@PeterE Forstår dig egentlig godt.
Men du skal jo lige have i tankerne at:
Audi er ejet af VAG, som igen er ejet delvist at et totalitært styre på den arabiske halvø.
Mercedes er ejet delvist af kineiske BAIC og Kuwait
BMW har muligvis ikke suspecte ejere med større andele.
Stelantis har ligsom kørt sig selv ud på et sidespor med den ene lorte sag efter den anden.
Så du er næsten nød til at nøjes med en Renault. Hvis det skal være sikkerhedspolitisk korrekt.
Hvis Europæisk bilproduktion skal kunne konkurrere med kina og Tesla, så må de pinedød acceptere, at de ikke kom på vognen i tide og nu må tage slæbet i 3-5 år med nul overskud, for at holde en plads på markedet.
Jeg nægter som privat person, at have betalt topskat, moms og hvad ved jeg, og så skal jeg satme også substituere europæiske producenter der har hængt i håndbremsen, men udbetalt dividende og bonusser til topledere og bestyrelser i alle årene. Som en vis mand sagde i 90'erne "Det er saaatme uhyggelig du".
Hvis man går ind og tænker jeg napper sgu da sådan en CLA, den er billig. Lige indtil du har opdaget der følger et udstyrskatalog med på tykkelse med en støre encyklopedia. For den er ganske skrabet uden tilvalg. .
Eller man tænker jeg napper da en Enyaq, lad os bare sige Coupe(den ligner en Y). Nå ja lad os tage en RS og med 4x4 og et anhængertræk..... 479.000. Det er 100k mere end en model Y med mindst samme udstyr og en del hurtigere. Alternativt kan man nøjes med Y i baghjultræk(Enyaq 4x4 er rimelig ens i præstationer) men Y LR RWD sparer MIG 140.000 kr
Det er afskrivningen på en Enyaq de første 2 år i besparelse. Det er ikke meget galt at tager man over 8-9 år og 3,5 års ejerskab, så er hver 3 Tesla Y næsten gratis i sammenligning.
Jeg tror det ende med Tesla igen, ud fra en privat økonomisk logik. Er også lidt lun på en Polestar 4.........Men det er jo reelt også en kineser.
Og hvor går grænsen?
Må man godt købe en EQE som formentlig er produceret i USA. Men ikke en Kineser eller Tesla der er produceret i Europa.
Hvad med en XPENG, der er produceret i europa, og ejet 25% af VAG gruppen????
Hvad med Volvo, kinesisk ejet, de fleste modeller lavet i Kina, designet i Sverige. Polestar, Zeeker i samme gruppe??
Næh, nej du. Hvis vores top dollar folkevalgte kan købe jagerfly for maaaange milliarder i US, så skal mine håndøre altså ikke båndlægges af jantelov.
Ps hvis man går på Skoda og prøvet at konfigurere en Enyac RS, så når man trykker på konfigurer, så kan du vælge en Elroq...........?