT
KimT Oct 4

Kineserne producere solceller med statstøtte, så de har slået de europæsiske producenter : https://www.dr.dk/...forhindre-elbiler-og

Læste den anden dag en artikkel hvor det var nogle af de store installatører der skrav at op imod 96% af de solceller de sætter op kommer fra Kina.

cth
cth Oct 4
Citat fra KimT

Kineserne producere solceller med statstøtte, så de har slået de europæsiske producenter : https://www.dr.dk/...forhindre-elbiler-og

Læste den anden dag en artikkel hvor det var nogle af de store installatører der skrav at op imod 96% af de solceller de sætter op kommer fra Kina.

Ja det er fuldstændig korrekt. 

Jeg vil så sige at lige den produktion kan de for min skyld bare beholde. Er også for sent.

Nu kigger man på elbiler som der jo kom told på i dag.

Brint / powerX er det næste de er ved at snuppe fra os.

Der må EU til gengæld godt steppe op og stå imod.

PeterE
PeterE Oct 4
Alle producerer med statsstøtte, alle. 

Og det der med at kinesere eller andre østfra ‘tager’ noget fra os? Drop det, hvis vi ikke selv vil lave forretning men hellere lovgivning, så taber vi altså bare på de internationale markedspladser. Tænk AI fx.

Og udover sikkerhedspolitisk, så er truslerne fra øst og vest altså begge til at få øje på.
cth
cth Oct 4
Citat fra PeterE Alle producerer med statsstøtte, alle.    Og det der med at kinesere eller andre østfra ‘tager’ noget fra os? Drop det, hvis vi ikke selv vil lave forretning men hellere lovgivning, så taber vi altså bare på de internationale markedspladser. Tænk AI fx.   Og udover sikkerhedspolitisk, så er truslerne fra øst og vest altså begge til at få øje på.

Måske i et eller andet omfang.

Men i EU tillades det ikke i stort omfang.

Så vidt jeg har forstået et det noget mere massivt i Kina og meget uigennemskueligt da det jo er et diktatur.

Det er svært...meget svært at konkurrere mod.

PeterE
PeterE Oct 6
Det er jo umuligt at opmåle, men tror du at de europæiske bilindustrier - alle lande inklusive - ville overleve uden en form for 'opbakning' (statsstøtte er ikke et ord, som de fleste vil have i munden) fra de respektive nationalstater og EU? Eller de - fx - danske og norske olieeventyr? Så jo, statsstøtte tillades i den grad også i EU - vi kalder det bare noget andet :)
MOS
MOS Oct 6

@PeterE

Kan du uddybe, hvilken slags statsstøtte, du mener, tillades ift. elbilproducenter i EU og hvad vi kalder det?

PeterE
PeterE Oct 7
Mark, næh - den ‘drøftelse’ magter jeg ikke at vi myggeknepper herinde. Det er vist lidt langt fra formålet med gruppen - og vil også udfordre min tålmodighed. 
MOS
MOS Oct 7

Det var nu ikke fordi, jeg havde tænkt mig at kopulere insekter. Jeg var bare nysgerrig og vil gerne blive klogere.