Loading...
dk

Fast opladningssted i Aarhus | Tesla Forum

Lau
Lau Feb 15 '15

Så er min nye Tesla på vej over Atlanten, hurra! Jeg havde selvfølgelig undersøgt alt i hoved og røv inden der blev trykket på bestil-knappen, men men men så går der selvføgelig koks i det.

Det er ikke helt nemt at leje en parkeringsplads/garage hvor el afregnes med udlejer. De fleste vil gerne leje pladsen ud men ikke have noget med afregningen at gøre. Jeg fandt heldigvis en garage i nærheden jeg kunne leje hvor de vil afregne med mig, men de skriver så til mig i ugens løb at det alligevel ikke kan lade sig gøre.

Den eneste måde man kan holde dem udenfor afregningen er ved at sætte en hovedmåler op og derved betale for tilslutning til energiselskabet (NRGi her i Aarhus). Det lyder jo som sådan ikke så slemt inden prisen nævnes, den er nemlig på godt 22.000 kr.

Den anden mulighed er at lade ved nogle af feks. E.on's standere i byen, men det store problem er at Aarhus kommune ikke håndhæver at kun elbiler kan parkere ved dem og det betyder i området her på Frederiksbjerg at det praktisk set er umuligt at finde en ledig plads ved en lader.

Jeg er derfor insteresseret i om der er nogen der kender til parkeringsfaciliteter hvor udlejerne er interesseret i at afregne elforbrug med mig, selvfølgelig med en godkendt bimåler og jeg er da også interesseret i at kompensere for den øgede administration de måtte få.

Kristian70k
Kristian70k Feb 15 '15

hvorfor ikke bare SUC i århus? det koster intet?

Kiefer
Kiefer Feb 15 '15

Lau: hvis du tænker at de godt 22.000 er deres ladestander produkt, så sælges det ikke til private men kun til virksomheder der vil sætte ladestandere op på offentlige pladser, og de 22K er så prisen inkl, moms. 

Jeg forstår godt du ikke gider sidde ude i Tilst for at lade hele tiden, specielt ikke når behovet er kørsel mellem Århus og Ålborg. Men under alle omstændigheder vil jeg formode at det helt klart er den billigste løsning, evt gøre det i Randers på vejen til/fra Ålborg.

Hvad med arbejdspladsen, de kan ikke tilbyde opladning?
Ellers som jeg sagde til dig, ud og finde et hus på landet ;-)

/Martin

Kiefer
Kiefer Feb 15 '15

Mortensen: Jeg har forsøgt det samme da jeg i en længere periode kørte Århus <> Ålborg, her forsøgte jeg et par gange at køre ind forbi SuC i Randers for at lade bilen og spare ca. 50 kroner om dagen, men endte med ikke at gide og sidde ved en SuC i 45 min ekstra, når jeg kunne være det mere hjemme ved familien. 

Men det er selvfølgelig en smagssag om man vil bruge tiden på en SuC eller hjemme ved familien. Det kan selvfølgelig også være en undskyldning for at komme ud af hjemmet og ind i Teslaen ;-)

/Martin

Lau
Lau Feb 16 '15

SuC muligheden er sådan set ok, måske indtil vi finder det hus på landet :-) Men der går lidt at charmen ved en elbil at man ikke kan så op om morgenen til en fuldt tanket bil.

Den anden side af sagen er at min bedre halvdel arbejder for Arla og kører ud til deres mejerier i det meste af Jylland, og det er ude i de mørke ender af det. Her vil det igen være dejligt med en fuld ladet bil om morgenen. Hun er måske også lidt mindre villig til at ofre sig for Teslaen og sidde ved SuC'erne.

NRGi vil sådan set gerne koble mig på men som privatperson er 22k + ladeboks + installation lige rigeligt for en midlertidig løsning betalt med private penge.

Genild
Genild Feb 16 '15
Hej Lau - jeg kan egentlig godt se dit dilemma, for trods rosenrød omtale af hyggen ved SuC, så vildet også for mig være lige så spændende, som at se karse gro.

Men har du prøvet en mellemløsning?

Hvis vi nu antager at den garage du kan leje rent faktisk har 400v 3x16A tilgængeligt (ellers bliver det jo rasrnde dyrt), kan du så ikke tilbyde udlejer at du selv får sat en måler op, eventuelt i form af en privat ladeboks eller en hjemmegjort gør-det-selv-ladeboks, og så afregner den strøm du aftager fra udlejer direkte med udlejer krone for krone?

Du er jo interesseret i klare linier og ønsker ikke som en tyv i natten at stjæle din udlejers strøm, derfor denne reelle afregningsform, så I begge har klare linier og alt er reelt.

Skulle vi antage at udlejer besidder bare en smule sindig jysk fornuft, tror jeg nu ikke at han vil finde sådan en løsning helt ude i hampen. Du tager et billede af måleren en gang om måneden, og sender ham for afregning af forbruget.

Skulle du senere finde lykken på landet slæber du bare din ladeboks med videre og du har ikke mistet værdien af din investering der.

Mvh Lars - med kraftige jyske praktisk pragmatiske gener
Lau
Lau Feb 16 '15

Hej Lars

Yes, det er lige den jeg er gået efter. Det var også min tanke at der var nogen der ville være med på den løsning, men ak nej det er åbenbart helt uoverskueligt at gøre noget andet en at sende en faktura med lejebeløbet på. Jeg foreslog faktisk en aconto-løsning hvor forbruget sjuses og betales pr. måned og så gøres regnskabet op én gang om året.

Der var en udlejer som sagde ja, men senere bakkede ud. En anden var også positiv, men chefen lukkede for den mulighed efterfølgende. Jeg tror problemet med dem jeg har haft fat i er at der har været en administration på, så det har ikke været selve udlejeren jeg har snakket med. Kommunen var heller ikke interesseret i den løsning.

Det ser derfor lidt sort ud hvis ikke jeg kan finde en fremsynet udlejer/administrator og også derfor jeg forhører mig herinde om der er nogen der kender potentielle muligeder for leje af parkering med el.

Genild
Genild Feb 16 '15

Hmmm Lau, det var skisme da surt.

Og hvis de heller ikke kan overkomme at sætte dig i husleje for en garage inklusiv el, begynder det at knibe.

Nu ved jeg naturligvis ikke om du bor i en Penthouse lejlighed med udsigt ud over Århusbugten (for så bliver vi andre skide misundelige og vil selvfølgelig bare sidde og godte os over dine ladeproblemer), men er det muligt at lade noget ved lejligheden?

Som sådan er det jo ikke umuligt at få gravet et kabel ned og lave sin egen lille stander - men det kræver at man kan holde samme sted når man er hjemme.

Hvis dette lyder totalt tåbeligt er det sikkert også, men prøver bare at tænke højt med de meget begrænsede tilgængelige oplysninger.

Mvh Lars  

Kiefer
Kiefer Feb 16 '15

Sidste mulighed må så være at sætte et 16A CEE stik op i lejligheden, og så bare et "€%& langt forlængerkabel ned til bilen ;-)

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Feb 16 '15
Genild
Genild Feb 17 '15

Eller endnu smartere MrsLarsen - tage strømmen direkte fra gadelampen. Det er jo alligevel mest om natten man har brug for at lade og det er jo også i den tid gadebelysningen er sluttet til.

Holder man lidt udenfor byen er det derfor også altid smart at have et par mastesko med - Kajakaj kan garanteret hjælpe med vejledning i det rette udstyr og brugen af det :-)

kajakaj
kajakaj Feb 17 '15

@genild: Så gerne - altid til tjeneste.

@Lau: I hvilket område af Århus har du brug for garage/opladning

Lau
Lau Feb 17 '15

Ha, ja, havde slet ikke tænkt på forlængerledning om lygtepælen :-)

@kajakaj: Jeg bor på Frederiksbjerg, dog ikke i penthouse, så helst noget omkring Søndre Ringgade/Ingerslev Boulevard.

kajakaj
kajakaj Feb 18 '15

http://www.dkejendom.dk/default.asp?page_id=16 Garage til leje Ålborggade 26A. Ved ikke om der er adgang til strøm. Du har sikkert også set på den allerede.

https://www.google.com/maps/d/viewer?ll=55.953813,9.94812&t=m&source=embed&ie=UTF8&msa=0&spn=0.768859,1.922607&z=9&mid=zx5mTIYMmjBk.kLH3c_AsPeyoHej Lau: Der står en ladestander på Dalgas Avenue ved Ingeniørhøjskolen. Jeg ved ikke hvilken ladekapacitet den har eller om man frit kan parkere der f.eks. natten over.

Teknologisk Institut på Kongsvang Alle har også adskillige ladepladser. Jeg kan heller ikke her se ladekapaciteten eller muligheden for fri parkering.

kajakaj
kajakaj Feb 18 '15

Lau: Der var også lige denne garage på Nordborggade 29A - kan ikke se om der er strøm-mulighed.

http://www.componentbyg.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=22&Itemid=36

Lau
Lau Feb 18 '15

Mange tak! Ja, jeg har haft fat i de 2 garageudlejere, faktisk var det den i Nordborggade som havde sagt ok til at starte med, men så senere trak sig.

Sidst jeg var ovre at kigge med Teknologisk Institut var det nogle meget begrænsede ladepladser, kun plads til noget på størelse med en Ellert, men jeg må hellere lige køre forbi og kigge igen. Jeg har ikke kigget den ved Ingeniørhøjskolen endnu.

Der står E.on ladere rundt omkring, men som sagt er de umulige at kogge til at holde ved.

Min nuværende plan er at arbejde for at få en stander op på Arla (kærestes arbejdsplads) og NOVI i Aalborg (hvor min virksomhed har kontor) og så se hvordan det går med ikke at lade om natten.

kajakaj
kajakaj Feb 18 '15

Fint hvis der kan lades på arbejdspladserne. Skal I på ture i ferier og weekender er der heldigvis Suc i Tilst, så I hurtigt kan få nogle km på Teslaen. Vi lader ikke så tit hjemme, og skal vi pludselig af sted, smutter vi bare lige forbi Randers og supplerer op.

Lau
Lau Feb 18 '15

Fedt, det er dejligt at høre.

Kiefer
Kiefer Feb 18 '15

Teknologisk har et CEE udtag, der står at parkeringspladserne er forbehold el-biler under opladning, normalt holder der en lille Nissan varebil og en Renault Fluence, men jeg mener der er en 6-8 pladser.

/Martin

Lau
Lau Feb 18 '15

@Kiefer: Aha! Ikke dårligt.