Dette indlæg er tænkt som inspiration til andre som overvejer at tage en længere tur i TMS.
Som så mange gange før tog min gode kammerat, to af vores sønner og jeg selv på skiferie i Østrig. Denne gang foregik turen sidst i januar i vores sølvgrå TMS 85. Turen gik fra Smørum over Stenløse og videre til Zell am Ziller.
Vi vælger som regel at køre turen om natten. Så sover ungerne og trafikken nedover er meget minimal. Jeg havde på forhånd planlagt ruten og det bedste alternativ syntes at være turen over Gedser/Rostock og Berlin. Lademulighederne er endnu for dårlige til, at man endnu kan bruge Rødby/Puttgarden.
Dagen før afgang fik færgen desværre udfald og afgangen blev aflyst. Vi var således henvist til en tur over Jylland. Mere end 250 km ekstra og en ekstraladning undervejs. I vedhæftede regneark (er med som PDF) kan du se mit estimat for turen inden afgang og de faktiske tal undervejs. Turen ned blev i alt på 1.448 km og tog os lige under 18 timer. Inklusive ladning holdt vi en gennemsnitlig hastighed på 82 km/t. Med tanke på hvad bilen kan præstere er det ikke imponerende. Vi har tidligere gjort samme strækning i BMW 530D på lige under 11 timer. Strækningen kunne da gøres med en enkelt tankning undervejs.
For at gøre turen så hurtigt som muligt, prøvede vi ikke at lade mere end 50 km end det, vi skulle bruge til næste SUC. Det fungerede godt. Samtidig varmede vi bilen helt op til 24 grader i forbindelse med ladning. Vi mødte kun to andre TMS ved SUC undervejs og der var således altid masser af kapacitet på alle SUC. Kun en enkelt lå meget langt fra alfarvej og uden mulighed for toilet og kaffe. I Tyskland er ladehastigheden dog længere end i Danmark. Ved start af ladning i Danmark lader vi typisk 120KW/t, men i Tyskland nåede vi kun 100KW. Hvad dette skyldes ved jeg ikke, men det betyder naturligvis at det tager længere at lade. Vi kørte med en temperatur i bilen på 20 grader (hvilket er for lavt) og kørte typisk meget pænt 110-130 på autobahn.
Som andre har bemærket går det supergodt når det er kuperet. Her kan man holde meget fine forbrugstal samtidig med højere gennemsnitlig hastighed.
Vi nåede efter en lang tur vel frem til hotellet. Havde på forhånd sikret lademulighed der, og det fungerede upåklageligt.
Kører på Tesla’s standard 19” vinterdæk med Pirelli Sottozero og det er en sand fornøjelse. Man føler sig meget sikker selv på ekstremt glatunderlag. Endda op gennem hårnålssving. Var lidt nervøs for hvordan det ville fungere med regen og om hjulene ville blokere. Det mærkede vi overhovedet ikke.
De gode østrigere var meget imponerede over bilen. Det er jo altid hyggeligt at kunne berette lidt. Tesla er vi heller ikke særligt store i Østrig.
Turen gik fint og Tesla’en klarede det alt i alt godt. Som langtursbil kommer den dog lidt til kort med dens rækkevidde. Jeg er klar til at skifte så snart der bliver mulighed for at købe med større batteri. Med netop den strækning vi kørte er det tydeligt, at der er behov for SUC’s tættere på Hamborg og gerne på Falster. Det vil gøre turen en del nemmere. Derudover skal færgerne se at få sikret lademulighed på overfarten. Havde fået nej til ladning Gedser/Rostock hjemmefra og det blev så heller ikke relevant på udturen med den aflyste færge. På vej tilbage tog vi denne færge og her fik vi vel ombord også nej. Af sikkerhedshensyn hed det sig.