Loading...
en

Hvilken ladehastighed er bedst for batteriet?

Gustavsfar
Gustavsfar Jan 18 '15

Jeg får som Tesla anbefaler installeret en 16 amp ladeløsning (11 kw) der teoretisk kan lade bilen med hvad der ca. svarer til 55 km/t, men hvad er egentlig bedst for batterierne på sigt? Er det en lidt langsommere ladning eller betyder det ikke noget? Jeg tænker også her på forvarmning af batteriet. Giver en højere ladestyrke et varmere batteri med dertilfølgende lavere forbrug ved kørsel eller er det uden betydning?

Bianco
Bianco Jan 18 '15
Ken fandt en gang en masse hardcore info, og som jeg forstod det så var det værste for litium batterier at stå i nul, og næstværst i 100 %.
Og så det du spurgte om... Opladning og afladning nedbryder batteriet, men det interessante var at det i højere grad er en funktion af tiden der bruges til det end ladestyrken/forbrugsstyrken.
Som jeg husker det så var Kens konklusion: Lad stærkt og kør stærkt ;-)
Kiefer
Kiefer Jan 18 '15

En ganske god video omkring levetid på et batteri:
https://www.youtube.com/watch?v=pxP0Cu00sZs

Her bliver videoen diskuteret, også med indlæg med svar fra professoren selv:

http:///...mprove-the-situation

/Martin

The Forum post is edited by Kiefer Jan 18 '15
KS
KS Jan 18 '15
@gustavsfar1: jeg har efterhånden fået kørt 64k km på bilen og fik skiftet batteri 45k km. Selv på det gamle batteri og ligeledes på det nye kam jeg ikke se nogen degradering på batteriet.

Min strategi for ladning er som Martin skriver: Lad stærkt og brug hurtigt. Jeg lader hjemme med 22 kWh og bruger meget ofte SuC, men bruger også bilen meget. Samtidig gælder det for mig om at få luftet batteriet - altså få det kørt ned på ca 20% inden der fyldes op, for så at lade op til 90 når den bare står. Og sætte den til stikket når jeg kommer hjem, og dermed altid have mindst 90% på bilen. Skal jeg så på en længere tur, forvarmer jeg lige inden jeg letter, ved dels at starte varmen, dels at starte ladning fra 90 til 100%.

Flere gange om måneden balancerer jeg batterier, dvs fylder helt op. Og det tager tid mens bilen checker alle cellerne. Lader gerne op til 90% på SuC og tager resten hjemme, men enkelte gange gøres dette på SuC.

Lader til 502 rated km - eller 402 typical ( med range mode on ), hvilket er mere end andre herinde får ud af en fuld ladning. Men det er min teori at alle kan få batterierne næsten helt derop igen ved at bruge bilen og lade max en del gange.
kajakaj
kajakaj Jan 18 '15

@mrslarsen: Oprindeligt kunne vi lade ca. 507 km rated range på batteriet. Efter softwareopdatering 6.0 og senere opdateringer ligger den nu på 492 i rated range og 392 i typical. Det er ikke batteriet der er blevet ringere, men nye udregningsformler i softwaren der giver de lavere tal.

Renedyhr
Renedyhr Jan 18 '15
@KenSeitzberg: hvorfor har du fået udskiftet din batteri allerede og er det rigtigt at du har fået udskiftet driveunit flere gange? Mvh. René
MDamm
MDamm Jan 18 '15
Nedenstående er klippet fra det amerikanske site. Der har været snak om dette på vores site også, og konklusionen er, at det ikke handler om tallet på dashboardet. Min max er på 386km Typical,(396 i juni ved udlevering), og jeg har altid været opmærksom på batteriet, så jeg tror ikke at tidligere ejer har "ødslet":-)

This came from an email I got from Tesla.

As far as your question about “pack balancing”, it is not really necessary. Fully charging your battery to the maximum several times may increase the estimated range that is displayed on your dash, but not necessarily because your battery packs need balancing. The algorithms used for estimating range are based on determining how much energy is stored in your battery. However, the only accurate way to measure the amount of energy a battery can store is to fully charge the battery, then completely discharge the battery to zero, then measure the amount of energy that was released. While this would give an accurate measurement, it would not be good for the battery. So the Model S uses algorithms to estimate the amount of energy a battery can store.

When a battery is fully charged, the algorithm is able “learn” the “upper limit” for the battery. But since you don’t fully charge your battery often (which is a good thing), the algorithm for your vehicle may no longer have an accurate value for the “upper limit”, causing your Estimated Range calculation to be slightly off. By fully charging your battery several times, your algorithm may relearn the “upper limit” of your battery, so it may start to show a different/higher number for your Estimated Range. It is important to understand, however, that fully charging your battery several times, is not going to actually help your battery. In fact, frequent full charging of your battery can actually accelerate battery degradation.
The Forum post is edited by MDamm Jan 18 '15
Maho
Maho Jan 18 '15
Må jeg lige høre Jer andre. Når jeg lader hjemme med 11 kw (3 faser/16A) får jeg altid 50km/t. Det er endda med et kraftigt kabel forberedt til 22kw til når min lader engang kommer. Men teorien er jo at jeg burde kunne lade med 55km/t. Kablet er vel ført 20 meter via kælder, har det betydning ?
Hvad lader I med i hastighed?
The Forum post is edited by Maho Jan 18 '15
kajakaj
kajakaj Jan 18 '15

@Maho: Martin - km er en svær størrelse at regne med, da det afhænger af om du har den sat til rated eller typical range, og desuden afhængig af Teslas formel for udregning af disse. Men du får 232V x 3 x 16A - det giver 11,040 Kw, så du lader med størst mulig styrke på det mobile ladekabel. Med en 22 Kw ladebox vil du med dobbeltlader i bilen kunne lade med de 22 Kw

Maho
Maho Jan 18 '15
Hej Kaj. Ok og tak, så skal jeg ikke have fat i ørerne på min elektriker:-) ja, jeg har dB lader i bilen, så venter bare på min lader, skulle komme næste uge.....
KS
KS Jan 18 '15

@Renedyhr: Fik skiftet batteriet da der var en kontakt der havde sat sig fast. Bilen er fra sep 2013, og på en enkelt produktion af batterier var der en fejl på netop denne kontakt. Det betød så at den ikke kunne sende strøm til DC/DC konverteren, og dermed gik 12v batteriet dødt - som i afladet. Batterierne i det store fejlede intet, og da de på SC kbh ikke kunne fixe det endnu (ikke trænet og ingen udstyr til det på daværende tidspunkt), så blev det replaced med et andet, og det "gamle" - som iøvrigt var 100% iorden foruden kontakten, blev sendt til Tilburg for repair. Er sikker på at det er ude og trille på en anden bil igen.

SC Kbh har nu både erfaringen og værktøjet til at fixe alt også på batterierne, så de skifter ikke mere - nu laver de dem. Derfor må man heller ikke komme ned i værkstedet mere, da der er højspænding til fare for os andre..

Har efterfølgende også fået skiftet det "lille" batteri, da bilen i slut december, bad om service af det lille batteri, hvilket anses for en del der skal skiftes jævnligt. Egentligt så er 12v batteriet blot en buffer til de systemer der driver bilen, da det bliver forsynet fra DC/DC konverteren.

Drive Units, ja dem har jeg også fået skiftet - og har aldrig haft nogen bedre end den nuværende. Den er fuldkommen tavs.

Niels
Niels Jan 20 '15

jeg har skiftet holdning og mener nu du roligt kan lade med 11 kw uden fare for at batteri tager skade - det som skader under opladning er høj celle temperatur og den regulere Model S ved at køle efter behov.

Du kan overveje at sætte den lidt ned hvis den står og lader i bagende sol og hvis du samtidig er i tvivl om Tesla'en kan køle ordentlig ned samtidig - tror nu nok sådan en califonier kan klare den danske sol.

Min nye som er på vej vil blive ladet til 90% hver aften og formodentligt sætter jeg den til 13 amp - primært for at forhindre for stor belastning på sikringer m.m. i eltavlen.

Louise
Louise Jan 20 '15

Hejsa

Jeg skal lige høre jer kloge hoveder om en ting :)

Hvis jeg lader min ledning hænge hjemme i carporten tilsluttet stikket, så er der jo de der grønne lysstreger der løber ned af den lille sorte boks på ledningen (håber virkelig i forstår hvad jeg mener :)). Hvor meget strøm bruger den lille boks på at have de tændte grønne streger? Skal jeg frakoble ledningen og putte den i bilen eller er det helt ubetydeligt med hvad den bruger af strøm?

Mvh

Louise

kajakaj
kajakaj Jan 20 '15

Jeg lader tit min hænge - de lysdioder kan ikke bruge meget strøm. Jeg har en aflåst garage, så der er ingen risiko for tyveri af kablet.

The Forum post is edited by kajakaj Jan 20 '15
Genild
Genild Jan 20 '15
Mit bedste gæt er mindre end lidt og det skal du nok ikke ligge vågen på jobbet over :-)

Det er dog relativt let at checke (og samtidigt få muligheden for at få checket parcellens andre strømtyve), få købt en billig energimåler i et byggemarked og sæt ladekablet til den 230v installation. Frisk hjem fra arbejde kan du få sikker vished om forbruget og så bare dividere forbruget med antallet af timer.
Mit gæt er nogenlunde på niveau med dit tv i standby - men eksakt viden er bedre end tro.