Loading...
dk

Ikke igennem syn efter få år | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
zabel
zabel Jan 23
I dagens nyheder florerer der anekdoter om at mange Tesla model tre og Y ikke går gennem syn. 

Kan vi i denne tråd få nogle ægte historier om syn? 
P67
P67 Jan 24

Artiklen fra FDM nævner 4 grunde til at m3 falder:

1. Bremser - Rustne skiver fordi bremserne ikke bliver brugt nok
  2. Lygter - Mangler justering/kalibrering så de ikke blænder modkørende
  3. Hjulophæng - Problem med bærearme/kugle man bør få ordnet inden garantien udløber
  4. Styretøj - formodentlig det samme som for hjulophæng da der ikke florerer historier omkring styrtøjet 

Så af artiklens fire hovedårsager er nok reelt kun tre og af dem kan man selv afhjælpe de to ved at bruge bremserne og foretaget en justering af forlygterne (kan gøres via skærm og rat) da de kryber op med tiden. Det efterlader hjulophæng foran som er et reelt problem man bør få kontrolleret inden første syn.

Min egen m3 årgang 2019 gik gennem syn med den bemærkning - "så er der da en som bruger bremserne".

lindolrik
lindolrik Jan 24

Læste også overskriften tidligere.

Det lød bekymrende, men forklaringen her er mere opløftende.

Min M3 fra 2019 gik direkte gennem første syn.

Inden da havde jeg måtte skifte skiver og klodser og intet andet.

jpx
jpx Jan 24
tjae, min blev ikke godkendt første gang -- jeg havde glemt at medbringe anhængertrækket. Ellers var der intet - men det tæller vel næppe. Men 22% er højt, ligemeget hvordan og hvorledes det drejes.
jramskov
jramskov Jan 24

Ja, det er et højt tal - hvor stor procentdel er mon pga. rustne bremser? Vores dumpede på netop bremserne ellers var der intet.

P85DK
P85DK Jan 24
Citat fra P67

Artiklen fra FDM nævner 4 grunde til at m3 falder:

1. Bremser - Rustne skiver fordi bremserne ikke bliver brugt nok
  2. Lygter - Mangler justering/kalibrering så de ikke blænder modkørende
  3. Hjulophæng - Problem med bærearme/kugle man bør få ordnet inden garantien udløber
  4. Styretøj - formodentlig det samme som for hjulophæng da der ikke florerer historier omkring styrtøjet 

Så af artiklens fire hovedårsager er nok reelt kun tre og af dem kan man selv afhjælpe de to ved at bruge bremserne og foretaget en justering af forlygterne (kan gøres via skærm og rat) da de kryber op med tiden. Det efterlader hjulophæng foran som er et reelt problem man bør få kontrolleret inden første syn.

Enig

Den billigste måde at få kontrolleret om ens bil er klar til syn er faktisk at køre til syn. Hvis den dumper, så er prisen for omsyn betydeligt billigere end det koster at få en mekaniker til at gennemgå bilen før syn og så er man sikker på at synsmanden ikke finder noget andet, når man har udbedret hvad den må være dumpet på.

cth
cth Jan 24

Min TMS klarede første syn med GULD præmie som de sagde.

Ud over sporing og nye vinduesviskere har jeg intet gjort på 125.000km.

Nå tilbage til 3 og Y

Tesla ejere er jo kendt for at køre de første 4 år uden at gøre noget.

Derudover har den nogen kræfter som dens konkurrenter ikke har.

De kører direkte til syn og dumper i stor stil.

Konkurrenter har typisk tvungen service hver andet år og der fanges fejl.

Så det undrer mig ikke, men ser dårligt ud i pressen.

I øvrigt har jeg i mine 40 års bilejertid gjort fuldstændig det samme.

Kørt til syn og ladet dem finde fejlen.

Så slår man mine biler op gennem tiden er der mange dumpede syn.

Forummets indlæg er redigeret af cth Jan 24
Derider
Derider Jan 24

Fik min 2020 M3 synet ved 163000 km uden bemærkninger. Lige inden var bærearme/kugler skiftet så de var ok. Bremser har været serviceret/renset et par gange og de bliver brugt jævnligt for at holde skiverne fri for rust. 

Ice2EV
Ice2EV Jan 25

Vores 19'er solgte vi 14 dage før syn 167.000 km. Den nye ejer kørte den direkte i synshal og bestod uden anmærkninger på originale skiver og klodser. Den havde dog fået nye bærearme på recall ved ca 117.000 km.

Den var dog blevet adskildt og smurt i bremserne for hver 60.000 km(vi kørte 40-45k om året dengang).

Den var blevet kørt som @Derider skriver med god brug af bremserne... Iøvrigt hvis man benytter de heste bilen har, så bruger man også naturligt bremserne noget mere.

Vores, såvel den første som den nye, har dertil også fået Dinitrol med støjdæmpning. 

Nu har jeg ikke taget mig sammen til at få prøvekørt en Highland. Men ellers så tror jeg den her 10/22'er bliver holdende længe, den gør det altså godt. Det er muligt Highland er mere komfortabel, men jeg kan godt lide at vognen er fast. 

Sidebeærkning, tidligere så fik man altid, at vide under lanceringen af en ny model fra diverse bilmærker, at den var så og så mange % stivere i karossen....... Da jeg skiftede selv til vinterdæk, der løfter bilen højre forhjul, når jeg løfter højre baghjul for at skifte. Den må da være mega stiv.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 25