Loading...
dk

Tesla og syn | Tesla Forum

cth
cth Jan 22

https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-trafik-og-biler/tesla-skandalen-fortsaetter-naesten-hver-anden-tesla-model-y-dumper-til-syn

Jeg formoder det bliver bedre med den nye model 3 og Y.

Men der går jo nogle år.

lindolrik
lindolrik Jan 22

Jeg har en M3 2019 som nu her senest i efteråret er gået to gange direkte fejlfrit gennem syn.

Før første syn skiftede jeg skiver og klodser ellers intet.

Har synet begge gange hos FDM, så det kan vel også hænge sammen med synsstederne?

Min M3 2024 venter jeg spændt på hvad vil brínge.

cth
cth Jan 22

Men model Y....  45% der skal omsynes.

Lyder vildt...

Men er nok fordi folk ikke får dem serviceret de første 4 år.

Min TMS var der heller ikke nogen der havde kigget på men gik igennem første syn 4 års syn. og over 100.000km

Ice2EV
Ice2EV Jan 22

En stor del af de punkter der dumpes på er:

Lygter. Men altså vores har jeg haft til 2 mekanikere (en af dem kendt for Tesla rep, for at få justeret dem, men når jeg kører foran fruens, så blænder den venstre lygte fortsat. Jeg mistænker de sætter sig ind og justerer på rat hjulet, og så er den ged barberet.

Styretøj. Der er "ratslør" men det er ikke ratslør som i gamle dage, da jeg tog kørekort. Der var det et spørgsmål om hvor meget man kunne dreje på rattet inden hjulene flyttede sig. I det her tilfælde er det, hvor meget du kan flytte ratstammen højre/venstre. Rettelsen er i langt de fleste tilfælde en umbacho skrue der skal strammes, den er placeret nede i området hvor dine knæ er når du sidder i bilen.

Bremser er som regel fordi folk ikke har bremset nok, så der er opstået lidt overflade rust. 

Meget af det kunne være fanget i opløbet ved at tage et service eftersyn inden første syn(eller tidligere). Men der er en del der kører 4 år uden at komme forbi en mekaniker. Og når så der er rigtig mange Tesla'er der ruller 30+ km om året. Så er der mange af dem der har gået 120-150.000 km inden første syn.

Så kommer der en regning på 8-15.000 for at få den synet og det er dælme dyrt. Men hvis man sammenligner en ICE Mercedes C klasse, eks som den vi havde før Tesla. så kostede den 44.000 i service på 150.000 km.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 22
P85DK
P85DK Jan 22
Citat fra Ice2EV

Meget af det kunne være fanget i opløbet ved at tage et service eftersyn inden første syn(eller tidligere). 

Men det er billigere og mere præcist at køre direkte til syn og så have en rapport der fortæller helt præcist hvad der skal laves, end det er at bede en mekaniker om at gennemgå bilen med henblik på syn.

Omsyn er billigere end langt de fleste mekaniker timelønninger :-) Og så skal der kun laves de ting som stod i rapporten, ikke hvad han vurderede - hvis altså ens eneste mål er at få den igennem syn ;-)

100% enig med hensyn til bremserne, det bør enhver bilejer have styr på. Slør i ratstamme og diverse bærearme er udover hvad der kan forventes af den gennemsnitlige ejer 

PeterE
PeterE Jan 22

Det handler vist om flere ting, og det er da interessant at Model 3 og Model Y har så mange udfordringer med at komme igennem syn, når det er relativt smertefri for Model S og Model X... 

Skylder det forskellige ejere eller at bilerne er forskellige? Mange flere muligheder er der vist ikke :)

lindolrik
lindolrik Jan 22

Som jeg måske antyder, kan det måske også være synsstederne der er en forskel?

For 2 år siden havde jeg min Alfa Romeo til gennemgang på et autoiseret værksted, der mente der skulle laves for +45.000,-. Så dagen efter kørte jeg den til syn hos FDM, hvor den gik lige igennem fejlfrit!

cth
cth Jan 22

45% kan ikke undskyldes med alt muligt.

Det er bare en dårlig konstruktion.

Specielt når man kan køre mange model S til syn første gang uden nogen issues (2 stk her).

Jeg har kørt i en del model 3 og Y af de gamle modeller.

De imponerer ikke mig.

Men til gengæld vil jeg sige at den nye 3'er og nye Y'er virker noget bedre.

Mon ikke også det gælder kvaliteten.

Ice2EV
Ice2EV Jan 24

@cth

Det har du helt ret i. 45% er mange..... 

En model S er jo så også en bil der er 3 gange så dyr, så kunne man også forstille sig at den er bedre samlet.

Men igen, hvis 30% er fejl i lygteindstillinger og 30% er en umbacho skrue i ratsøjlen.

Så er der 15-18% tilbage der reelt er køre relateret sikkerhedsproblemer. Ud af dem er der endda en flok med en mindre brugt bremseskive, der har lidt overflade rust.... Som ihvertfald i min optik er total overkill, specielt i betragtning af, at det opstår fordi manden knap bruger hans bremser!

Bøsninger, bærearme og deslige er klart et no go.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Jan 25