Loading...
dk

Rækkevidde ved motorvejshastighed | Tesla Forum

spaceman
spaceman Dec 10 '13

Er der nogen af de heldige ejere af en S'er der har nogle informationer på hvad rækkevidden er ved typisk dan^h^h^hjysk motorvejshastighed? [1]

[1]: Defineret som 110-140 (rigtige) km/t med diverse mellemaccelerationer for at følge trafikken.

Forummets indlæg er redigeret af spaceman Dec 10 '13
homer
homer Dec 10 '13
Afhænger af en del faktorer. Temperatur, Vind, vand på vejbanen, 19" el 21" dæk, hvor meget varme/aircon der bruges.
Mon ikke godt 300 km er et meget godt bud?
Du kan lege lidt mere flere af parametrene her:
http://www.teslamotors.com/goelectric#charging
Holmp
Holmp Dec 10 '13

Til en tankfuld på ca 200 kr bliver det 2/3 kr/km= 0.667 kr/km.  Diesel 16km/11kr=0,6875 kr/km. Det betyder at i ren "brændstof" skal bilen på motorvej sammenlignes med en dieselbil der kører 16km/l

homer
homer Dec 10 '13
Kommer jo så an på om du lader op ved tasla sc ved de lange stræk. Så falder prisen pr. km en del.
Holmp
Holmp Dec 10 '13

Naturligvis en SC i baghaven ville afgøre sagen :-) Jeg er egentlig bare ked af at den ikke er mere økonomisk end min nuværende bil, da jeg prøver at overbevise mig selv om at et køb også kan forsvares med hjernen og ikke kun hjertet.

Kiefer
Kiefer Dec 10 '13

Hej.

Sådan kan man jo ændre beregningen på flere måder:

* Har du el-varme får du ca. 50 øre i rabat på de KWh over 4000KWh du bruger om året

* Har du bil-lade abb. kan du få 1 krone i rabat pr. KWh.

* Har du modstrøm og lader om natten sparer du også ca. 50 øre pr. KWh

Og finder du en metode til at kombinere ovenstående bliver det helt gratis ;-)

/Martin

Holmp
Holmp Dec 10 '13

Hej Kiefer 

1) Har fjernvarme så den går ikke

2) Clever med 1 kr retur er set og noteret, men holder det evigt og kan abonnement med diverse opsætningsafgifter betale sig?

3) Har noteret det, men har desværre læst om en del dårlige oplevelser hvor strømmen i gennemsnit lander på 2 kr alligevel, men bestemt en mulighed. 

Niels
Niels Dec 10 '13

Det vigtigste spørgsmål du allerførst skal afgøre er om Tesla'en kan dække dit kørsels behov - personligt køre jeg aldrig over 300 km på en dag og Tesla'en er derfor perfekt for mig - 1 gang om året har jeg en tur fra kbh til Aalborg, og her kan jeg jo bare tage færgen.

Hvis du flere gange ugentligt skal køre +300 km non stop på motorvej, skal du være klar over at Tesla'en godt kan køre +300 km men ikke i alle tilfælde kan indfri ønsket om at køre 130-150 km/t på samme opladning - her skal der så gås på kompromi de dage hvor rækkevidden har betydning, og kompromiet er top hastighed på motorvej.

Hvis dette er tilfældet er brændstof økonomi måske irelevant - bilen skal trods alt frem.  

Det er helt korrekt regnet med 65 ør/km på motorvej til ren brænstof. Man kan sagtens købe en Diesel som har tilsvarende eller bedre total økonomi, specielt ved motorvej - de fleste af disse har dog ikke en ydelse som bare ligner Tesla'ens og ved "sports mode" køre de typisk IKKE 16 km/l 

Du skal dog ikke købe en Tesla og tro du spare indkøbs prisen ind i sparet brændstof - det er naivt og der findes andre biler med mindre motorkraft som kan gøre det billigere eller lige så godt til en billigere indkøbs pris og derved giver lavere km pris.

Model S er en stor og dyr rigtig performance bil, og den køber man nok ikke for at spare 5-30 øre/km.

ved f.eks. et kørsels behov på 30.000 kr/år spare du således blot ca. 5-6000 kr/år i brænstof

Beholder du bilen i 10 år kan du samlet set købe for ca. 120.000 kr mere "Tesla" end end tilsvarende større diesel/benzin - primært fordi der ikke er grønne afgifter (ca. 50.000 kr/10 år) og ca 20.000 kr sparet service/10 år samt ca. 50.000 kr sparet energi/10 år.

Rent økonomisk kan du sammenligne en Tesla til 720.000 kr med hvad du i øvrigt kan få for 600.000 kr (Bmw, Audi m.m.) - de vil nok give samme total økonomi set over 10 år.

jeg har lige tjekket liste priser for f.eks. bmw 520i sedan, dens liste pris er 600 tkr (kan sikkert forhandles til lidt ekstra udstyr eller god indbytnings pris for gl. bil) - når man så tager lidt metal lak og andet vil denne indstignings BMW koste ca det samme at eje som en Tesla P85 + metal lak og lidt læder (SET OVER 10 år).

En Skoda Superb 3.6 dsg i top model koster 520 tkr + lidt ekstra udstyr og vil sikkert også være i samme drift økonomi set over 10 år 

(p.s. jeg ved at flere mener man ikke kan sammenligne en Tesla med BMW/Audi/Skoda, men spørgeren er meget specifik mht. at der er tale om en økonomisk overvejelse - sammenligningen er derfor kr/km kørt - her er alternativet ikke en Porsche eller Mercedes S men BMW, Audi, Skoda Superb eller noget i den retning.

jeg har bevidst valgt 10 år, da alle disse "dyre" biler kan anses at have samme værdi til den tid (under 100 tkr) og hvornår afskrivning finder sted er derfor irelevant - for nogle af dem vil afskrivningen være højre de første år, vi ved bare ikke hvilke da vi ikke kender fremtiden - 10 år er nogenlunde forudsigeligt for dem alle.

endelig er der Joker effekten ved en Tesla - du skal være indstillet på at det er en ny udviklet bil af en ny fabrik - der vil givet vist være dage i løbet af de 10 år hvor bilen måske ikke lige lyster, men det kan man selvf også opleve med en mandags bil fra andre leverandøre.

Jeg skriver ikke at du ikke skal købe en Tesla, men vær ærlig over for dig selv og køb den endelig hvis den matcher både dit kørsels behov og din økonomi, hvis ikke begge er opfyldt bør du overveje alternativer.

Forummets indlæg er redigeret af Niels Dec 10 '13
Niels
Niels Dec 10 '13

afgiften på 95 øre kr retur for hver kwh time du bruger er kun midlertidig for at støtte elbils operatørenes udbygning (clever m.m.) - den er foreløbig kun gældende 2015 med - herefter kræves aktiv fornyelse af aftalen ved at man tager loven op til forhandling igen.

for at få ca. 1 kr retur, er det et krav at man har abb. samt køber en lade boks med måler - disse 2 udgifter vil for de fleste samlet set være dyre end bare at betale strømmen ved kasse 1.

f.eks. koster abb. ca. 4000 kr/år hos clever og ladeboks til Tesla koster ca. 14.000 kr - dvs. afskrives denne med ca. 3000 kr/år - bliver det en fast udgift på 7000 kr/år alene for at få lov til at få 1 kr retur for hver kwh - 7000 kwh svare til 25.000 km/år så først hvis du køre mere end dette får du en økonomisk gevinst - regne eksemplet forudsætter at 1 kr/ kwh retur fortsætter efter 2015 ellers skal du afskrive din lade boks hurtigere (over 2 år) - den er i øvrigt ikke din som ejendom, men Clevers ejendom (også når afgifts ordningen falder bort)

Det sikre/billigste er modstrøm som giver 50 øre i rabat, men hvis det opvejes at dyre strøm om dagen er det nok en mindre besparelse der  ligger der.

"el varme" fidusen er nok den som giver den sikreste besparelse - men det vare helt sikkert heller ikke evigt (nu har du jo afsløret det :)

Forummets indlæg er redigeret af Niels Dec 10 '13
Holmp
Holmp Dec 10 '13

Bilen passer perfekt til mit behov, jeg kører 180 km motorvej 4x om ugen plus det løse vi har en bil nr 2 til fruen og har aldrig været på bil ferie, skal dog på ski med bil i år. Egentlig kunne en 60 version opfylde mit behov, mens jeg med en 85ér måske kunne køre 2 ture (180x2)og så lade den op.

Bilen kommer til af køre som firmabil. Havde egentligt lagt mig fast på noget i 300000 klassen og så skifte om 3 år efter den lidt klassiske firma model.

Vil bestemt beholde den i mange år og er derfor enig i betagtningen omkring afskrivning. 

Kiefer
Kiefer Apr 7 '14

Jeg har her i weekenden lige testet lidt "almindelig" motorvejskørsel over en strækning på ca. 72km hvoraf de ca. 58km var ren motorvejskørsel med fartpilot sat til 135km/t på strækningen med 130km/t som maks og fartpilot på 125km/t ved 110km/t strækning (en kortere strækning  rundt om mindre jysk provinsby). Turen blev foretaget en søndag formiddag uden ret meget trafik så der var ikke det store behov for at ændre på fartpiloten.

Ville have haft sat VisibleTesla til at dokumentere turen, men den #¤%& PC der kører på valgte åbenbart at køre en eller anden Windows update og genstarte hvorved VisibleTesla ikke var startet, havde jeg desværre ikke været helt opmærksom på...

Men ifølge bilen gav det en tur på knap 72km med et snitforbrug på 247wh/km og et samlet forbrug på 17.7kWh.

Bilen var ladet op med typical range på 364km (90 opladning) og mente at der var 268km tilbage i "tanken" efter endt tur.

Konen kørte bagved i en MB ML hvor hun fortalte at når jeg satte min fartpilot på 135km/t stod hendes på 140km/t. Jeg tror nu Teslaen viser mest rigtigt hvad angår hastighed.

Efter endt besøg gik turen så retur igen af samme rute. Her blev fartpilot sat til 130km/t hele turen (altså på motorvejen :-), det gav rent faktisk nogenlunde de samme tal som på udturen. Begge dele var tør vej og ved en 10-12 graders varme.

/Martin

Hookmaker
Hookmaker Aug 30 '14

Her erlidt inspiration fra den Tyske "Härtetest"

Kristian70k
Kristian70k Aug 30 '14

ok.. det er sku mere end jeg forventede! men det er super info. tak for det Hookmaker

Kiefer
Kiefer Aug 30 '14

Jeg vil nu nok sige at deres tal er pænt imponerende, jeg har ikke kunnet få SÅ lave tal ved min daglige kørsel mellem Århus og Ålborg hvor tempomat står til 125km/t, det giver nærmere et forbrug på 240-250wh/km sammenlagt for turen.

/Martin

Kristian70k
Kristian70k Aug 30 '14

de når jo heller ikke den hastighedi snit.

Kiefer
Kiefer Aug 30 '14

Nej, det har du ret i, jeg havde overset kolonnen med snithastighed. Så passer tallene nok en del bedre.

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Aug 30 '14
Hookmaker
Hookmaker Aug 30 '14
Mine tal fra 3000 km på tyske, hollandske og belgiske motorveje passer fint med de tal der vises her.