Loading...
dk

Til Idre fjäll fra det sydlige Sverige via Norge - eller? | Tesla Forum

Tesladriver
Tesladriver Jan 11

Skal et smut til Idre fjäll her om et par uger, men hvis jeg sidder og leger lidt med både ABRP og Google maps, bliver der forslået at jeg skal køre via Norge (tager ikke færgen fra Jylland - skal forbi København på vejen).

Jeg havde ellers tænkt mig at køre i Sverige hele vejen fra Øresundsbroen, men er der nogle åbenlyse fordele at køre via Norge som jeg har misset?

MOS
MOS Jan 11

Ruten igennem Norge er motorvej hele vejen indtil de sidste par hundrede km og dermed nemmere og hurtigere, men også lidt længere. Der er også flere superchargere at vælge imellem - de ligger på en perlerække (pånær det sidste stykke fra Hernes).

Ice2EV
Ice2EV Jan 12

Forrige år var vi i Sømådalen for at hente den mindste fra skiferie med skolen. Sømådalen ligger på højede med Idrefjell, lige ved Buvika som du kan se på SuC map. Det var dælme langt ude på landet.

Sådan så vejene ud de sidstse 50-75 km, ellers var de meget flot ryddet.

Dengang var der ikke supercharger i Trysil. Der var godtnok nogle 240 kW ladere. MEN når det ikke var Tesla ladere, så forvarmede den ikke batteriet og den kom aldrig over 60 kW i de minus 22 grader der var.

I mellemtiden ser det ud til der er kommet en SuC i Trysil, så spiller det jo max.

ttn
ttn Jan 12
Vi var på skiferie i påsken 2024, og ladede på en Tesla supercharger i Trysil. Det virkede fint. Men du (Ice2EV) har ret i at bilen (vores er en TM3) ikke forvarmer batteriet når man kører til en ikke Tesla superlader,, Og det er jo yderst dumt, det er jo ikke alle steder man har mulighed for at lade med en Tesla supercharger (såvidt jeg ved). Vi skal til Idrefjell i uge 7 i år, og jeg kommer derop med et næsten tomt batteri. Så jeg planlægger at lade ved en Gulf 4x150kW superlader i Idrefjell (den eneste supercharger jeg kan finde deroppe via ChargeFinder). Så er der nogen der ved om det muligt at fortælle Tesla den skal forvarme batteriet (evt. via en kommando eller lignende) at den skal forvarme batteriet til opladning ved ankomst destinationen? Det ville jo være et godt alternativ, vi burde jo bede om at få den funktionalitet i bilen når der alligevel ikke er enTesla SuC i nærheden.
Ice2EV
Ice2EV Jan 12

Iøvrigt var det en meget smuk tur op over Trysil og langs elve og søer.

Dengang var der dog så meget run på Elverum supercharger, at det tog 15 minutter længere at få 3 meals ved MCD end at få ladet. MCD lignede en slagmark.

Tesladriver
Tesladriver Jan 12
Citat fra Ice2EV

Forrige år var vi i Sømådalen for at hente den mindste fra skiferie med skolen. Sømådalen ligger på højede med Idrefjell, lige ved Buvika som du kan se på SuC map. Det var dælme langt ude på landet.

Sådan så vejene ud de sidstse 50-75 km, ellers var de meget flot ryddet.

Dengang var der ikke supercharger i Trysil. Der var godtnok nogle 240 kW ladere. MEN når det ikke var Tesla ladere, så forvarmede den ikke batteriet og den kom aldrig over 60 kW i de minus 22 grader der var.

I mellemtiden ser det ud til der er kommet en SuC i Trysil, så spiller det jo max.

Flot billede! Veje som disse er jo dejlige at køre på, man ved hvordan underlaget er!

Tesladriver
Tesladriver Jan 12
Citat fra MOS

Ruten igennem Norge er motorvej hele vejen indtil de sidste par hundrede km og dermed nemmere og hurtigere, men også lidt længere. Der er også flere superchargere at vælge imellem - de ligger på en perlerække (pånær det sidste stykke fra Hernes).

Tak @MOS! Nu når du siger det, giver det mening at det er motorvej i Norge. Så skal jeg bare beslutte mig for om det skal være landevej (med færre lademuligheder) eller motorvejen. Tager nok beslutningen når jeg kommer til Sverige ;) 

Tesladriver
Tesladriver Jan 12
Citat fra ttn Så jeg planlægger at lade ved en Gulf 4x150kW superlader i Idrefjell (den eneste supercharger jeg kan finde deroppe via ChargeFinder

Ja, den har jeg også luret på. Vattenfall / InCharge har flere ladere i området (Lofsdalen, Sälen), så har downloadet deres app bare for en sikkerheds skyld ;) 

Ice2EV
Ice2EV Jan 13

Vær lige obs på at man måske skal have registreret sin bil som elbil i norge........

Der er betalingsveje der er gratis for elbiler, og de norske biler er alle med nummerplade "E" som første bogstav. Derfor er der ikke behov for de registreres.

Vi var meget i tvivl, og forsøgte på noget edge signal kl 0200 mørk nat at registrere vores...... Men var i tvivl om den gik igennem eller ej. Hvorom alting er, så fik vi ingen efterkrav. Der er vist noget med Brobiss kan sættes op. Men idet vi aldrig eller sjældent kommer forbi storebæltsbroen, så har vi ikke en sådan.

Tesladriver
Tesladriver Jan 24

Har besluttet mig for at køre gennem Sverige. Den brobizz jeg har, kan ikke længere sættes op til at bruges i Norge. Så skal der laves en aftale med Øresund Pay + en bizz mere... Det springer jeg let og elegant over ;) Det er også hyggeligt at køre i Sverige!

Tak for feedback til jer alle!