Loading...
dk

Erfaring med 230 V 32 amp...? | Tesla Forum

renep
renep Feb 7 '15

Kære alle,

Først tak for fantastiske input, har nu med stort smil kørt snart 2 måneder i 85 og virkelig brugt forum flittigt.

Er ved at få installeret ladested i sommerhus, men elektriker erfarer, at der kun er 2 faser trukket til huset. Så jeg er nødt til at leve med 1 fase til opladning. Elektriker kan godt få 32 amp ud af den, men efter at have læst rundt omkring på indlæg er jeg i tvivl om jeg kan få disse 32 amp over i bilen ved 230 volt. Flere skriver om, at den kun kan trække 16 amp – men i Teslas egen oversigt viser den muligheden 230/32 amp (7,4 kW blå kraftstik), så det burde vel kunne lade sig gøre…?

Dog skal de 32 amp over i bilen og det er det svært/umuligt at få det igennem det alm Schuko stik. Dog så jeg et sted på forum en norsk adapter 3-pin IEC 60309, 1 phase 230 VAC 32 amp charging…. 

Så frem til spørgsmål:

• Kan jeg lade ved 230/32 amp og få de 32 amp ud af det…? (med blå kraftstik-kontakt)
  • Hvis ja, skal jeg have fat på en sådan norsk adapter…? Eller findes der anden løsning?
  • Er der andre løsninger på dette, så jeg kan få mere end 230/16 amp?

Min elektriker har snakket med Tesla Service, men de bliver ved at snakke om 3-faser, som det bedste, selvom han siger, at det ikke er en mulighed – så svar fra dem kan desværre ikke rigtig bruges.

Håber, at der er nogen der kan hjælpe og/eller komme med input. Vil hellere lade med 36km/t end 14km/t….

mvh
René

Forummets indlæg er redigeret af renep Feb 7 '15
NOELON
NOELON Feb 7 '15

Hej Rene,

I Norge hos min datter i Beitostölen lader jeg med 1 fase 32 Amp. gennem et alm. Type 2 kabel. De har 2 faser og har forbundet hver sin fase til de 2 ladepunkter. Men de skriver, at man kun skal sætte en Tesla til at lade med 26 Amp. da det er hvad den er forsikret med. Jeg har tidligere sprunget dem ved at sætte den til at lade med 32 Amp. Det holdt ca. 10 min.

Men dvs. at jeg mener du kan lave/købe en alm. ladeboks med Type 2 kabel og blot bede elektrikeren om at forbinde den ene fase.

PS. det er ikke min datter der har sat ladestanderen op, men en offentlig gratis ladestander opsat af Valdresenergi.

Forummets indlæg er redigeret af NOELON Feb 7 '15
kajakaj
kajakaj Feb 7 '15

Hej Rene. De max. 16A på UMC ladekablet er ved ladning på 400V eller 230V. Hvis 32A adapter til 230V bruges (den Norske med 2 faser) kan der lades med 32A =7,4 Kw. Det norske stik er med 2 faser + 0, så der mangler jord. Formentlig derfor at UMC-kablerne er forskellige i Norge og DK, hvor vi skal have en god jord, for at kunne lade med det danske kabel. Du skal derfor muligvis have et norsk UMC-kabel for at kunne lave den løsning. 32A vil formentlig kræve at der er dobbeltlader i bilen. Jeg er ikke installatør, så verificer disse oplysninger inden du vælger din løsning.

kajakaj
kajakaj Feb 7 '15

@TSLA: God løsning med ladebox og 2 faser ind i den. Mener at det er nødvendigt med dobbeltlader i bilen, hvis den skal udnytte mere end 16A. Tvivler også på at man må lave en "norsk" 32A installation uden jord i Danmark.

renep
renep Feb 7 '15

Hej begge, ringede alligevel lige til Tesla kort efter mit opslag. Da den danske afdeling er lukket her i weekenden røg jeg igennem til en yderst kompetent medarbejder i US. Han bekræfter, at der sagtens kan lades 32 amp på 1 fase (240V), dette understøtter UMC kablet (uanset om det er DK eller NO).

Men der skal en "norsk" adapter til at få de 32 amp ind i UMC – denne sælger Tesla for ca. 500 + moms. Mht sikringer skal der dog også i sommerhus være en 32 amp sikring (elektrikers råd og krav), samt jordspyd nede omkring lader, så skulle alt være ok. (@Kaj, der er både 1-fase ind, neutral og jord i stikket).

@TSLA, ja, teoretisk og sikkert også praktisk kunne der bare forbindes til den ene fase i Type2. Men da elektriker alligevel skal sætte 32 amp sikring og rode rundt med det, tænker jeg, at køre den efter bogen med et "rigtigt" 1-fase stik.

Så den skulle kunne trække alle 32 amp (ifølge Tesla US medarbejder). Det glæder mig bare at få de 36km/t i stedet for 14km/t...

Super tak for hjælpen begge, jeg sender lige en melding, når det forhåbentligt virker i næste weekend, hvis Tesla DK har en adapter på lager.

/René

renep
renep Feb 7 '15

Hey igen,

Så lige, at UMC tager op til 40 amp, så det burde gå. @Kaj, håber ikke at det er nødvendigt med dualcharger, tror kun, at det er hvis den går over 11 Kwh. I løsningen 230V/32amp ender den på 7,4Kwh.

/René

kajakaj
kajakaj Feb 7 '15

Hej Rene. Du har sikkert ret, men mener jeg har læst noget om det et sted. Kun aktuelt hvis det er via UMC-kablet og den norske adapter 230V 32A.  Hvis det er en vægladestation med type 2 kabel på 2 faser er enkeltlader sandsynligvis nok, når det ikke overstiger 11 Kw.

Forummets indlæg er redigeret af kajakaj Feb 7 '15
DeaconWP
DeaconWP Feb 7 '15
Jeg tror vi må ty til at måle forbindelserne i de forskellige adaptorer, som Tesla folk har på lager. Vi ha rbrug for at kende forbindelserne i den røde adaptore som kommer med en Tesla. Samt forbindelserne i den blå, som kan købes eller kommer med en norsk bil.<br /><br />
Jeg har ingen Tesla endnu, så jeg må ty til at spørge folket herinde: Er der nogen der kan og vil hjælpe med at måle det?<br /><br />
<br /><br />
Vi skal finde ud af, hvilket ben i det røde han-stik kommer ud hvor på bagsiden. Og hvilke ben kommer ud hvor på det blå Tesla stik.
Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Feb 7 '15
DeaconWP
DeaconWP Feb 7 '15
Når der er styr på hvilke stik ben i overgangen: rødt stik/MC kabel, der har forbindelse til hhv. L1, L2, L3, kan vi komme videre.<br />
<br />
Så skal vi finde ud af, om der er forbindelse til nogen af disse stik ben fra fase stik benet i den blå adaptor. Og til hvormange. For jeg finder det sandsynligt, at den blå adaptor fordeler fasen ud til mere end blot en leder i kablet. Er det sådan det er sat sammen, kan den blå adaptor erstattes af stik, som Harald Nyborg kan levere. Et styk 3X 400 V 16 A hun stik. Og et styk 230 V 32 A han stik. Samt en stump 5X2,5 kvadrat kabel. Så skal de tre faser måske bare alle have forbindelse til fase stik benet i det blå stik.<br />
På den måde vil laderen i bilen deles om de 32 A som leveres.<br />
<br />
Men det skal lige måles først. :-)
Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Feb 7 '15
Pedro
Pedro Feb 7 '15

renep > har du to faser + nul eller kun 1 fase + nul? Det virker mærkeligt hvis der skulle være 2 faser + nul. Men hvis det er tilfældet er det mere interessant hvad der sker hvis man giver lader 2 faser, kan bilen så lade med 2x32x230V (forudsat der er dobbeltlader i bilen og det ikke er en UMC der bruges)?

kajakaj > I Norge har de TN-net eller IT-net, i første tilfælde er der fase, nul og jord i stikket, i andet tilfælde er der to faser og jord i stikket.

kajakaj
kajakaj Feb 7 '15

@Pedro: Tak for præcisering af en der kender Norges strømnet, så vi er forberedt på udfordringerne i Norge. Enig i at det lyder mærkeligt hvis der er ført 2 faser frem til sommerhuset. Det burde enten være 1 fase + 0 eller 3 faser + 0

renep
renep Feb 13 '15

Bare lige en hurtig opfølgning på denne:

Det virker med 1 fase, 32 amp. Der blev sat et blåt 32 amp kraftstik op, som jeg via det "norske" stik får op på ca 210v/30-31 amp, der er sat en 40 amp sikring op i hus. Ledning fra hus til kraftstik er et 5 x 2,5 kvadrat kabel (da vi troede at der var 3 faser ind). Tesla anbefaler 6 kvadrat ledning, men vi kører det på 2 x 2,5 kvadrat, hvilket går fint. Så den lader med ca. 30-32 kmt/t.
Bilen har singlelader. Og ja, der er 2+0 faser ind i sommerhus, elektriker mener, at det er fordi, at huset er fra start 60'erne, hvor dette ikke var helt unormalt.

Tak for hjælpen til alle, /René

Torben_E
Torben_E Feb 13 '15

Hej Rene

Ikke for at ødelægge den gode stemning og teknisk er 2x2,5 jo nok til 32 A, men jeg mener ikke at stærkstrøms regulativet (i Danmark) tillader at man luser lederne sammen i et kabel.

Hvis der er lavet af en autoriseret elektriker så få det bekræftet / afkræftet af ham. Hvis det ikke er lavet af en autoriseret så må du hellere få det checket af en.

Jeg forstår godt at når manhar trukker 5x2,5 (i stedet fro 3x6) hvorfor så udskifte kablet men better be safe than sorry :-)

Mvh

Torben_E

Forummets indlæg er redigeret af Torben_E Feb 13 '15
Larsen
Larsen Feb 14 '15
Jeg har 32 A ladeboks med 5x6 kvadrat, og når bilen har ladet i fire timer, så er kablet mærkbart varmt. Såvel tilkablet til ladeboksen, men også det giftigt grønne kabel fra lader til bil. Jeg ville ikke turde trække permanent 32 A på et 5 x 2,5 kvadrat.