Loading...
dk

Opladning når man bor i lejlighed? | Tesla Forum

Junior
Junior Feb 8 '15

Godaften

Jeg har efter længere tids overvejelse, netop bestilt en Tesla med levering i maj. Dog kan jeg godt lide at være ude i god tro, så nu undersøger jeg muligheden omkring opladning.

Tilflytter snart en lejlighed i indre København omkring Gråbrødre Torv, hvor jeg har tilkøbt en privat parkeringsplads nede i gården. Pt. afventer jeg svar fra beboerforeningen, om jeg må opsætte en lader dernede. Det regner jeg dog ikke for værende et problem. Dette bekræftes endelig medio kommende uge.

Men hvad skal man vælge af oplader? Hvis den også skal være elegant at se på og ikke klodset. Er helt på herrens mark, så alle input modtages med kyshånd :-)
Jeg vil gerne have en færdig løsning og regner med at skulle bruge hjemmeladeren ofte, primært om natten. Har til orientering IKKE bestilt dobbeltlader men burde jeg overveje at tilføje den til konfigurationen? Eller er den alm. lader fin nok, hvis bilen alligevel står parkeret i omkring 10 timer?

Forummets indlæg er redigeret af Junior Feb 8 '15
Kiefer
Kiefer Feb 9 '15

Den almindelige lader er fin nok, hvis du alligevel bare lader bilen stå i 6 timer eller mere.

/Martin

sjensen
sjensen Feb 9 '15

Under alle omstændigheder skal løsningen nok indeholde en bi-måler så du kan få lov at betale for strømmen. Ellers en mulighederne vel nogenlunde

1. Et CEE 400 / 16A udtag kombineret med det medfølgende kabel (UMC)

2. En fastmonteret ladeboks uden kabel til bil

3. En fastmonteret ladeboks med kabel til bil

For løsning 1 og 2 vil du formentlig skulle pakke kablet op/ned i bagagerum før/efter brug. Løsning 3 er bare at tage kablet fra boksen og sætte i bilen. For løsning 1 vil hvem som helst som udgangspunkt kunne trække stikket ud og afbryde opladningen.

Hvis du går efter 2 eller 3 er det værd at kigge på ordningen med 1 kr / kWh retur. Det er dog ikke sikkert det fortsætter efter 1/1 2016.

Se www.evse.dk og www.elbilsupport.dk

Junior
Junior Feb 9 '15

Tak for input SJENSEN :-) Tror jeg vil have mig sådan en http://www.evse.dk/side.asp?Id=153887&Vare=19404 da jeg ikke gider døje med at skulle pakke kablet op/ned hver gang den skal lade.

Den ser også elegant ud og vil passe diskret ind nede i gården kontra den færdige løsning elbilsupport har, for ikke at tage om den lader mere :) http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=136418

sjensen
sjensen Feb 9 '15

Et par ekstra noter

El-måleren skal være "MID" godkendt hvis man skal kunne være med i "1 kr / kWh" ordningen. Tag en snak med med f.eks. EVSE om det kan betale sig for dig i forhold til dit kørselsbehov, men når du alligevel skal have en måler, så få en MID godkendt med det samme. 

Som Martin også skriver... de fleste nøjes med 11 kW opladning hjemme, så med mindre man forudser et væsentligt behov for opladning på 22 kW standere rundt omkring er en single-lader bil helt fin.

Ejendommens elektriker skal først og fremmest vide at det er 3 faser og 16A på hver (i op til 8 timer konstant) så sikringer/kabler skal dimensioneres korrekt.

Kiefer
Kiefer Feb 9 '15

sjensen: Det er ellers ikke det SKAT siger, de mener den skal være CE godkendt for at kunne være en del af ordningen. MID godkendelsen er nok noget de fleste el-selskaber bare godt kan lide, men udover det, så er de fleste nye el-målere til indbygning i dag MID godkendte og koster ikke ret meget mere end en der ikke er...

/Marti 

Junior
Junior Feb 9 '15

Den tror jeg ikke at jeg kan være med på SJENSEN, i og med at lejligheden er uden bopælspligt og jeg derfor ikke står registreret på adressen. Men jeg kan naturligvis lige forhøre mig, inden jeg drager forhastede konklusioner :)