Loading...
dk

Tesla og batterier | Tesla Forum

Johannelund
Johannelund Jun 11 '22
Tjaa nu har jeg lige lavet lidt research, det koster alså kun 4-5000 kr pr 10000 kw ( hvilket svare til 1 andel) , installeret effekt se denne fremgangsmåde udelukker jo ikke elbilsejeren for at påfylde strøm på elbilen med efafgiftneutral strøm, så medmindre man er villigt ril at betale landet det dobbelte for grøn omstilling, husk på solceller strøm afregnes altid time for time, samtidig udelukker det elafgiftsrefusion medmindre man ikke betaler den fordi man bebor et elopvarmet hus
MOS
MOS Jun 12 '22
Citat fra Ice2EV

Hvis du kigge på priserne, så er der gerne 1 kr i forskel på prisen hen over de fleste døgn.

Hvis der kun er 1 kr. forskel i kWh-prisen, så kan det vel næppe betale sig at hamstre billig el til at lade batteriet op for senere at sælge det igen med 1 kr. fortjeneste. Man skal jo betale for 2 gange transport - én gang, når man køber el fra nettet og én gang, når man sælger tilbage til elnettet igen, hvorved fortjenesten på 1 kr. stort set er spist op. Eller har jeg misforstået det? Derudover er der så slid på batteriet, hver gang man cykler det.

Til gengæld kan det godt svare sig at optimere på forbruget i egen husstand, så man bruger sin egen solcellestrøm, når den bliver produceret og ellers bruge overskydende produktion til at lade batterier op (powerwall og/eller elbil). Så længe strømmen bliver inden for husstanden og ikke skal ud på elnettet og bliver belagt med transportafgift.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jun 12 '22
jonsiii
jonsiii Jun 13 '22

Hvordan er det med de der nettomåleordninger/grupper? Er der ikke stadig årsnetto på elafgiften og transport på systemniveau i f.eks. gruppe 6?

Silden
Silden Jun 13 '22

Bare lige for at understrege det for min part. Mine invertere er off-grid, så de kan slet ikke sende noget som helst tilbage på nettet. Batteriet giver mig bare mulighed for at udnytte prisforskellen. Om vinteren bruger jeg mere end batteriets kapacitet hver dag, så det er egentlig bare med at få automatikken til at spille.

Venlig hilsen

Silden

Forummets indlæg er redigeret af Silden Jun 13 '22
webercarbmann
webercarbmann Jun 14 '22
Quote from selsoe

Jeg har netop fået mail fra Xolta der har lavet mit batteri, om at de nu understøtter lagring (indkøb) af strøm fra elnettet når den er billig, for at bruge den når den er dyr. Virker ret smart:

https://xolta.com/da/produkter/xolta-app/#politikker

Hvad er ca prisen for BAT5 og BAT10?  

webercarbmann
webercarbmann Jun 14 '22
Quote from bskaarup

BAT-5 koster 47.995 kroner inklusive tilslutning, og BAT-10 koster 68.995 kroner inklusive tilslutning.

Tak for info. Der skal dælme gemmes meget strøm før de penge hjemme igen. I et hus i Sverige der er off-grid måske? 

Ice2EV
Ice2EV Jun 14 '22

Synes også det er lidt i overkanten for de der BAT pakker.

Ville nok hellere købe 10 kW ekstra solpaneler og 3-5 kW på østvendt gavl og på samme inverter, så får man de kWh allerede fra kl 3-4 stykker på den her tid af året, og 6-7 tiden i forår og efterår.

Vinteren skal man vist bare glemme helt og holdent og suge på nettet. Måske overveje et sæt LIFEPO4 til at forskyde eludgiften....

webercarbmann
webercarbmann Jun 14 '22

I praksis kan en sådan batteripakke heller ikke dække hele forbruget fx. i de dyre timer om aftenen, da de kun forsyner en fase i huset. Man skal så bare have tre af dem :) 

webercarbmann
webercarbmann Jun 14 '22

Selsoe - det kan jeg bare ikke få til at passe med databladet for dimsen. :) 

https://xolta.com/wp-content/uploads/XOLTA_DataSheet_BAT-5_Kompakt_2sider_DK_A4_Opdateret-110521.pdf

Sider: « 1 2 3 4