Loading...
dk

Udskiftning af TM3 fra 2019 | Tesla Forum

jramskov
jramskov Sep 23 '25

Jeg overvejer at udskifte vores TM3 LR AWD fra 2019 (kørt 137k km). Den gik gennem 6 års syn i marts i år. Jeg overvejer at udskifte den mens den stadig har noget garanti og mens den stadig er relativt nysynet. 

Giver det mening at skifte nu eller er det helt hul i hovedet? 

Ps. Har bla. kigget på ID.7 Tourer og den nye Mercedes CLA. CLA bliver det ikke  - for lidt bagagerumsplads. Hvorfor det skifte? Bla. for at få bedre lygter, mere komfort og bedre assistentsystemer.

KimT
KimT Sep 24 '25

Jeg undre mig over at ID.7 ikke kører på samme platform som A6/Q6 - altså 800V (nu når Mercedes er begyndt på deres nye platform med CLA'en, og BMW med deres "Neue Klasse" platform)

Men JP har lavet en sammenligning - og ID.7 GTX vandt :

Konklusion
Det er fristende at kalde Audien for den naturlige vinder. Den er smukkere, mere avanceret og mere raffineret. Men VW ID.7 Tourer har noget, Audien ikke har: plads, pris og pragmatik.

Volkswagen er bilen, man vælger med hjernen. Audi er bilen, man drømmer om. Begge er fremragende, men det er folkevognen, der overrasker positivt.

https://jyllands-posten.dk/biler/ECE18050332/stationcarduellen-audi-med-attitude-mod-folkevogn-med-fornuft/

Men generelt giver det vel ingen mening at udskifte ;-) Og specielt nu må man sige at der er ved at ske noget med nye modeller der snart rulles ud på nye platforme. Og her må man bare sige at Tesla jo åbenbart ikke har noget modspil. Ved ikke om alle kræfter smides efter robot/AI, og bilerne er kørt ud på et sidespor. De skulle have smidt deres kræfter efter Roadster 2.0 i stedet for deres forfejlede CyberTruck. Lastbilerne hører man heller ikke det store til. Og deres udmelding med at deres lille/billige model "bare" bliver en skrabet Y - i stedet for at komme men en lille bybil

Forummets indlæg er redigeret af KimT Sep 24 '25
jramskov
jramskov Sep 25 '25

@KimT: Ja, ID.7 får virkeligt mange roser. Der er ingen tvivl om at den benytter en lidt ældre platform hvad angår batteriteknologi, men jeg ser det ærligt talt ikke som det store problem. Det er sjældent vi kører så langt at vi har brug for mere end et ladestop og hvad gør det så om det tager 5-10 minutter ekstra at lade? 

VW's 286HK motor får også rigtig mange roser. 

ID.7 kom vist noget før Audien, så ikke så underligt at Audien kører på en nyere platform. Så vidt jeg ved kommer VW først med deres nye platform i 2027 eller noget i den stil.

Noget andet er deres software. Der er ingen tvivl om at Tesla er bedre der og jeg tror også VW kommer til at skifte platform - de har i hvert fald indgået et samarbejde med Rivian om det. Det kunne godt bekymre en lidt angående levetiden for den nuværende platform, men omvendt, sålænge det fungerer rimeligt og man er glad for bilen...

Ice2EV
Ice2EV Sep 25 '25

"Det kunne godt bekymre en lidt angående levetiden for den nuværende platform"

Nu har man jo fortsat i hukommeren, at den forrige platform nærmest blev smidt på bålet, fordi der skulle fokuseres på "ID7" platformen.

Så på det felt har VW ikke nogen kvaler.

Men enig, ID7 ser godt ud, kører langt imellem ladestop og føles generelt lækker.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Sep 25 '25
jramskov
jramskov Sep 25 '25

@Ice2EV: Ja, prøvede kort en vens ID.7 tourer - det var altså generelt en rigtig behagelig oplevelse.

Og så er der det med lygterne - han var meget glad for maxtrix lygterne med kurvelys osv. - mit syn er bestemt ikke blevet bedre de seneste år, det er helt klart blevet mere udfordrene for mig at køre når det er mørk og lygterne på vores TM3 er jo ikke ligefrem "top of the line".

Ice2EV
Ice2EV Sep 25 '25

@jramskov Vi byttede jo vores 19'er(170kkm) i foråret 23 med en late 22'er(som nu har rundet 110kkm). Kort efter fik vi adaptive headlights via OTA. Jeg synes det virker upåklageligt. Bortset fra den er lidt sen til at tænde om aftenen.

Men når først det er igang, så er der sjældent nogen der blinker af os. Men specielt på tørre klare aftener, kan man tydeligt se den slukker det felt modkørende og foran kørende er i. Men højre side er oplyst og som modkørende kommer tættere på så tænder den igen bag den. 

Når der er vådt og småregn, så er det ikke så tydeligt.

Ang. sjældent der er nogen der blinker..... så er der jo nogen der mere mere sensible end andre. Når først man begyder i vildskab at blinke på 12-1500 meter, så tænker jeg måske man ikke burde køre om aftenen.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Sep 25 '25
jramskov
jramskov Sep 25 '25
Ja, Tesla har klart forbedret lygterne siden vi købte vores. Det er dog stadig min opfattelse at de ikke helt er på højde med f.eks. dem der er i f.eks. ID.7.