Cool.
Hvad havde regnestykket været hvis du have kørt 5 serie, A6, E klasse?
i hvert fald mindst 250.000 kr ekstra til brændstof.
Kanon... når nu ikke batteri har fejlet undervejs.
Hvad er dit gennemsnitsforbrug på de 300.000km?
mere eller mindre end mine 207 wh/km i min "nye" TMS.
Ingen idé :)Cool.
Hvad havde regnestykket været hvis du have kørt 5 serie, A6, E klasse?
Har desværre nulstillet mine triptællere mange gange undervejs og har derfor ikke et god billede af mit gennemsnitsforbrug, men 207 lyder godt nok lav med mindre du konsekvent kører i slipstrømmen af lastbiler på motorvejen - eller kører med en utrolig let speederfod?Kanon... når nu ikke batteri har fejlet undervejs.
Hvad er dit gennemsnitsforbrug på de 300.000km?
mere eller mindre end mine 207 wh/km i min "nye" TMS.
(...) men 207 lyder godt nok lav (...)med mindre du konsekvent kører i slipstrømmen af lastbiler på motorvejen - eller kører med en utrolig let speederfod?
Øh, det lyder ret højt, medmindre man aldrig udnytter i slipstrømmen fra andre biler eller man kører rally med utrolig tung speederfod. Har selv for tiden et snit på årsbasis omkring de 165 Wh/km (her om vinteren ligger det dog en smule højere). Og jeg har endda det sidste stykke tid kørt mere råddent og haft mange småture, som trækker snittet op.
Jeg sad og ventede på dit svar Mark, og ja - du har en rasende god pointe.
(...) men 207 lyder godt nok lav (...)med mindre du konsekvent kører i slipstrømmen af lastbiler på motorvejen - eller kører med en utrolig let speederfod?Øh, det lyder ret højt, medmindre man aldrig udnytter i slipstrømmen fra andre biler eller man kører rally med utrolig tung speederfod. Har selv for tiden et snit på årsbasis omkring de 165 Wh/km (her om vinteren ligger det dog en smule højere). Og jeg har endda det sidste stykke tid kørt mere råddent og haft mange småture, som trækker snittet op.
Med min kørsel er 207 et pænt gennemsnit.
Der bliver intet sparet her.
Min nye TMS er mere økonomisk end den gamle, skal lige siges.
MOS du er i en kaliber for sig selv hvad forbrug angår :-)
Jeg forsøgte - indrømmet, det var lidt uklart - at starte en debat om hvor meget det faktisk koster at køre 1 km i en Tesla.
Jeg har desværre ikke ført regnskab, men 3-5 kr. /km når alt er indregnet virker rigtigt. Afskrivningerne vejer selvfølgeligt tungt. Men det kan overraske meget. Det er klart at en egenbetaling på batteri eller motor kan have stor indflydelse
Mine absolut dyreste kilometer var i en bil jeg solgte for mere end jeg havde købt den for. Få kilometer, tørstig, dyr forsikring etc.
Den eneste gang jeg rigtig har lavet regnskab, det var på en Range Rover, den kostede mig 10 kr./km hvilket jeg faktisk synes var acceptabelt.
Tesla S 2014 - Kørte 64K km på 3 år
Afskriv, forsik, låneomk. 5,34 kr/km
El, dæk, service 0,62 kr/km
Dyr at have stående i indkørslen, men utrolig billig at køre i.
Den var dog marginalt billigere end den Leaf vi købte i 2019, men den kørte også kun 35K km på 3 år.
Model 3 LR 2019.
km 167.000
Købt 12/4-19 solgt 1/4-23.
nypris 463.000 solgt 227.000, tab 236.000
Vedligehold 6400 kr(ser bort fra smøring af bremser og undervognsbehandling, idet alle vores biler uanset om det er Tesla, anden ellert eller ICE skal have dette)
Forsikring 4x 8000 =32.000
forbrug kr/øre ca 48x729= 34.000'ish dertil udenbys ladninger anslået til 7000 kr.
ialt 309.000 kr svarende til 1,85 kr/km, som er den billigste udlægning. man kan også sige 6437kr/md, men det lyder ikke helt så godt vel!
Forbrug 194 Wh/km over hele ejerskabet.
Byttede til en model 3 LR fra 10/22 hentet i Tyskland 1/4-2023 til 360.000 kr.(de blev jo sat en del ned i løbet af ejerskabet af den første.
Den nye runder 90.000 km i februar. og har gået 166 Wh/km..... MEN den er med træk og har kørt mindst 600 km om året med hestetrailer efter sig. Og så bliver den altså seriøst tørstig på elektroner. Inden de ture med hestetrailer begyndte lå den på 154 Wh/km.
Forbruget/km er nok også lidt stigende, idet vores standard kørsel 4 gange om uge med 40 km motorvej er blevet til 4 gange af 70 km motorvej.
Jeg kan se på dine tal, som stemmer fint med mine, at skiftet til varmepumpe har givet den væsentlige besparelse pr. km.
Fra 194/192 til 154/158 svarer til 20% forbedring..
Nu var det jo "kun" en 70D'er jeg havde.
Men 657.000,- i indkøb
Afskrivning på 400.000,-
Og tror ikke jeg har brugt mere end 100.000,- på den på knap 6,5 år og 240.000km.
Så selv hvis jeg har brugt mere, havner det stadig under 2,5,-/km.
Når det så samtidig pga. gratis SuC og E.on's all-inclusiv med en tilbagebetaling på ca. 2,30/kWh har kostet mig ca 0,15/km i strøm, kan jeg vist ikke klage
Model 3 LR AWD Sort, købt 02/2019 465.000, kørt 97.000 solgt for 140.000 kørt 97.000, flot udseende, men skræmmer på fælge, et snit i på læder ved bagdør og en lille bule i taget. Har skiftet et sæt dæk på den og skiftet knap til bagklappen en forrude grundet stenslag, Tesla har lavet lidt småting på garantien, har kun haft bilen inde 2 gange. Uden el har den kostet 3,45 kr/km.