Loading...
dk

Afskrivning og pris pr. km? | Tesla Forum

FrederikC
FrederikC Dec 10 '13

Hej,

Jeg er ny på forummet så måske er spørgsmålet stillet før.

Er der nogle af jer der har kigget/regnet på forventet afskrivning/tab pr. km?

Hvad kan man forvente at få for bilen om 2-3 år og 60-100.000 km?

Jeg tænker mest ift. hvor meget det er fornuftigt at ligge i udbetaling og afdrag efterfølgende, så man ikke står med en kæmpe gæld når man engang skal sælge den igen.

Mvh

Frederik

Holmp
Holmp Dec 10 '13

Følger lige med her. Forsigtigt bud er vel 20-25% om året som ved de fleste biler i den klasse således en 650000 bliver til ca halvdelen efter 3 år. Hvis afgiften ændres kan afskrivningen falde, går tesla konkurs stiger afskrivningen. Det sidste er naturligvis spekulationer. Ville personligt beholde den meget længere end 2-3 år.

supergaard
supergaard Dec 10 '13

Det er jo ret umuligt at sige noget om - man kan jo tale for og imod. Jeg har valgt den positive vinkel og antager et lavere værditab af følgende grunde:

Der er meget få bevægelige sliddele

Den er ikke lavet af jern men aluminium så er ikke så udsat for rust

Batteriet har endog meget omfattende garanti (medmindre Tesla går konkurs)

Gratis opladninger på SuperChargers indgår stadig i bilens brugtpris

Bilen vil i lang tid fremover være en sjældenhed, hvilket kan holde prisen godt oppe

Endelig kan man forestille sig at en fremtidig omlægning af registreringsafgiften vil gøre elbiler dyrere i indkøb men istedet afregne dem pr. kørte km eller efter forbrug, uanset hvad kan det næsten blive værre end det er nu :)

FrederikC
FrederikC Dec 10 '13
Jeg har sjældent mine biler mere end 2 år, og har holdt mig lidt væk fra sprit nye biler grundet det høje værditab de første par år. Men model s lokker meget og kunne hvis tesla laver opdateringer og evt hardware Upgrade også være en bil jeg ville holde i længere tid. Jeg vil give dig ret supergaard at en omlægning af afgiften kan jo lidt gå begge veje, og enten vinder man eller også taber man. Værditabet handler vel også om udbud efterspørgsel udstyr og farver. Findes der en liste her inde med hvad har valgt af options? Hvis vi snakker en afskrivninger på 20-25% pr år, så skal der godt nok afskrives pænt på den, især hvis vi snakker 700k i indkøb.
kajakaj
kajakaj Dec 10 '13

Hej Frederik Jeg har lavet denne analyse af 400 bestilte model S på det europæiske marked, hvor du kan se hvad folk har valgt:

FrederikC
FrederikC Dec 10 '13
Fik lige sat at fdm skyder den til 8,05 kr/km og 0,58 kr/km for strøm.
Så en driftsomkostning på 7,47 pr km det lyder da vildt, gør det ik?
FrederikC
FrederikC Dec 10 '13
Kajakaj, tak - hvornår er den ca fra/opdateret?
kajakaj
kajakaj Dec 10 '13

28.10.2013

FrederikC
FrederikC Dec 10 '13
Super! Så er det jo næsten nyt :)
Umiddelbart er 60kw ik smart ka jeg fornemme ;)
Havde dog også selv udelukket den.
FrederikC
FrederikC Dec 10 '13

kajakaj, har lige kigget lidt på de tal du har lagt op, og det giver jo et meget godt billede af hvordan de 12 danske biler "måske" er udstyret.
11 af dem er eks. 85kw, de 11 af dem har Tech Package og de 10 af dem har p-sensor, luft undervogn og glastag.

Kan dog være lidt tvivlende om 8 af dem har lys pakken og dobbeltlader.

Måske vi kunne oprette en tråd hvor folk kunne skrive deres konfig?

Bare af ren nysgerrighed og statistik.

kajakaj
kajakaj Dec 10 '13

Jeg kendte ikke statistikken da vi bestilte  - kunne godt have hjulpet i beslutningsprocessen, men vi har vist ramt meget godt det andre også har bestilt, og ikke mindst vores behov - se vedhæftede. vh Kaj

FrederikC
FrederikC Dec 11 '13

Der er da godt nok ændret lidt på priserne/options ift. da du bestilte.

Er lyd anlægget valgt fra eller har det tidligere været del af Tech/85kw?

kajakaj
kajakaj Dec 11 '13

Ja - der skete en ret stor omlægning af priserne i november måned. Vi har ikke valgt det udvidede lydanlæg.