Loading...
dk

AutoSteer - Nu uden "nag" (næsten) | Tesla Forum

NOB
NOB Oct 29 '24

Er det bare mig, men synes at AutoSteer efter opdatering til 2024.38.xx er blevet understøttet af "Vision". Specielt i dagslys, kan jeg køre ved bare at have hånden let på rattet, uden at jeg hvert 15. sekund skal hive lidt i rattet.

Det virker som om det interne kamera kan se, om jeg har hånden på rattet. Hvis jeg prøver at "snyde" ved at holde hånden ved siden af rattet, så kommer der besked om at påvirke rattet, men ikke hvis jeg (ganske let) holder hånden om rattet.

Det er temmelig afslappende på længere ture - Håber det er en reel opdatering...

MOS
MOS Oct 29 '24

Jeg har ikke fået den nye opdatering, så jeg kan ikke svare på det med sikkerhed. Men tidligere har "nag" været styret af en torque sensor i rattet. Den kunne man snyde ved at hænge f.eks. appelsin i den ene side af rattet, som konstant påvirker rattet med et moment pga. appelsinens vægt. OBS: Dette er ikke en opfordring til at snyde! Det er er bare en konstatering af, at det er teknisk muligt. 

Det er ikke sikkert, at kabinekameraet nu bliver anvendt. Det kan også være, at de bare har ændret nogle parameter til torque sensoren, så den er blevet mere følsom. Forstået således, at der før skulle en appelsin eller en hånd til at den kunne mærke noget, så skal der måske nu kun en clementin eller et par fingre til.

Har du prøvet at holde hånden rundt om rattet, men uden at røre det? Hvad gør den så? Jeg tvivler på, at kameraet kan se forskel på, om man holder fast i rattet, eller om man bare holder hænderne rundt om rattet uden at røre det.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 29 '24
KimT
KimT Oct 29 '24

Du har ret, den er næsten forsvundet. Det har dog ikke noget med kamera at gøre, da mit er dækket. Så det er følsomheden i torque sensoren de har skruet ved

Ice2EV
Ice2EV Oct 29 '24

Jeg har svært ved at forstå, at man kan belaste bilproducenten for, at der er nogen! der kunne få den ide at sætte en appelsin i klemme og så tage en lur på bagsædet?!

NOB
NOB Oct 31 '24

Har testet lidt mere. For mig ligner det at det interne kamera er blevet koblet til AutoSteer. Når det er mørkt får jeg "nag" hvert 15 sekund som hidtil. Men i daglys, kan jeg holde fingrene omkring rattet (uden at røre) uden jeg får "nag". Hvis jeg holder fingrene på samme måde ved siden af rattet, så kommer "nag".

En dejlig opdatering - Nu mangler bare at AutoSteer slår til automatisk igen, hvis man foretager vognbaneskift med AutoSteer slået til.

Forummets indlæg er redigeret af NOB Oct 31 '24
lindolrik
lindolrik Oct 31 '24
Lyder interessant med denne nye opdatering. Hvis du har tilkøbt Navigate on Autopilot virker vognbaneskiftet vel.
NOB
NOB Oct 31 '24
Citat fra lindolrik Lyder interessant med denne nye opdatering. Hvis du har tilkøbt Navigate on Autopilot virker vognbaneskiftet vel.

Jo, men til prisen kan jeg godt selv foretage vognbaneskiftet.. :-)

Ved godt der er mere med i pakken, men tlænker jeg venter til FSD blvier godkendt i EU