Loading...
dk

600 km i en Polestar 78kW, 170 | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV May 23

Hej.

 

Vi lejede en Polestar 78kW på en smuttur til Spanien i ugen. Formoder det var forhjultræk, idet den var let til hjulspin, hvis man jokkede til den op af bakke. ikke sådan voldsomt, men man kunne lige mærke det.

Fedt nok, så leverede Hertz en bil med mormor lader, så vi kunne lade med 7A i stikkontakten i vores hus...... Det går bare langsomt. 

Men så er det heldigt at der lokalt er blevet monteret 2 hurtigladere(dog kun 60 kW) 250 meter oppe af vejen, Der var ikke andre end os der benyttede dem i 5 dage vi var afsted. Dertil så er der monteret en magen til på den anden side af bjerget og så 2 udtag ved det lokale supermarked på 100 kW(tror jeg det var) alle 3 med "Umbrella" APP. Som virkede fortrinligt....... Bortset fra * se senere

 

Det var en udmærket bil.  Den var dog ikke støjmæssigt den store forskel til vores egen model 3. Måske er model 3 2022 endda lidt mere stille i kabinen.

Den kørte fint selv, MEN den havde en tendens til at ligge i ydercirklen i drejene på motorvejen, så når den drejer til højre så ligger den ud til midterstiben, og når den drejer til venster så ligger den ud til kanten.

Dertil skal siges at der er også ganske store fordele ved kør selv funktionen. Eks. Så bliver den ved med at køre selv når du har skiftet vognbane, du er altså ikke nød til at slå AP til og fra. Derfor kan du også bedre selv nurse den rundt svingene uden at den slår fra. I modsætning til model 3 der slår fra bare du selv deltager ganske lidt. Dertil var der ikke alle de lorte alarmer bare fordi vejen svinger og du kommer for tæt på striben når du kører selv.

Der var om ikke ghost braking, så var der uventede ryk rattet 3 gange. De 2 gange var det ved forbipassering af afkørsler eller tilkørsler, at den blev forvirret og lige rev i rattet. 3. gang var passage af en lastbil.

 

Kabinen virkede godt samlet, MEN forruden var lillebitte, og kabinen føltes lille med den store midterkonsol og høje instrumentbræt. dertil var den i mørkegrå stof og loft, derfor føltes den mørk og omklamrende.

 Google maps funktionen var mega god, faktisk bedre end TESLA's der egentlig bygger på det samme. Måske endda bedre hvis man havde haft Polestar app og interageren med bilen.

 

Der var instrument cluster bag rattet, med fint display med kort, range og batteristand samt navigations detaljer udover det der var på midterskræmen, hvis ikke man brugte den til radio. Det var egentlig ganske udmærket, men jeg savnede det ikke da vi kom hjem og satte os i model 3'eren.

Undrede mig over den var opgivet til 78kW/170wh på siden af bilen, men den ladede ved 100% kun til 440 km i displayet? selvom der blev kørt pænt.

Den sugede 33% på at køre 130 km ved delvis ca 10 km med 50-60kmt(vejarbejde og by samt tilog afkørsel til motorvej) og resten100 km med ca 110-115 kmt med en temperatur på 20+ grader. Så de 440 virker rimeligt i forhold til reelt forbrug, men kort ved landevejskørsel. Eks kører vores model 3 LR AWD 420-430 på ren motorvej 120-130 kmt og på den gode side af 500 på landvejs ture.

 

Alt i alt en udmærket bil, som man sagtens kunne have i indkørslen. 

 

På ferien i efteråret har vi booket en Megane electric for at prøve den.

 

*UMBRELLA APP

den position, som var angivet til en lader lige ved lufthavnen, den fandt vi aldrig og endte med at smide bilen med mindre SOC end krævet af Hertz, det koster så 45 EUR, på trods af det kun var 15 kW som havde kostet måske 5 EUR, hvis vi havde fået ladet.

Vi forsøgte også på en tankstation, men den APP fik jeg aldrig til at virke (alt på spansk) og tiden var ved at løbe ud. Så vi valgte at køre til en Iberdrola lader(den APP plejer også at virke upåklageligt) men da vi kom til de 4 ladere, så var de bag lukket hegn hos burgerking, og de havde vedligehold eller rengørning af biksen, så der kunne ikke lukkes op for lågen ind til parkeringspladsen!

 

 

 

 

 

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV May 24
cth
cth May 25

Polestar 2 er en meget populær bil ny som brugt.

Sælger stadig godt.

De er bare ikke lige så heldige med de andre modeller.

Ice2EV
Ice2EV May 25

Jeg har lige kørt en lignende tur i vores model 3.

 

I Polestar røg der 33% på 120 km motorvej  120 kmt med lidt tilkørsel og lidt vejarbejde. Svarende til 120km/(78kW*0.33)= ca 4,6 km/kWh. Der var 20 grader, meget begrænset vind og solskin

 

I model 3 AWD LR,  150 km, endte på 167,4 Wh/km, svarende til ca 6 km/kWh. Der var 15 grader, svag vind og fin regn af og til.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV May 25
KimT
KimT May 26
Citat fra cth

Polestar 2 er en meget populær bil ny som brugt.

Sælger stadig godt.

 

 Var det ikke i podcasten Bilradio de nævnte at der ingen er der køber en ny Polestar, så det var svært at vurdere om nyprisen var OK - de bliver alle leaset, og salget af dem er så brugte biler......

 

@Ice2EV - så var det altså den gamle model du kørte i. Den nye er RWD eller AWD, og er mere effektiv (eneste optiske forskel er at den nye har lukke front/kølegitter)

Jeg kørte med en for et par uger siden - jeg sad på bagsædet. Her kunne jeg tydeligt høre motoren. Han nævnte han var kørt fra Åbenrå til Berlin på 1 opladning.

Forummets indlæg er redigeret af KimT May 26
Ice2EV
Ice2EV May 26

Den havde lukket "kølergitter", ikke den med "vaffelmønster"

 

Meget lig den her:

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/polestar/2/long-range-5d/6550959

 

På døren stod der 78kW/170Wh.  mener jeg at huske.

 

EDIT: '*Har lige tjekket video af bilen ved afhentning. Der står 78kWh/170kW på døren.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV May 26