Loading...
dk

Helårsdæk | Tesla Forum

MOS
MOS Jan 2

Jeg overvejer 19" helårsdæk til min Model S.

Er der nogen, der vil dele deres erfaringer med specifikke helårsdæk? Hvilke helårsdæk kører du på? Hvad er godt og hvad er skidt? Skriv også gerne, hvis du har erfaringer med flere forskellige helårsdæk og hvordan du oplever forskellene.

Ice2EV
Ice2EV Jan 6

Hej MOS

Der er ikke rigtige de store delinger på erfaringsfronten på 19" helårsdæk.

Så jeg byder ind med 16" michelin Crossclimate II.... Vi har dem på 4 firmabiler. De er som sådan ganske udmærkede. Men jeg føler når der er koldt og vådt, så har de større tendens til at skride lidt end rigtige sommer/vinter dæk. Specielt hvis man kører friskt i en rundkørsel der hælder ud af. Dem har vi nogen stykker af i områderne vi kører.

Det er ikke sådan et de bare skrider sidelæns forever, men de kan godt lige have tendensen understeering, som man siger i formel1 og sikkert andre racergrene.

MOS
MOS Jan 6

@Ice2EV

Tak for input. Jeg har hørt meget godt om Michelin Cross Climate 2. Mon ikke, de har lignende egenskaber i andre størrelser også?

Det er helt sikkert gode dæk, som er værd, at overveje. Jeg tænker bare, de er lidt dyre, og måske er der sket nyt på dækmarkedet, siden de er kommet frem. Så hvis nogen har erfaringer med andre helårsdæk, så hører jeg gerne.

P85DK
P85DK Jan 6

Jeg købte et sæt 19" slipstream fælge og satte Pirelli Scorpion Verde All Season på da min datter skulle køre Europa tyndt, primært pga den øget rækkevidde i forhold til 21" og så de ikke behøvede at være bange for at ridse fars 21".

Min oplevelse af dem er sådan lidt hmmm. Jeg synes de larmer lidt, men det kan også være et eller flere hjullejer der er ved at gå, svært at sige. Slidstyrken er god, greb og køreegenskaber virker også fint. De har leveret på den længere rækkevidde. Prisen var vist lige under 1000 kr/dæk.

lindolrik
lindolrik Jan 7

Jeg har kørt med helårsdæk på tre biler de sidste 10-11 år. Heraf en 2019 Tesla M3 med 18” hjul. Alle med Michelin Cross Climate 2.
Det fungerer ganske fint, specielt med et vintervejr der skifter hurtigt fra -5° til +10°, og fra vådt til tørt og tilbage igen.

Men det hele handler om kørestil og at accepterer forholdene.

Har kørt efter forholdene i de første 20-22 år på sommerdæk. Derefter i ca. 8 år på sommer-/og vinterdæk. For så at vælge helårsdæk. Det er yderst sjældent at det begrænser min kørsel, og så slipper jeg for at skifte og opbevare dæk to gange om året. Og med de vejrforhold der er nu er det ikke nemt at vælge det rigtige tidspunkt for skiftene.

Har på min nyeste M3 fra marts 2024 valgt at køre på de medfølgende sommerdæk den første vinter!

Så kan helt klart anbefale helårsdæk….

@Ice2EV: Interessant info med udskridning i rundkørsler mv. Jeg har også bemærket dette, men tænkte først det hang sammen med for lavt dæktryk..

Forummets indlæg er redigeret af lindolrik Jan 7
cth
cth Jan 10

Jeg kører på andet sæt på min TMS

Efter jeg fik de fabriksmonterede sommerdæk Michelin sport 4 slidt ned på 40.000 km.

Alle 4 var slidt lige ned på samme tid. Så sporing var ok her.

Mest ringe dæk jeg nogensinde har kørt med. Støj og hæl og tå.

Første cross climate 2 måtte jeg skifte efter 65.000 km, da dækket var "ødelagt" på grund af vægten.

Der var stadig mønster på og jeg havde regnet med 80.000 km. Jeg synes de støjede lidt de sidste 20.000km Hæl og tå igen.

Da de blev skiftet opdagede jeg dog at forkert sporing havde slidt dem mega skæve.

Så min lidt dårlige oplevelse med dem (støj) kan måske have været den sporing.

Nu har jeg conti all season 2 på og har kørt 20.000km og dem kan jeg anbefale.

Støjsvage... så støjsvage de nu kan blive på en TMS, hvor støjdæmpning er ..hmm..

Fik sporet bilen da jeg skiftede til conti, så jeg tror sådan set ikke at CC2 er et ringe dæk.

Min ICE kører på Goodyears helårsdæk og det er også et fint dæk. Dog svært rigtig at vurdere på en 22 år gammel bil :-). Dog 16".

Før det havde den CC version 1. Gik også fint.

Jeg har læst mange anbefalinger fra folk og det tyder på at de fleste er rigtig glade for de 4 mærker i toppen når vi taler om de allernyeste vinterdæk versioner.

Michelin,Pirelli,Goodyear og conti

Hvis man skal sige noget negativt om helårsdæk, så er det jo at de i sving ikke er som sommerdæk.

Men da jeg mest kører ligeud, så har det ingen betydning for mig :-)

Så ligesom med elbilen, så vil jeg sige.

Jeg går aldrig tilbage til det gamle med hjulskift.

Forummets indlæg er redigeret af cth Jan 10
P85DK
P85DK Jan 10
Citat fra cth

Jeg kører på andet sæt på min TMS

Efter jeg fik de fabriksmonterede sommerdæk Michelin sport 4 slidt ned på 40.000 km.

Alle 4 var slidt lige ned på samme tid. Så sporing var ok her.

Mest ringe dæk jeg nogensinde har kørt med. Støj og hæl og tå.

Spøjst - min oplevelse er stik modsat. Det er de bedste dæk jeg nogensinde har haft. Ja, de har ca. 40.000 km i sig, hvilket jo er bagsiden af deres bløde gummiblanding.

Helårsdæk er praktiske og nemt at man ikke skal skifte hul 2 gange om året, men rigtige sommerdæk er sgu' sjovere at køre med

cth
cth Jan 10

Jeg er ikke den eneste herinde der har brokket sig over pilot sport 4.

Men det kan være andre ting der har spillet ind.

Jeg var ikke i tvivl om at lige du helst vil have sommerdæk :-)

Det skal man også hvis man udnytter bilens fulde potientiale.

Men for de fleste er et helårsdæk bare bedre. MOS vil helt sikkert have mere glæde af helårs :-)

Ingen hjulskift som kan være tungt med 19"

Ingen dæk der bliver rigtig gamle, som tit sker med 8 hjul.

Vi har vintre her i DK der faktisk passer bedre til helårs end til vinterdæk. De 2 uger vi har sne og is kan helårs (de nye modeller) sagtens håndtere.

Helårsdæk er jo reelt et modificeret vinterdæk.

Jeg er ikke i tvivl om at om 5 år så kører langt de fleste på helårsdæk.

Ice2EV
Ice2EV Jan 10

@cth "Ingen dæk der bliver rigtig gamle, som tit sker med 8 hjul."

Det sker heller ikke når de får hæl og tå på 8-10.000 km.  Haha. Så holder de kun 2 sæsoner alligevel.

cth
cth Jan 11
Citat fra Ice2EV

@cth "Ingen dæk der bliver rigtig gamle, som tit sker med 8 hjul."

Det sker heller ikke når de får hæl og tå på 8-10.000 km.  Haha. Så holder de kun 2 sæsoner alligevel.

Ja det er rigtigt...  :-)

Kan kun se at sporing har været synder.

Lige bortset fra mine pilot dæk. Må være Tesla der har indkøbt et kopi produkt fra Kina :-)

Jeg har ingen hæl og tå på mine conti helårs (endnu ).

Forummets indlæg er redigeret af cth Jan 11