Loading...
dk

Østrig tur-retur | Tesla Forum

Bluecoffee
Bluecoffee Feb 15 '15

Det gik noget bedre end Trysil-ekspeditionen sidste år. Mødte rigtig mange danskere undervejs til og fra Skt. Johann im Pongau her i vinterferien. I Bad Fallingbostel opstod der ligefrem kø til de fire ladere lørdag aften. Andre steder var der både tre og fire Teslaer linet op på samme tid. Kom til at tænke på, at Tesla har rigtig travlt, hvis de skal have tilstrækkeligt med Superlader-kapacitet, når de kommer med deres type 3. Ellers bliver der flaskehalse, især på den tyske autobahn.

Bortset fra det høstede vi særlig én erfaring, som andre måske kan have gavn af. På udturen valgte vi en lidt østlig rute over Magdeburg, og der er forholdsvis langt mellem laderne, så det gik sindigt mod syd. En kontrolbil med dieselmotor (argggh) nåede frem seks timer før os, blandt andet fordi vi sad fast i meget lange køer rundt om München. Derfor valgte vi den anden mere traditionelle, vestlige rute hjem, over Regensburg-ost og Gramschatzer Wald. Det gav godt nok lidt landevejskørsel de første timer, men  laderne stod meget tættere på rute A7, og så kunne vi sætte god fart over feltet:-) og nåede hjem på en tid, der sammenlagt var tre-fire timer hurtigere end udturen. Så læren er: Fuld skrue og lidt flere, korte ladesessioner. Det forkorter den samlede rejsetid.

Et lille fif til andre, der rejser til skiområdet syd for Salzburg: Der står en offentlig, gratis 22 kwh-lader i byen Schwarzach lidt vest for Skt. Johann im Pongau. Har man brug for lidt el-suppe og for eksempel ikke kan lade på et hotel, er det en god mulighed, mens man køber ind, spiser en god kage i det lokale konditori eller er inde på byens hospital med et brækket ben...

MDamm
MDamm Feb 16 '15

Generelt er det altid en god ide at undgå München, for der er meget ofte kø rundt om byen.

Vi kørte fra Schladming over landet til Regensburg på vej hjem, og ladede ellers i Münchberg Nord, Hohenwardsleben og sidst i Herzsprung, inden vi kørte i garagen på Sydsjælland. Der var ikke andre på ladestanderne. Det tog 18 timer inkl. 2 timer på færgen.

ICE biler er bare hurtigere når det gælder lange ture, men vi har lært at sætte pris på pauserne. 

Hookmaker
Hookmaker Feb 16 '15

En kammerat kørte en Tesla P85 hjem købt af en tysker og udleveret til ham i Innsbruck lørdag og hang i tonsvis af kø sammen med de andre danskere på vej hjem. Han sagde også, at konen var en 4 timer hurtigere hjemme i BMW'en - men sådan er det jo. Hvis man køber en Tesla til langtur (1000 km eller mere) - så skal man bare lære at 1. planlægge og 2. være mere glad for pauserne...;-) De fleste gør jo kun sådan en tur maks 2 gange om året - til resten slås den bil ikke af nogen!

thomasbj
thomasbj Feb 22 '15

Vi fik det gode råd mht München på vej ud - tak MDamm!!

Og turen hjem gik også lystigt om end jeg måtte hvile den brækkede skulder med en overnatning i Magdeburg :-).

Vi lærte at nyde pauserne - vi har aldrig kørt på ferie før så marathon tonserture ville heller ikke have fungeret.

Og et tip til dem der lader i Salzburg - gå ind på hotellet; Tesla Club Austria holder til dér. Jeg mødte ikke nogen, men kan forestille mig at der er liver omkring stedet fra tid til anden. Desuden havde vi den fornøjelse at lejlighedshotellet Sonnenwende (Alpentravel.com) installerede 380V/16A CEE (rødt) lademulighed i kælderen! Fed service og genialt bare at snuppe en fuld opladet bil og drøne hjemad. 

MDamm
MDamm Feb 22 '15
Vi havde også heldet med os på Erblehenhof i Forstau ved Schladming. De havde en 11Kw i garagen (Rødt stik)...

Farligt med Bierstuben på Hotellet med SuC i Salzburg. Den oser af stemning...

God bedring iøvrigt Thomas...

Maho
Maho Apr 6 '15

Kære Alle

Vel hjemvendt fra Ischgl i Østrig, følger her mine oplevelser af turen, på godt og ondt.  Det korte af det lange er, at det hermed er bevist herfra også, at en Tesla kan køre langt, men det ligger på kanten af det rimelige tidsforbrug p.t.

Forbrug:

Som I kan se på vedhæftede skemaer, lå vores forbrug på 242 w/km ud og 247 k/km hjem. Vind og vejr var efter årstiden med os det meste af tiden, kun en smule regnvejr (ca. 30 min hver vej).

Kørestrategi:

Jeg havde på forhånd kalkuleret har turen skulle kunne gøres på 16 timer. På turen ud gled den tidsplan dog hurtigt, da vi kørte fredag eftermiddag kl. 16 fra Charlottenlund, da vi så kunne være i Østrig kl. 8,00 lørdag morgen, klar til ski. Men vi var ikke nået længere end Køge  før vi allerede havde smidt en lille time til kø og med et uheld ved grænsen var vi først ved Hamburg efter 6 timer. Udturen tog derfor 18,5 timer. Hjemturen blev dog klaret på 16t40 min, tæt på det kalkulerede, her mødte vi stort set ikke trafik.

Vi kørte over Jylland, da jeg konkluderede at det var både hurtigst og mest strøm-sikkert (ift. afstanden mellem Køge og Hamburg).

SuC:

Vi oplevede at dette fungerede 100%. Navigationen kendte placeringen inden for få meter (hvilket var rart når men kom ind med 1% på batteriet og angst-sveden dryppende ned fra panden). En hver frygt for lade svigt blev gjort til skamme, virkede 1. gang og hver gang. Der var rigeligt med pladser og vi mødte kun sjældent en anden Tesla.

Jeg kunne lade med lavest 450 km/t (=90 kW/t) og højest med 550 km/t  (=110 kW/t). Min konklusion er, at når vi kom ind med helt tomt batteri ladede vi med højeste styrke og når vi kom ind med fx 70 km på tanken, med laveste styrke. Styrken syntes vedvarende på det niveau det startede på. (indtil ca. ½ ladet batteri hvorefter styrken aftog som forventet). Derfor ladede vi også oftest med 550 km/t, da vi næsten hver gang kom flade ind.

På hotellet kunne vi lade op med et Schuko-stik, det virkede også perfekt.

Version 6.2

Vi kørte ned med version 6.1 og opdaterede i Østrig til 6.2. Den nye navigations funktion med at den selv beregner hvilke SuC man skal benytte virkede i 1. omgang smart, men i realiteten var den ubrugelig, da den panikkede hvis der ikke var stort overskud på batteriet og den prøvede hele tiden at lokke mig tilbage eller på andre omveje, så det blev hurtigt slået fra…. Jeg mærkede ingen forbedring på fartpilot.

Konklusion:

Kør små stræk, kom ind flad og lad hurtigt. Dette sparende os 1,5 time hjem (korrigeret for kø).  Jeg fandt efterhånden den gyldne middelvej. Jeg ladede til et forbrug svarende til 280 w/km (skulle jeg køre 150 km ladede jeg til (150 km * 280 w/km forbrug / 200 typ. forbrug) = afgang når 210 km typ. range var nået. Dette kunne med fladt batteri gøres på 20 min, og så kunne man køre som en benzinbil, gerne både 130 og 150 km/t. – og havde en lille buffer i tanken. Derved øgede vi gennemsnitsfarten fra 101 km/t ud til 118 km/t hjem.

Når Lolland SuC kommer eller endnu bedre lade mulighed på færgen, kan man spare 200 km kørsel og 30 min ladning, og derved bør turen kunne gøres på en 14,5 timer og der er sgu da ikke så ringe når det gøres på rent EL :-)

God tur til alle….

Torben_E
Torben_E Apr 6 '15

Hej Maho. 

Tusinde tak for din beretning. Dejligt at høre om andres erfaringer. Lod du bilen strække ud på Autobahn for at se topspeed eller holdt du dig til pæn familiekørsel ?

Mvh

Torben_E

Maho
Maho Apr 6 '15
Hej Torben. Jo, den fik gas et par gange, særligt på hjemvejen, med den taktik nævnt i konklusionen var der overskud til det også. Nåede 190 km/t men den turbine lyd jeg beskrev i indlæg i går gjorde jeg ikke ville give den det sidste....
Torben_E
Torben_E Apr 6 '15
Citat fra Maho Hej Torben. Jo, den fik gas et par gange, særligt på hjemvejen, med den taktik nævnt i konklusionen var der overskud til det også. Nåede 190 km/t men den turbine lyd jeg beskrev i indlæg i går gjorde jeg ikke ville give den det sidste....

@Maho. Forstået :-). 

Hookmaker
Hookmaker Apr 6 '15

Super beretning Maho, du har lært det: kør til næsten 0 hver gang=hurtigst afsted igen! Jeg læste i øvrigt for nylig en ny mere omfattende beregning på det tyske forum (som jeg selvfølgelig ikke kan finde lige nu), der viser at man på tør vej kommer hurtigst igennem med en fart på 160 km/t, det skal prøves på vej til Frankrig i maj.  

Hookmaker
Hookmaker Apr 6 '15

Super beretning Maho, du har lært det: kør til næsten 0 hver gang=hurtigst afsted igen! Jeg læste i øvrigt for nylig en ny mere omfattende beregning på det tyske forum (som jeg selvfølgelig ikke kan finde lige nu), der viser at man på tør vej kommer hurtigst igennem med en fart på 160 km/t, det skal prøves på vej til Frankrig i maj.  

Maho
Maho Apr 6 '15
Tak Hookmaker.... Ved godt du har sagt det mange gange så det er blot samtygge herfra, der er ingen tvivl om at det er både mest effektivt på den måde og ikke mindst også sjovest!!!!
Hojfeldt
Hojfeldt Jul 19 '15
Er lige hjemvendt fra Østrig tur-retur med familien i 85D. Det gik super godt - hyggeligt, at man mødtes med de samme Teslaer på laderne igennem Tyskland. Et VIGTIGT råd: når man har 2 nøgler med på turen og den ene ligger i bilen når man forlader den, så låser bilen ikke, det ser bare sådan ud!!! Jeg måtte ind på app'en og låse den. En af ejerne jeg mødte undervejs havde fået stjålet alt i bilen grundet dette.
Her er lidt betragtninger:
Ladninger: SC fungerede rigtig godt undtagen Bad Fallingsbostel syd for Hamborg. Kun 2 ladere, som delte strømmen og lang ventetid. Planlæg opladning i Rade, Hamborg istedet. De 2 hoteller vi boede på, Edelweiss i Wagrain og Stadt am Wien i Zell am See havde begge 11 kw røde ladere. Det var gratis på Edelweiss og jeg rundede op til 20euro for 90 KwH på det andet.
Jeg kørte typisk 150 hvor der var fri hastighed og ellers fartgrænsen undervejs. Med 3000 km inkl. bjergkørsel loggede jeg 212 wh i snit. De hårde bjergture (Grossglockner mv.) var jeg helt nede på 170wh! i snit (tur/retur) grundet ladning ned ad bakke.
Navigationen var problematisk! Omdirigerede mig uden varsel og uden at fortælle det. Valgte korteste og ikke bedste rute. Minimal information omkring, hvad der er omkring de SC den har valgt (cafeteria eller andet). Gav også noget irritation omkring valg af SC undervejs - det er ret bøvlet implementeret i softwaren. Den er dog ret præcis når den skriver ex. 7% tilbage ved ankomst, så holder det.
Generelt var det en super god oplevelse, at køre i Teslaen som turist selvom der var bjerge, 35c, langt og vi havde 2 unger på 6 og 8 med. Vi mødte en norsk Tesla familie, som havde kørt helt til Alicante i Spanien uden problem.
God tur.
JL
JL Jul 19 '15

@Hojfeldt: Godt tip med nøglen - jeg har tænkt på at bestille sådan en her, men aner ikke om de fungerer. Har læst flere har det samme problem, hvis deres nøgle ligger for tæt på bilen derhjemme.

http:///...;hash=item2a36f76dbd

AxelEmil
AxelEmil Aug 18 '15

Vi var hele familen afsted i næsten 3 uger i vores P85D: Østrig, Italien og Schweiz.  Det gik superfint og de "tvungne" pauser viste sig at være rigtig gode. Opladede nogle få steder med mit Type 2 kabel - ellers var det Superchargers.  Kørte ret stækt på motorvejen hvor vi kunne (170-180) og alligevel var det totale forburg ikke mere end ca 200Wh/km. Den klarede både Gross Glockner og Sct. Gothardt som en mis. 
Til jer der ikke har prøvet langtur i Europa endnu : hop ud i det - det er problemfrit

Torben_E
Torben_E Aug 18 '15

Mange tak for denne lille beretning AxelEmil, og opfordring til at hoppe ud i det..

De bedste hilsner

Torben_E

koden
koden Feb 17 '17

Gammel tråd...men der er vist ikke rigtig nogen generel tråd om erfaringer.

Er i Østrig på ski.

På vej ned overnattede vi 2 voksne + 2 børn på dette meget ok hotel før Munchen.

Golden Tulip Hotel Olymp in Eching

Lille lejlighed med stue og værelse. 2 dobbelt senge

der er type 2 lader og 11 KW CEE i aflåst kælder garage.

Alt gratis

Fuldt opladt kunne vi køre til Saalbach uden problemer (20% tilbage).

102 euro incl formidabel morgenmad, hvor vi slet ikke nåede alt.

Det er billigt....

Man kan med fordel droppe den sidste overnatning på ens ski lokation og i stedet flytte den til Eiching hotellet.

Stå på ski hele dagen, bade på sin lokation og måske købe aftensmad.

Køre op og overnatte i Eichen.

udgift den samme eller måske tit billigere.

man undgår at skulle køre sindssygt tidligt lørdag fra Østrig for at undgå trafikken (som er forfærdelig efter kl. 7).

Du er forbi Munchen og har kun distancen derfra og hjem.

Du får en morgenmad du sjældent oplever (jeg har ikke set noget lignende før).

SuneH
SuneH Feb 17 '17

WTF...  Vi skal til Østrig i juli og skal præcis sove lige inden Munchen. Og det lyder jo godt. Vi er også 4, og skal overnatte torsdag d. 13. juli. Prøvede lige hotellets egen hjemmeside, de havde ikke flere ledige værelser den dag?! Og på Hotels.com fik jeg en pris på 1650,- kr for den lille lejlighed du beskriver.

Hvordan har du booket? Der fremgår i øvrigt ikke noget om gratis opladning mm - hvordan fandt du ud af det?

koden
koden Feb 18 '17
Elendige internet her på den tyske autobahn gjorde at jeg mistede alt hvad jeg havde skrevet...
München - kassel uden ordentlig net. De må snart tage sig sammen hernede :-)

Nå.. men fandt den på goingelectric.de.
Der kan man se hvilke ladere de har.
Klikkede på hotel website link og bestilte overnatning til 2 voksne og 2 x 11 årlige børn søn til man.
Der er vist noget med en grænse ved 12 år.
Måske alderen og dagene er forskellen + at juli er højsæson?
koden
koden Feb 18 '17
I øvrigt ... igen tog turen 15 timer. Saalbach - Haderslev. Fratrukket de 30 min vi sad i kø. Men incl lidt langsom snekørsel første 100 km. Men det ligger deromkring. Kan gøres med 4 ladninger når der startes med 100% (90D)
Sider: 1 2 »