Loading...
dk

Hvordan ser jeres ladeinstallation ud for 400v 16a? | Tesla Forum

gw
gw Jan 21 '15
Hejsa folkens

Nu modtager jeg snart min Tesla og simple tanker omkring ladnin melder sig på banen. Feks tænker jeg om lade stikket kommer til at se grimt ud på vores hus i indkørelsen. Har i nogle elegante løsninger, eller blot et plastic stik på væggen ?
Hookmaker
Hookmaker Jan 21 '15

Rødt CEE 16 væg stik fra Harald skrald, det ligner en halv million men koster under 30,-.....;-)

SQLCPH
SQLCPH Jan 21 '15
Ja keep it simple. Har selv et 16 A cee udtag med 230 V stik på (sommerhus). Også fra Harald. Ganske fint og så kan du også støvsuge. Skal du trække det med synligt kabel så træk det i stålrør med metalbøjler. Det bliver lidt mere ekslusivt endn blot kabel med plastic clips IMO

Kiefer
Kiefer Jan 22 '15

Ja, herhjemme hedder det en byggestrømstavle over til en kasse hvor der lige pt. sidder en Mainpine controller, det ser ikke særlig kønt ud, men det er heldigvis midlertidigt...

/Martin

Hejgaard
Hejgaard Jan 22 '15
400 volt og 230 volt i en. Funker! :-)
Genild
Genild Jan 25 '15
Højgaard: Ja og lige den konfiguration holder mig lidt vågen for tiden, da jeg simpelthen ikke kan få ind i mit lille uskønne hoved hvorledes de kan være lovlige.

Det tre-fasede CEE stik er 16 Amp, men du må ikke forsikre en almindelig tilsending på 0,75 kvadrat med mere end 13 Amp, og som jeg ser det deler fasen i 230v stikket jo sikringer med CEE stikket.

Vi har så længe jeg har kunnet huske tilbage aldrig haft lov til at sælge noget, hvor det direkte ligger i kortene, at almindelige borgere uforvarende kommer til at gøre noget ulovligt - og gamle fru Hansen kan jo ikke forventes at ane, at hun ikke må sætte den gamle Nilfisk til netop det stik, når hun må bruge alle de andre stik (som hun så nok kalder 220v stik).

Noget der kan skære paradokset ud i pap for mig?
Comeback
Comeback Jan 25 '15

Det er lovligt, at trække et 230V fra et tre-faset 400V 16A hvis det trækkes med 2,5  kvadrat.

Comeback
Comeback Jan 25 '15

som du ser er standard fuga stikkontakt godkendt til 16A 

http://www1.lk.dk/servlet/pdfDokumentation?LKnummer=501D5011

Genild
Genild Jan 25 '15
Comeback: Det er ikke selve kontakten men tilledningen der bekymrer mig. 0.75 kvadrat må ikke forsikres med mere end 13 Amp som jeg husker det og det er jo den dimension sådan cirka 99% af de ledninger folk har i husholdningen er på.
Med mindre fru Hansens mand selv har været kreativ, er jeg ikke bekymret for den faste installation. Min anke går på de løse ledninger.
Comeback
Comeback Jan 25 '15

Det er leverendørens opgave af apperatet at sikre at svageste led ikke er ledningen på udstyret.

PChr
PChr Jan 25 '15

Hej Genild

Iht. "Stærkstrømsbekendtgørelsen, afsnit 6.  Elektriske installationer"

"Tilledninger, som tilsluttes stikkontakter eller udløbsrosetter o.l., er ikke nødvendigvis overbelastningsbeskyttet.".
Der henvises til en tabel hvor det fremgår at 0,75 kvadrat må kortslutningsbeskyttes af en 20 A sikring.

Der må selvfølgelig ikke løbe 20 A i ledningen og det er fabrikanten af brugsgenstanden der skal sørge for at ledningen ikke bliver overbelastet.

Genild
Genild Jan 25 '15
PChr: i det gamle stærkstrømsreglement talte man i afsnit 6, paragraf 7.4.1 og 8.3.1 om henholdsvis strømværdier og sikringsværdier.
Her fremgik det entydigt af tabellerne at strømværdier og sikringsværdier for 0,75 -1 kvadrat var 10 Amp sidenhen øget til 13 Amp (ved godt at vi er vildt nørdet nu).
Da man som bekendt kan købe adskillige former for forlængerledninger med 2,3 eller rigtig mange stiktilslutninger pålægger kravene ikke kun apparatfabrikanten - fru Hansen kan stadig belaste sin tilledningen med mere end 13 Amp, hvis hun kobler kaffemaskinen, kødhakkeren og elkedlen på samme forlængerledninger.
Med den viste stikdåse har hun bare pludselig en 16 Amp sikring foran (ok, ved godt at hun burde stå ude i garagen med alle de køkkenredskaber, men alligevel).

Dette er min anke og det er det jeg ikke kan forstå er blevet muligt nu.
Genild
Genild Jan 25 '15
PChr: i det gamle stærkstrømsreglement talte man i afsnit 6, paragraf 7.4.1 og 8.3.1 om henholdsvis strømværdier og sikringsværdier.
Her fremgik det entydigt af tabellerne at strømværdier og sikringsværdier for 0,75 -1 kvadrat var 10 Amp sidenhen øget til 13 Amp (ved godt at vi er vildt nørdet nu).
Da man som bekendt kan købe adskillige former for forlængerledninger med 2,3 eller rigtig mange stiktilslutninger pålægger kravene ikke kun apparatfabrikanten - fru Hansen kan stadig belaste sin tilledningen med mere end 13 Amp, hvis hun kobler kaffemaskinen, kødhakkeren og elkedlen på samme forlængerledninger.
Med den viste stikdåse har hun bare pludselig en 16 Amp sikring foran (ok, ved godt at hun burde stå ude i garagen med alle de køkkenredskaber, men alligevel).

Dette er min anke og det er det jeg ikke kan forstå er blevet muligt nu.
Leth
Leth Jan 26 '15
En elektriker ville sætte en dymo label på udtaget med "Max 13A" - så er brugeren gjort opmærksom på at han ikke må tilkoble mere.