Loading...
dk

Underlig lyd | Tesla Forum

Cubic
Cubic Feb 28

Jeg har i et par år haft en underlig lyd, (altså på min Model 3), men kun når det er vinter, og under 3 grader, den har for 2 år siden været hos tesla i odense, de kunne ikke finde nogen fejl.

Lyden kan beskrives som: en tandstang der bliver trukket hen over en stor fjeder, eller en ventil der "hopper" .

Lyden kommer kun ved en morgen kold bil, og kan opstå før kørsel påbegyndes. Jeg har fået min mistanke væk fra styretøjet, og over på noget varmepumpe ventil "et eller andet".

Kan det være den 8 vejs ventil, som går i overtryk af en eller anden årsag?

Ice2EV
Ice2EV Feb 28

Vi har den også af og til. Det lyder som en fjerder der bliver udløst.

Det sker som regel hvis man hopper ind og jokker den i drive og straks, som i med det samme kører ud af indkørsel og drejer. Når vi kører ud af carport, så er det nærmest et 180 graders drej til venstre ned af grusvejen.

MEN jeg har en gang oplevet den, hvor jeg har forvarmet og er kommet ud af døren og så har den sagt det.

Det er heller ikke hver dag. Men af og til.

Vores er en 10/22'er. og jeg mistænker det er varmepumpen. Troede også først det var noget affjedring der var fucked!

Men eftersom det er en "nogengange" tingest, så har jeg vurderet at svaret fra Tesla vil være de ikke kan se noget. Og har derfor ikke fået taget mig sammen til at kontakte dem desangående.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Feb 28
jonsiii
jonsiii Feb 28
Nåååh det er den lyd! Model Y 2023 her. Ej, jeg har troet at "nu er der en bremse der hænger, eller også er der en sten i skiven". Der kommer sån en ploiiinng-fjeder-agtig-lyd. Men ja, det er da faktisk kun når det er koldt, og forholdsvist sjældent. Sidst jeg hørte den lyd, prøvede jeg at rulle vinduet ned for at høre om den kom igen ved nedbremsning. Næeh..
Cubic
Cubic Feb 28

Nå... jeg troede at det kun var mig der havde denne lyd, og er bekymret for at det er Octo Valve`en som styre batteri køling/opvarmning.

Ice2EV
Ice2EV Feb 28

Nu var jeg lige ude i raketten, hvor jeg sad og ventede på fruen. Der oplevede jeg at den kom med et mindre boing(der er jo ikke frost). Jeg hører det som venstre side for.

Og straks efter begyndte den at blæse med kabineblæseren.

At den siger boing, og jeg ikke kører og at blæseren starter straks efter. Siger mig så at det må være noget ventilation/varmepumpe.

Cubic
Cubic Feb 28

Det er også min oplevelse, venstre foran, det var også derfor jeg først troede at det var noget servo / styretøj. Men i staver det forkert, det er : rrrrUUUUOOONNnnggg ;-) ;-)

P67
P67 Mar 1

Havde (måske) samme oplevelse med min M3 fra september 2019. Symptomerne var en klonkagtig lyd fra venstre forhjul samtidig med at det gav et ryk i bilen (som om noget blev trukket fra hinanden) når man i koldt vejr (under 3 grader) bakkede ud fra indkørslen og drejede rettet til højre. Det var ikke muligt umiddelbart at reproducere denne opførsel, da det åbenbart var en forudsætning at bilen havde holdt stille et stykke tid.

Beskrev problemet for Tesla servicecentret som kiggede på det men jeg fik aldrig noget svar på hvad der var galt, men havde ikke problemet efterfølgende.

Grundet det ryk som bilen gav vil jeg mene at det ikke kan være ventilationssystemet, og varmepumpen fik modellen først i 2020.

Så vi er tilbage ved M3s kendte svaghed - problemer ved hjulophæng foran - for mig er det den mest oplagte forklaring. 

Ice2EV
Ice2EV Mar 1

@P67. 

Jeg er ret sikker på de har klonk du har oplevet var uppr controlarms....Som Tesla så har skiftet på den recall der var på dem.

"vores" lyd kommer uden bilen flytter sig og altså holder helt og aldeles stille. For at opleve det, kræver det bare at du befinder dig i bilen i nogle sekunder før du jokker den i drive og kører. For kører du først, så opleves lyden som kommende fra eks fjeder. Hvilket det er tydeligt den ikke gør når bilen holder stille og lyden kommer.