Loading...
dk

Hjælp - 85 vs P85 vs P85+ | Tesla Forum

Makova06
Makova06 Feb 12 '15

Hejsa allesammen

Jeg er ny herinde. Jeg er fast besluttet på at skulle have en Tesla S og grundet min økonomi, så bliver det nødt til at blive en brugt i 1. omgang.

Jeg er dog lidt i tvivl om forskel/fordel ved de forskellige "gamle" modeller. Det er jo let at finde de forskellige specifikationer på de nye modeller, men brugte er jeg lidt i tvivl om. Jeg ved at Performance, som de nye har flere heste og + modellen har noget mere udstyr, men hvad det præcist er har jeg svært ved at finde ud af.

Er der nogen herinde der kan hjælpe med at fortælle om de gamle modeller og kommer med en vurdering af hvor vidt det kan betale dig at opgradere eller om det giver for lidt i forhold til den prisforskel , der kan være. 

På forhånd tak

Maja

SimonHN
SimonHN Feb 12 '15
Drop + pakken. Det er ikke pengene værd. Så heller brug dine penge på en P85 der er ikke er så gammel. :)
Skaarup
Skaarup Feb 12 '15

Kære Maja,

Kort fortalt, så uanset hvilken du vælger, så bliver du glad for den! :-)

P'et betyder performance, som du ved. +'et kan man kun få på en P og betyder hårdere undervogn og bredere dæk bagpå. En P85 og P85+ har samme motor (416heste, 350kW), men både P'eren og især +'eren (grundet de brede bagdæk) har lidt kortere rækkevidde end en almindelig S85 (367 heste, 285kW). Tesla har bedyret at de alle kører lige langt, men real-life experience tyder på at man kommer til at bruge de ekstra heste indimellem (også ved mellemaccelerationer) - og de sluger lidt.

Men derudover, så kan man bestykke dem ret ens. (Bortset fra kulfiber spoiler og røde kalibre, som kun fås på Performance).

Man foranlediges til at tro at en S85 er langsom, når det nu er den langsomste model (bortset fra S60) - men den er alligevel meget kvikkere end de fleste andre køretøjer derude. 

Men det er totalt subjektivt om du vil have en P, P+ eller almindelig S. Prøv dem!

Busimiss
Busimiss Feb 12 '15
Hej Maja velkommen :-) Vi køber en ny S85 med panoramatag og techpakken. Panoramataget giver mere plads til de høje i familien, og så giver det mulighed for at sætte tagbøjler på bilen. Alle Teslaerne er dejlige hurtige biler. Så er det, om du vil købe en lille eller stor raket.
Mvh
Helle
NOELON
NOELON Feb 12 '15

Den væsentlige forskel er P'ets større effekt. + handler om at der er lavet justeringer af undervogn og dæk, der skulle give bedre håndtering af P'et når man bruger den større effekt. Og som Rasmus skriver er det i virkeligheden subjektivt om man skal vælge det ene eller det andet. Men det er også meget subjektivt om hvordan det slår igennem ift. det forbrug, som Rasmus nævner. Der er ingen automatik i at en P85+ har et større forbrug end en 85. Det kommer fuldstændig an på køremønster og stil. Jeg har en P85+ og tro mig jeg bruger P+ jævnligt. Men jeg har altså stadig et forbrug efter mere end 45.000 km på 207wH pr km. Jeg har idag kørt fra Kbh. til nordsjælland, godt 140 km med 20% motorvej, 40% motortrafikvej med 90km, 20% landevej med 80km og 20% by med 50km. Jeg har haft sæde varme på 3 og varme på 22 grader og blæser på 6. Resultatet var et forbrug på 196wH pr. km i en P85+. Det vil jeg ikke klage over.

Men korrekt prøv de forskellige modeller og find ud af hvad udstyr der er must, nice og unødvendigt.

KS
KS Feb 13 '15

Helt enig med TSLA, P og P+ er næsten identisk med hensyn til forbrug. Og uanset om man vælger en P eller blot en standard S'er, så er performancen slående. Gå efter en med det udstyr du har lyst til, og i den farve du helst vil have. Der er nok derude, og du vil ikke blive skuffet..

De gamle modeller har ikke autopilot hardware og kør-selv egenskaber, og jeg vælger kun at skifte min, fordi jeg elsker accellerationen..

EVfan
EVfan Feb 13 '15

@Maja: Jeg vil også gerne give dig et par gode råd og mine holdninger til købet. Min Tesla dukker dog først op om 1 måned, så jeg har ikke nogen rigtig baggrund. Men jeg syntes især dette forum har givet mig rigtig meget information, så det kan jeg anbefale. Det kan dog være svært lige at finde det man skal bruge som nybegynder. Der er en lille del mht ladning man skal sætte sig ind i, men det får du hurtig lært med hjælp herinde fra.

Men så vil jeg også besøge Tesla butikken og få noget input, bestil en prøvetur eller 2 uanset om du har prøvet det før. Alle Tesla'er er Ramp Up udgaver, idet produktionen naturligvis endnu ikke helt på plads, Der er sket en masse forbedringer undervejs. Det er minimalt hvad der er af udgifter foruden forsikring, så længe der er garanti.

Hvis jeg skulle købe en brugt, ville jeg ikke kigge på om det er en S, P eller P+, men kigge på tilbehør som Vinterhjul, Techpakke, Luftafffjedring, Vinterpakke og Panoramatag. Med disse pakker vil jeg finde den nyeste model der passer til dit budget, så du har garanti så længe som mulig. Sælg den igen når garantiperioden på de 4 år er ved at være slut og køb en ny til den tid, for de penge du har sparet.

/Jens

Karl
Karl Feb 13 '15
Hvad blev de forskellige biler opgivet til i ydelse da i købte dem. På bilbasen er alle p85 opgivet til 350 kWh og 470 hk. Faktor mellem hk(m) er 0,736.
Kristian70k
Kristian70k Feb 13 '15

det er 320 - den er den nye de opgiver til 350 - så i min verden er det ikke en korrekt oplysning.. jeg har 320 som max i min P fra 2 december 2014.. og kan ikke klemme den længere op!

MrCoffee
MrCoffee Feb 13 '15
Hej Maja
Forbered dig på en del snak fra nysgerrige folk når du handler i Netto. Jeg kører P85, som ikke kan købes mere, den er vi rigtig godt tilfredse med. Luftundervognen er vi glade for da den husker hvor du har hævet den, dejlig detalje som man kun kan blive glad for. Nu har jeg ikke tjekket bilbasen, men vores gik i produktion i august/september 2014, hvis de efter den dato, kan du snuppe en af de nyeste med radar monteret. Den har bla. automatisk nedblænding af lys, kan køre på autopilot og holde samme afstand til forankørende, Emergency brake m.m. Ikke tvingende nødvendigt, men lækkert at have. Se evt. om der er tegnet 4 års serviceaftale, det er godt at have ved brugtkøb. Good luck! Peter.
kajakaj
kajakaj Feb 13 '15

Vær opmærksom på at 4-års serviceaftale gælder for max. 80.000 km og udløbsdato er afhængig af hvad man når først af de 2 ting. Så hvis en brugt Tesla har kørt mange kilometer, kan man have mindre end 4 års service fra 1.registreringsdato. Det samme gælder for garantien.

Makova06
Makova06 Feb 13 '15

Kajakaj

Er det ikke kun 60 kwh modellen, hvor der er km-begrænsning på garantien?

Stuckmann
Stuckmann Feb 13 '15

Makova06 jo på batteri og driveunite er der km begrænsning på en 60'er og ikke på en 85kW . men på alt andet er der 4 år eller 80.000km

Makova06
Makova06 Feb 13 '15

Joh, men køber man en BMW til 2 mill, så har man jo stadig kun en garanti på 2 år. Jeg får desværre bare brugt de 80.000 inden der er gået 2 år.

kajakaj
kajakaj Feb 13 '15

Hej Maja. Du kan læse mere om garanti og service i vedhæftede filer. Garantien på alle leverede 85 modeller er ændret til ubegrænset km og 8 år på Drive Unit - samme som på batteriet. Dette gælder ikke model 60.

Renedyhr
Renedyhr Feb 13 '15
Som jeg husker det kostede en P85+ 50.000 kr. mere end en alm. P85. Hvad for man for de 50.000 kr?
KS
KS Feb 13 '15

Bredere bagdæk og lidt hårdere undervogn - så man kan ikke rotere dækkene foran/bag. Ellers identisk.

PerPower
PerPower Feb 14 '15

Jeg har gemt beskrivelsen fra webside.

Kiefer
Kiefer Feb 14 '15

Makova: Uanset hvor mange kilometer du kører , så har du stadig de lovpligtige 2 års reklamationsret, den kan Tesla, eller nogen anden for den sags skyld komme uden om. Så kører du 80.000 første år, har du stadig 2. år til at reklamere over i.

Jeg tror ikke rigtig der er nogen der er kommet i den situation endnu, så det er vist ikke nogen der kan fortælle hvordan Tesla reagerer på reklamationer "uden for garanti" men inden for 2 års perioden.  Man kan så sige at på de dele hvor der kan være flet problemer så som motor og batteri, ja der er der jo 8 års garanti uden km begrænsning. Det er trods alt nok mere end halvdelen af bilens sliddele rent prismæssigt der her er tale om. 

/Martin