Loading...
dk

Ladetab | Tesla Forum

NOB
NOB Nov 25 '24

Checkede i morges. Havde fået 54 kW på iflg. Tesla, og min ladestander viste at den havde overført 58 kW. Så et ladetab på ca. 7-8 %
Mindre end på ovenståede liste, men mere end jeg havde troet...

Jeg har model 3LR (2024)

 

MOS
MOS Nov 25 '24
Citat fra cth

Ladetab på de mest populære elbiler

Den bedste bil i testen skulle efter sigende have et ladetab på kun 0,5% og hvis man ved bare en lille smule om energiteknik, så er så lille et tab fuldstændig urealistisk med alle de delkomponenter og steder, hvor energi gå tabt under opladningen af en elbil. Jeg ved ikke, hvad der er gået galt, men enten er testen fuldstændig useriøs, eller der er sket en fejl af en eller anden art.

Det er ærgerligt, at journalisten ikke har bare en lille smule kritisk sans, men bare ukritisk videreformidler den slags vildledende tal med en fuldstændig manglende kildekritik og metodekritik.

Citat fra NOB

Checkede i morges. Havde fået 54 kW på iflg. Tesla, og min ladestander viste at den havde overført 58 kW. Så et ladetab på ca. 7-8 %
Mindre end på ovenståede liste, men mere end jeg havde troet...

Jeg har model 3LR (2024)

Et ladetab på 7-8% lyder meget realistisk og er også nogenlunde det, jeg oplever på min Model S fra 2015.

Der hvor ladetabet kan være særlig stort er, hvis der f.eks. bruges ekstra energi på opvarmning af et koldt batteri. For at spare på energien bør man så vidt muligt ikke klatlade mange små opladninger på et meget koldt batteri.

Ladetabet vil også være stort, hvis man lader fra en mormorstikkontakt med 6 A, således at opladningen varer en evighed. Her vil bilens computer under opladningen æde en meget stor procentdel af den lille mængde strøm, der kommer ud af stikkontakten.

Ved AC-opladning er det generelt bedst at lade med højest mulige effekt og gerne udnytte restvarmen i batteriet. F.eks. ved enten at lade lige efter en køretur, hvor batteriet allerede er varmt, eller at lade umiddelbart før man kører, så bilen kan køre afsted med et batteri, der allerede er halvvarmt fra opladningens spildvarme.

Hvis man hellere vil spare penge frem for energi, så skal man naturligvis bare lade, når strømmen er billigst.

mbk
mbk Nov 26 '24

 

Citat fra NOB

Checkede i morges. Havde fået 54 kW på iflg. Tesla, og min ladestander viste at den havde overført 58 kW. Så et ladetab på ca. 7-8 %
Mindre end på ovenståede liste, men mere end jeg havde troet...

Jeg har model 3LR (2024)

Det er ikke engang sikkert det er med vægladerens eget tab, det er ikke så ofte de måler det med, det er formenligt et ret lille tillæg, men du betaler også for ledetab til laderen og tab i elektronik i vægladeren.

MOS
MOS Nov 26 '24
Citat fra mbk

 Det er ikke engang sikkert det er med vægladerens eget tab, det er ikke så ofte de måler det med, det er formenligt et ret lille tillæg, men du betaler også for ledetab til laderen og tab i elektronik i vægladeren.

Det er jo ikke noget, der har med bilen at gøre. Bilen kan i hvert fald ikke klandres for det tab, der er i en (måske elendig og ineffektiv) væglader. Så når man direkte sammenligner biler, bør man nok ikke medregne et tab i vægladeren. Men uanset hvad, så burde det faktisk have været nævnt i artiklen, om vægladerens tab er regnet med eller ej.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 26 '24