Hej.
Det ser da vist ikke ud til at Tesla løber tør for batterier til deres biler, siden de nu er begyndt at sælge dem til de amerikanske husholdninger:
http:///...r-power-storage-unit
Eller også får de ikke solgt biler nok?
/Martin
Hej.
Det ser da vist ikke ud til at Tesla løber tør for batterier til deres biler, siden de nu er begyndt at sælge dem til de amerikanske husholdninger:
http:///...r-power-storage-unit
Eller også får de ikke solgt biler nok?
/Martin
Jeg har tit undret mig over at flere teslaejere i dette forum, i forskellige sammenhæng, har oplyst at kapaciteten på batteriet fortsat er god idet de kan lade til 97-99 % Er det ikke bare en procentuel angivelse af hvor meget det aktuelle batteri er opladet uanset om kapaciteten måske kun er det halve af hvad det var da bilen var ny. Jeg har selv en P85D fra 2015 som jeg en sjælden gang lader max op og den viser hver gang 98 til 99% Tror godt jeg kan få den op på 100 hvis jeg lod den lade en halv dag uden at jeg forestiller mig at den har samme kapacitet som fra ny. Har de som opgiver den procentuelle ladestand en alternativ måde at måle på?
@tintin - Jeg kan stadig lade min '15 70D til 100%. Det sker ind imellem på arbejde hvis jeg lige bliver lidt forsinket. Så 100% kan ikke bruges til noget som helst. Man skal se hvor mange kWh man kan fylde i batteriet - og i den sammenhægt også vide hvad man kunne da bilen var helt ny
@tintin - du har fuldstændig ret. 100% fortæller intet om batteriets SoH (max kapacitet), det fortæller udelukkende at du fyldt alt det på som batteriet kan holde på det aktuelle tidspunkt.
@Kiefer - det er vel fordi Tesla stadig har en stor produktion af 18670 batterier, men da deres produktion af Model S og X der benytter dette batteri har været meget begrænset de seneste to år, så har de nok rigeligt i overskud.
Tja… min 85D fra 2015 viste også 98% men kunne kun lade 48KWh … så nu er det udskiftning af batteriet (2. Gang).
Har i øvrigt et spørgsmål til jer:
Skal der betales afgift af strøm der laves i “Ø-drift” altså et helt lukket system med solceller kun til mit eget forbrug i hus og evt. bil? Talte med en mand der har sin egen brønd og eget spildevandsanlæg og han skal betale afgift af 170 kubikmeter vand…. Det lyder da telt skørt! Mon det også gælder “egen produktion af strøm”
Vh Yestes
@Yestes Det er korrekt at man skal betale afgift af eks 170 kubik, ved egen boring og egen nedsivningsdræn. Men det er altså ikke så dyrt igen.
Til gengæld får man også lov at betale for 2 besøg om året af slamsugeren(mener det er 1500 om året). Det er ligeledes ganske billigt i forhold til vandafledningsafgift etc.
Om du har et rent lukket system eller der sniger sig lidt sort strøm ind fra omverdenen ved jeg ikke. Men mener ikke at have hørt noget om der pt er krav om afgift deraf. MEN man kunne måske forvente at hvis man vil eksportere noget af den grønne strøm, at man så ville skulle betale x kr for transporten deraf, hvis ikke man deltage i fælleskabet ellers.
Det er helt godnat. Jeg betaler pt 3300kr i kvartalet for at producere min egen strøm. Får så godt nok lidt håndører retur fra vindstød hver måned. Hvis det er klimaambitiøs politik så må I kalde mig Mads!
@ Gustavsfar
For os der har bestilt et solcelleanlæg og venter på levering er dit sidste indlæg skræmmende og i fuldstændig modstrid med hvad vi har fået oplyst. Det vil være yderst relevant med benhårde fakta til at dokumentere regnestykket, hvor du ender med at betale 13200 kr om året for selv at producere strøm.
Med et forbrug på 5000-6000kWh om året ender vi med de oplysninger vi har fået med en simpel tilbagebetalingstid på 11-12 år hvilket er ok men ikke prangende. Det du oplyser er mere end vi nogensinde har betalt om året incl faste omskostninger og al den strøm vi har brugt.
Jeg er på gammel ordning fra 2012 som tidligere var 1:1. Vi producerer omtrent det samme som forbruger. Enkelte år har vi haft mindre underskud på 5-700 kWh. Vil tro tilbagebetalingstiden måske er lige optimistisk nok afhængig af prisen på anlægget selvfølgelig. Det vigtigste er dog altid at forbruge (lade) når solen skinner da der så ikke betales for transport. Da strømmen var dyrest for et par måneder siden kostede det mig alt mellem en plovmand og gratis at lade bilen op. Sættes bilen til at lade med 4-5 kW når solen skinner så er der bed et 6 kW anlæg også lidt i overskud til resten af husholdningen.
Hej Gustavsfar
Tak for svar, men hvor kommer de 3300 pr kvartal du oplyser at betale for at producere din egen strøm fra? Det er immervæk 13200 årligt, hvilket er langt mere end udgifterne til den faste installation At du er på den gamle ordning ,der var langt mere attraktiv forklarer jo ikke denne udgift !
Aconto er af sat op af energifyn pga de stigende elpriser, og baserer sig på at jeg køber x antal kWh i løbet af året. De kWh jeg så sælger får jeg et et beløb retur for. Ved ikke hvor meget det er men det er ikke alverden. Derudover er det self abonnement som altid.
Orker ikke at sætte mig ind i detaljerne da der alligevel intet er at gøre ved det. Faktum er dog at aconto nu er på 3300 pr kvartal hvoraf jeg får en mindre del retur.https://jyllands-posten.dk/bolig/tips/article4925542.ece
Med hensyn til batterikapacitet. Kan man, hvis man lader fra f.eks. 70% til 80% og bilen fortæller at den har suget 7 Kwh så konkludere at batteriet har en ca. kapacitet på 70 Kwh. Det er lidt bøvlet hvis man skal køre bilen til omkring 0
0-100 procent ad et par omgange vil være mere præcist. Kan også anbefale Remote s appen som viser samlet batterikapacitet med rimelig nøjagtighed
@tintin
I princippet ja, men det vil være meget unøjagtigt.
En langt bedre måde vil være at gå ind i Energy appen og vælge fanen forbrug. Se på tallene på hhv. højre og venstre side af grafen (gennemsnitsforbrug i Wh/km og estimeret rækkevidde i km). Hvis du ganger de to tal sammen, så får du den aktuelle kapacitet i batteriet i Wh. Dividér med 1000 for at få det i kWh. Hvis batteriet ikke er ladet helt op til 100%, men f.eks. kun 75%, kan du stadig benytte denne metode, men så skal du dividere resultatet med - i dette tilfælde - 0,75 for at få den fulde batterikapacitet ved 100%. Det bliver mere nøjagtigt, jo højere batteriet er ladet op.
Du kan også toggle mellem visning for de sidste 10, 25 og 50 km og lave samme udregning for alle 3 tilfælde. Det skulle gerne give samme resultat, men der vil være lidt afrundingsfejl.
@tintin
Det er naturligvis den indbyggede Energy app i din Tesla. Du kan finde den på centerskærmen.
Du skal i dette tilfælde bruge tallene i den blå cirkel og i den røde cirkel ude til højre, samt SoC (ikke vist her).
Forresten, det er vigtigt, at slideren i bunden er sat til gennemsnitlig rækkevidde.
@Dec14. Det er også meget fint med solceller, men solceller og elbil, matcher ikke sammen.
Har du solceller får man normalt ikke refusion, og hermed bliver "straffet"
Vi er så heldige at vi får skiftet vores Gasfyr ud med varmepumpe, og herved får en billigere strøm ( uden straf) ;)
Som Gustavsfar nævner, så kræver det meget at finde den helt rigtige løsning, som så bliver lavet om om 3 mrd., og så er det forfra igen. :(