Loading...
dk

Begynder at kigge ny bil?! | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Feb 11

Hej Folkens.

Er ved at være i markedet for ny bil.

I den forbindelse var vi hos Tesla..... og kigge ny Model 3 og Y. På trod af at den orange stodder og Darth Elon er faldet en del i agtelse.

Så har vi været hos Xpeng og kigge G6 og hos BYD og kigge Sealion7 eller Seal.

Vi har ikke prøvet nogen af dem endnu.

Men på kabinen, komforten og ladning(mest XPENG) , der hænger Tesla bagude. Var faktisk først imponeret af kabine i XPENg, men må sige Sealion7 virkede til at steppe et trin over.

På forbruget og kendskabet til ladenetværk(fri for at jonglere apps og chips) og samspillet med bil og APP, så taler det for Tesla.

Er der nogen der har både og i indkørsel, eller har skiftet fra det ene til det andet og har erfaringer de vil dele.

Synes jeg finder Sealion7 anmeldelser der siger at der er en del glitches på APP og samspil. Dertil nogen der rigtig har ramt en mandagsbil, med rigtig mange fejl på alt fra aircon, TMPS, radio, red alert på batteri/kølervæske etc.

Er også interesseret i Zeeker og Polestar etc i pricerange 3-400k +/- en squezz

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Feb 11
KimT
KimT Feb 12

Lige XPENG og BYD får hug for deres klimaanlæg : 

https://jyllands-posten.dk/biler/ECE18925902/flere-helt-nye-elbiler-kaemper-med-daarlige-klimaanlaeg/?shareToken=rcpk8f24aq5nd25nrtnmmh7n

Og så får BYD vel generelt hug for deres assistentsystemer og bløde undervogn.

Jimi fra biler.tv har testet dem : https://www.youtube.com/@BilerTV/videos

JP skrev vel at Polestar lige havde sænket prisein på leasing af Polestar 4 - ved ikke hvor mange km du kører :

https://jyllands-posten.dk/biler/ECE19006813/desperat-priskrig-luksuselbil-billigere-end-en-folkevogn/

Forummets indlæg er redigeret af KimT Feb 12
Ice2EV
Ice2EV Feb 12

Vi har tidliger kørt 45.000 om året, så leasing var ikke aktuelt..... Det ser ud til at være faldende til 34-36.000, og eftersom Model 3'eren ikke skal væk, så tænker jeg forbruget deles på begge, dog med tillæg for det jeg kørte selv ........ så måske 22.000 på hver.

MEN så kommer jokeren, begge tøserne har fået kørekort, og kan de nappe ellerten, så gør de det istedet for den der 24 år gamle audi. Så der kan godt komme et par tusinde km på den konto.

Dertil er vi jo ligesom ikke helt ukendte med en bil der har sine nykker. Eks visker robot, der sjældent virker optimal. 

Men af de få ismer jeg har, er dug i ruder på første pladsen..............

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Feb 12
cth
cth Feb 13

Hvis Kineser så ville jeg lease.

Ved første blik shiner de jo.

Men man både læser og hører om at når dagligdagen kommer, så kommer de irreterende ting, som de endnu ikke mestrer.

https://www.reddit.com/r/dkbiler/comments/1lf8o5j/ny_bil_xpeng/

Evt. kig lidt i de fora som omhandler Xpeng. Zeekr er så ny så nok svært at finde nogen erfaringer.

Jeg var first mover i 2015, eller tæt på ...med model S

Det gik fordi vi var så heldige at ramme en 90D og ikke 85D eller de årgange før.

Men tror ikke jeg vil tage den tur igen.

Forummets indlæg er redigeret af cth Feb 14
Ice2EV
Ice2EV Feb 14

Tog en tur i en Zeeker 7X igår. 

Meget lig Tesla betjening, meget tyst....... Skal lige have taget tid til en tur i en Juniper eller en Highland, til sammenligningen.

Zeekeren bliver bare rimelig dyr, hvis man vil have 4x4 og udstyr, træk samt farve, så er vi over 500k. Hvor en Juniper rammer 390.

Ice2EV
Ice2EV Feb 15

Sætter lige jagten på næste raket på deadslow. 

Meldte os ind i diverse grupper på fjæs. Og når man så ser:

En der spørger til om det er standarden at "autopilot" driver højre venstre og laver fantom opbremsninger. Og et af svarene er "ja, hvis ikke du har købt, så frarådes det".

Andet mærke så er det aircon enten dugger(det er der nu en del af dem der gør, iøvrigt også Kia EV3 om vinteren!) eller en typisk fejl er sensor der går, og anlægget tror der er +30 grader og så køler det for vildt, som ikke er hensigtsmæssigt i minus 8 grader.

Et 3. mærke er vinter effektiviteten direkte ringe. Altså hvis bilen er opgivet til eks 570 km, og ved vinterkørsel skal man nærmes ikke regne med mere end 180 km på motorvejen?!

Hvis batteripakken er 20-30-40% større end sammenlignelig biler og WLTP stadig ikke er på niveau..... Så må der være noget der ikke spiller.

Ved et mærke fik vi at vide de leverede batteripakker til Tesla RWD modeller, og tesla fik mere ud af batteriet end de gjorde, det var derfor Tesla's garanti var ringere end deres?!. Måske det ikke er så meget med hvad Tesla hiver ud af batteriet, men nærmere deres teknik og driveline der bare er bedre, siden de kan få væsentlig mere WLTP ud af batteriet.

Om ikke alle mærkerne, så 3 ud af 4, var det ofte fejl som forhandleren siger, det bliver rette ved næste opdatering, som så åbenbart ikke kommer. Nogen ventede sides sommeren 25 på den opdatering. (meget lig vi venter på regnsensoren kommer til at virke mere optimalt i den næste opdatering her hos Tesla)

Vi klapper hesten og er klar til at slå til, når der dukker noget op, vi kan leve med.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Feb 15
PeterE
PeterE Feb 16

Jeg rundede faktisk 333.333 km i min Model S her til morgen, og jeg er også på udkig efter min næste bil.  

I den nuværende sikkerhedspolitiske 'situation' kunne jeg ikke drømme om at købe andet end europæisk eller fra lande, som bakker om at Europas suverænitet. Naivt at tror at jeg kan ændre noget? Ja da, 100% - og det tager jeg med glæde på mig. Så det bliver nok en Audi eller lign.  

Og ja, jeg ved godt at Audi er 10 år bagefter Tesla - selvom det nok nærmere er 5 år, men ok. Det vil jeg hellere leve med end at bakke om op lande, som på ingen måde respekterer os og vores suverænitet. Ikke et ord om Grønland, det behøver jeg ikke have anden holdning til end at det grønlandske folk bestemmer om deres egen fremtid. 

Vil jeg savne Tesla? Ja da og nej da. Jeg vil savne Elon Musk da han var bedst, og jeg vil savne Tesla da de gik i front ift den grønne omstilling. Vil jeg savne bilen? Næh. En ny Audi e-Tron GT eller Porsche Taycan kører altså markant bedre end en helt ny Model S. Synes jeg. 

Så ja, min S85D kan købes billigt - og husk at det er et personligt valg hvad man køber og hvem man køber af.

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Feb 17
Ice2EV
Ice2EV Feb 18

@PeterE Forstår dig egentlig godt.

Men du skal jo lige have i tankerne at:

Audi er ejet af VAG, som igen er ejet delvist at et totalitært styre på den arabiske halvø.

Mercedes er ejet delvist af kineiske BAIC og Kuwait

BMW har muligvis ikke suspecte ejere med større andele.

Stelantis har ligsom kørt sig selv ud på et sidespor med den ene lorte sag efter den anden.

Så du er næsten nød til at nøjes med en Renault. Hvis det skal være sikkerhedspolitisk korrekt.

Hvis Europæisk bilproduktion skal kunne konkurrere med kina og Tesla, så må de pinedød acceptere, at de ikke kom på vognen i tide og nu må tage slæbet i 3-5 år med nul overskud, for at holde en plads på markedet.

Jeg nægter som privat person, at have betalt topskat, moms og hvad ved jeg, og så skal jeg satme også substituere europæiske producenter der har hængt i håndbremsen, men udbetalt dividende og bonusser til topledere og bestyrelser i alle årene. Som en vis mand sagde i 90'erne "Det er saaatme uhyggelig du".

Hvis man går ind og tænker jeg napper sgu da sådan en CLA, den er billig. Lige indtil du har opdaget der følger et udstyrskatalog med på tykkelse med en støre encyklopedia. For den er ganske skrabet uden tilvalg. .

Eller man tænker jeg napper da en Enyaq, lad os bare sige Coupe(den ligner en Y). Nå ja lad os tage en RS og med 4x4 og et anhængertræk..... 479.000. Det er 100k mere end en model Y med mindst samme udstyr og en del hurtigere. Alternativt kan man nøjes med Y i baghjultræk(Enyaq 4x4 er rimelig ens i præstationer) men Y LR RWD sparer MIG 140.000 kr

Det er afskrivningen på en Enyaq de første 2 år i besparelse. Det er ikke meget galt at tager man over 8-9 år og 3,5 års ejerskab, så er hver 3 Tesla Y næsten gratis i sammenligning.

Jeg tror det ende med Tesla igen, ud fra en privat økonomisk logik. Er også lidt lun på en Polestar 4.........Men det er jo reelt også en kineser.

Og hvor går grænsen?

Må man godt købe en EQE som formentlig er produceret i USA. Men ikke en Kineser eller Tesla der er produceret i Europa.

Hvad med en XPENG, der er produceret i europa, og ejet 25% af VAG gruppen????

Hvad med Volvo, kinesisk ejet, de fleste modeller lavet i Kina, designet i Sverige. Polestar, Zeeker i samme gruppe??

Næh, nej du. Hvis vores top dollar folkevalgte kan købe jagerfly for maaaange milliarder i US, så skal mine håndøre altså ikke båndlægges af jantelov.

Ps hvis man går på Skoda og prøvet at konfigurere en Enyac RS, så når man trykker på konfigurer, så kan du vælge en Elroq...........?

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Feb 18
PeterE
PeterE Feb 19
Jeg sagde ikke at det ville være nemt, og mit personlige valg prøver jeg på ingen måde at pådutte andre :) Og det har intet med jantelov at gøre. Prøv en veludstyret Taycan…
Forummets indlæg er redigeret af PeterE Feb 19
MOS
MOS Feb 19

@PeterE

Jeg tror ikke, en veludstyret Taycan er inden for økonomisk rækkevidde for 99% af befolkningen. Men det er sikkert en fed bil, bortset fra at den er upraktisk. Det er svært at finde parkering til en bil med så store udvendige mål (på størrelse med en Model S). Alligevel tilbyder den meget lidt plads indvendigt; selv en Hyundai Inster har væsentligt mere plads end en Taycan. Men det er jo ikke altid kun størrelsen, det kommer an på...

MOS
MOS Feb 19

Hvis man vil undgå:

• Tesla (Elon Musk, politisk indblanding, DOGE, massefyringer)
  • Amerikanske mærker generelt (Trump, foragt for miljø-/klimavidenskab, pro-forurening, trusler mod Grønland, toldtrusler m.m.)
  • Kinesiske mærker (inkl. Polestar, Volvo), (politisk undertrykkelse, overtrædelse af menneskerettigheder, masseovervågning m.m.)
  • VAG (VW, Skoda, Seat, Cupra, Porsche m.fl.), (dieselgate)
  • Mercedes (delvist ejet af kinesiske BAIC og Kuwait)
  • BMW (har også været involveret i dieselgate-lignende sager)
  • Ford (er ved at gå bort fra elbiler og er desuden teknisk en VW i forklædning)
  • Japanske biler med Toyota i spidsen (lobbyer decideret imod elbiler)
  • Stellantis (Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Jeep m.fl.), (lortesager, grådighed, teknisk inkompetence)

Så er der vel reelt ikke meget andet end franske Renault og de koreanske Hyundai og Kia tilbage. Hyundai og Kia har dog også deres sager med ICCU (Integrated Charging Control Unit) samt politisk korruption/bestikkelse internt i Sydkorea. Jeg ved ikke lige, hvor slemt det er sammenlignet med så meget andet.

Men for dælen, det er svært at købe ny bil her i 2026 uden at få moralske kvababbelser. Tror bare, jeg beholder min gamle Tesla, trods et ødelagt brand image.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 19
Bianco
Bianco Feb 19

Det er nok Tesla Y Berlin som er den elbil m mest EU dele... Bare surt at overskudet går det forkerte sted.

Kender dog ikke til BMWs sourcing strategi.

Forummets indlæg er redigeret af Bianco Feb 19
PeterE
PeterE Feb 19
Citat fra MOS

@PeterE

Jeg tror ikke, en veludstyret Taycan er inden for økonomisk rækkevidde for 99% af befolkningen. Men det er sikkert en fed bil, bortset fra at den er upraktisk. Det er svært at finde parkering til en bil med så store udvendige mål (på størrelse med en Model S). Alligevel tilbyder den meget lidt plads indvendigt; selv en Hyundai Inster har væsentligt mere plads end en Taycan. Men det er jo ikke altid kun størrelsen, det kommer an på...

Du har ret Mark, men vi er i et ekkokammer hvor de fleste herinde - inkl dig selv - købte bil i Taycan-klassen for 10 år siden :)
MOS
MOS Feb 19
Citat fra PeterE
Du har ret Mark, men vi er i et ekkokammer hvor de fleste herinde - inkl dig selv - købte bil i Taycan-klassen for 10 år siden :)

Den mest skrabede Taycan uden udstyr ligger i godt 900k. Dyreste variant (Turbo GT) har en basispris på over 2,7M. Skal man have lidt lir, stiger prisen eksponentielt og så er vi hurtigt på den forkerte side af 3M. Billigste Model S lå dengang i godt 500k. Så jeg vil mene, at Taycan er i en lidt anden klasse. Ja, der er kommet registreringsafgifter på siden, men alligevel.

Mange Model S købere for 10 år siden lå sikkert også i top 1% økonomisk. Men der var også mange, der strakte deres bilbudget med adskillige vognlængder for at få den eneste elbil, der dengang reelt kunne erstatte en fossilbil uden de helt store kompromisser (f.eks. rækkevidde). Mig selv inklusive. Jeg lå egentlig med et bilbudget på 250-300k og havde kig på en e-Golf, men den viste sig ikke at have rækkevidde nok til mit pendlerbehov. Så budgettet blev strukket med en faktor 3, opsparingen blev slagtet og banken gav et tillægslån i huset, for at få enderne til at hænge sammen og drømmen om at køre elektrisk kunne gå i opfyldelse.

MOS
MOS Feb 19
Citat fra Bianco

Det er nok Tesla Y Berlin som er den elbil m mest EU dele... Bare surt at overskudet går det forkerte sted.

Jeg tror, det må være Renault 5 og Renault 4, der løber med prisen for mest lokalproduceret (>80%). BMW i3/iX3 og Mercedes CLA er eksempler på biler, der formentlig ligger på niveau med eller endda lidt højere end Model Y (Berlin) mht. lokal produktion.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 19
PeterE
PeterE Feb 19
Citat fra MOS
Citat fra Bianco

Jeg tror, det må være Renault 5 og Renault 4, der løber med prisen for mest lokalproduceret (>80%). BMW i3/iX3 og Mercedes CLA er eksempler på biler, der formentlig ligger på niveau med eller endda lidt højere end Model Y (Berlin) mht. lokal produktion.

Jeg har et bud mere, min hustrus Mini Cooper SE er bygget/samlet i England… (men ok, den er fra ‘21)
MOS
MOS Feb 20
Citat fra PeterE
Jeg har et bud mere, min hustrus Mini Cooper SE er bygget/samlet i England… (men ok, den er fra ‘21)

Jeg tror, du har ret for så vidt angår '21-modellen. Den er baseret på tyskproduceret BMW-teknik (batteripakke og motor) og samlet i Storbritannien.

Men den nye Cooper er dog stort set 100% kinesisk. Baseret på GWM-platform med alle væsentlige komponenter produceret i Kina og samlet på fabrikken i Zhangjiagang.

jramskov
jramskov Feb 20

Hvor ligger VW koncernen i det billede? 

MOS
MOS Feb 20
Citat fra jramskov

Hvor ligger VW koncernen i det billede? 

Indtil nu har VW fået leveret battericeller fra LG Chem i Wroclaw i Polen. Men med deres nye cellefabrik i Salzgitter er netop begyndt at pumpe celler ud til deres elbiler. Så fremover ligger VW nok rimelig solidt lige efter Renault i konkurrencen om at være mest lokalt produceret.

Ledsager
Ledsager Feb 21

Har nu haft min model S siden 2015. Noget har der været, men det er stadig med glæde at jeg stiger ind i den. Den har kørt 200.000 km og kører stadig fantastisk. Ny undervogn til 24.000 kr. for et år siden og er nysynet.

Min væsentligste anke er ladetiden, når man ikke lader hjemme. Også selv om det er gratis. Håber stadig vi vinder sagen mod Tesla om den forlængede ladetid siden 2019.

Men nu skal det være. Har købt en ny Model Y AWD. Selv om S eren kører godt så holder den nok ikke i resten af min tid som bilist (er 73). Så derfor en ny med alle de etiske og praktiske overvejelser, der følger med.

Så hvis du kender en der længes efter en Model S 85D med gratis opladning, så send mig en privat besked. Annoncere den til salg i løbet af et par uger.

Forummets indlæg er redigeret af Ledsager Feb 22
Sider: 1 2 3 »