Loading...
dk

Køb af SuperCharger. | Tesla Forum

dennisogmia
dennisogmia Feb 26 '15

Vi fik vores 60 for lidt over et års tid siden, vi valgte at købe den lille model uden supercharger da vi alligevel har 2 biler og derved kunne spare 75.000 kr. 

Vi går dog alligevel skiftevis og snakker om at opgradere med supercharger, vi
bor på midtfyn, der har været meget få gange hvor det havde været en fordel, vi har en gang været i Amsterdam hvor vi måtte låne en diesel vogn, var faktisk tæt på at leje en ved grænsen til ca. 1500 kr. -Vi har været i Århus og København et par gange.

Er der nogen gode argumenter for at vælge SC? -har en plan om at beholde bilen så længe som overhovedet muligt.

/Dennis

Bluecoffee
Bluecoffee Feb 26 '15

Som jeg læser prislisten, koster det 16.700 kr. (og 20.600 kr. efter levering) at tilkøbe supercharger til en 60'er. Det er selvfølgelig svært at vide, hvad du mener med at beholde bilen "så længe som overhovedet muligt", men hvis man forsigtigt siger 10 år, bliver merprisen 1670-2060 kr./år ekskl. renter. På min lommeregner skal man køre på supercharger 15-30 gange om året, før det hænger sammen. Hvis man bor lige i nærheden af en, er det selvfølgelig ikke umuligt, men ellers ville jeg tvivle på, at I når derop - medmindre I ved, at I skal på langfart i Europa en eller to gange om året.

En alternativ mulighed kunne være at anskaffe den klumpede chardemo-adapter og så lade hos Clever, når man skal på længere ture. Adapteren koster vist 7000 kr., og Clever tager en temmelig høj kwh-pris på omkring 5 kroner, men til gengæld kan man lade forholdsvis hurtigt, selv om det ikke når helt op på Supercharger-fart.

Og det er vel det bedste argument, man kan finde for Superchargeren - at den lader hurtigt.

Kiefer
Kiefer Feb 26 '15

Bluecoffee: Husk på at Chademo adapter kun virker hvis din bil også har SuperCharger enabled, ellers er DC ladning ikke muligt, så vil det være ligevidt med at købe den når der alligevel skal betales de 20K ekstra.

For mit eget vedkommende vil jeg nu nok tro jeg har brugt SuC et sted mellem 15-30 det seneste år, men det kommer jo meget an på hvad og hvilket kørselsmønster man har.

/Martin

Genild
Genild Feb 26 '15

Der er vel kun to argumenter for at tilkøbe SuC og det uanset om man efterbestiller det eller sætter kryds ved nykøbet:

• Man kan lade på længere ture
  • Det koster gratis at lade på disse længere ture i stedet for en uforskammet høj kWh-pris

Første pind er et spørgsmål om at øge fleksibilitet og brug af køretøjet, personligt ville jeg da være ærgelig hvis jeg havde en fin ny Tesla til at futte rundt i til dagligt, men skulle være tvunget til at bruge en "gammel dieselpotte" hver gang jeg skulle på længere ture.

Jeg har en meget simpel livsfilosofi: "Det er antallet af sekunder hvor mundvigene har vendt opad der tæller hos Sankt Peter, når man en dag finder sig selv foran perleporten" Den første pind er derfor for mig ikke så meget et spørgsmål om økonomisk plausibel, men et spørgsmål om nydelse.

Nummer to pind kan derimod tolkes økonomisk, og hvis man kunne finde på at bevæge sig udenfor vor smukke ø, er det trods alt relativt få gange man skal anvende SuC før det begynder at gå lige op. En enkelt tur til sydfrankrig og man ender vel hurtigt på 10 - 13 besøg på diverse SuC'r inden man atter har øens fede muld under futterne. Skal vi bruge Bluecoffees beregningsmetode er det år jo ligesom hakket af på listen.

Konklusionen vil nok være meget individuel, men i mit lille regnskab ville det klart ende med SuC - jeg undgik bare behændigt problematikken ved at vælge S85, men det er en anden sag.  

Forummets indlæg er redigeret af Genild Feb 26 '15
DeaconWP
DeaconWP Feb 26 '15

S60 rækkevidde. 208 miles. 330 Km.

Tur til Paris, en dags rejse. Fuld tank hjemme, Tankning efter 300, 600, 900 Km. Samt natlig tankning ved Hotel. (Gratis og uden ventetid)

Tankning ved enkeltlader under mellemtankning: 55 Km / time, Altså 5 timer hver gang, ialt 15 timers tankning. Det halve ved dobbeltlader i bilen.

Ved tankning på Super Charger efter de 300, 600 og 900 km, tager det kortere tid. Hvor meget kortere??Hvad er en times ferie værd for dig? Med 4 personer i bilen, der hver bruger den samme "ferietid" på at vente på langsom ladning. Hvad koster en ekstra overnatning på rejsen til Paris, fordi den tog for lang tid? Hvor meget sparer du i udgift, hvis du ofrer den tid? (besparelse / mandtime "ekstra forbrug". 

Den besparelse der er i ikke at købe Super Charger tilkøbet, går den ikke hurtigt til, bare i det at måske have lejet den dieselbil til 1.500 kr. En ekstra årlig udgift, mod alt den tid man sparer? Og hvad koster den strøm (KWH) man skal købe på "ude i byen ladninger? I Tyskland, Holland og Frankrig.

Regnestykket vil jo afhænge af hvor tit man vil kunne se en fordel i, at man tager sin dejlige elbil på turen. 

Så ingen tvivl her. Jeg ville absolut tilkøbe Super Charger til en S 60.

DeaconWP
DeaconWP Feb 26 '15

Ferietur til Sydfrankrig. 2 gange 1.500 km. 3.000 km med købestrøm. 200 WH pr kilometer. Så er det 600 KWH, som man finder på standere i EU Koster de 2 kroner ved en udenlands udbyder? Så er der brugt 1.200 kroner til strøm på turen.

Midtfyn, Esbjerg, vestkyttur til Nordjylland, Hjørring, hjem igen. 700 km.

Offentlig udbyder: 140 KWH á 3,5 kr….. Og så er der lige ventetiden ved ladningen.

Er der andre Bilka end den i Tlst, der tilbyder gratis strøm?

T3S7A
T3S7A Feb 26 '15

Hvordan får man gratis opladning ved Bilka Tilst?

Comeback
Comeback Feb 26 '15

jeg har min 60 med SC, på 7 måneder kørt 10000km 8000km fra SC =  ca 2000KWH a ca 3,5kr Offentlig ladning = 7000kr sparet på 7 måneder, 12000kr p/år 

konklusion: SC sparet hjem på 1½ år. 

SQLCPH
SQLCPH Feb 26 '15
Jeg valgte SuC til på min bette S60 af én årsag. Jeg ville kunne lade hurtigt de få gange om året jeg ville få brug for det. Lige så valgte jeg lædersæder for de få gange min søn spilder saftevand eller kakaomælk. Og soltaget fordi solen skinner et par dage om året og det kunne være fedt at få blæst det sidste hår af ;-)

Når det er sagt nyder jeg da fornemmelsen af at kunne bruge et gratis el-net når og hvor som helst. Det kan godt være jeg ikke får tjent SuC tilvalget ind men jeg har nydt den hver gang jeg har brugt den, soltaget og læderet lige så :-) elsker SuC - elsker Tesla ;-)
Kiefer
Kiefer Feb 26 '15

T3S7A: Ja det kunne jeg da egentlig også godt tænke mig at vide, vi holder også ofte ved siden af den stander men uden at spytte i Clevers kasse.

/Martin

Maho
Maho Feb 27 '15
Kiefer, ikke fordi jeg er moralens vogter, men pænt surt hvis man kommer med lavt batteri og der så bare holder en bil og griner uden at lade.... Det var vi jo alle meget foragede over at nogen ICE biler gør på SUC ned gennem Europa :-)
Forummets indlæg er redigeret af Maho Feb 27 '15
T3S7A
T3S7A Feb 27 '15

Helt enig med Maho, men læser nu Kiefers indlæg som at de ikke holde på ladepladsen, men ved siden af - på p-pladsen, men hvis man kunne lade gratis der, at han ville benytte den. 

Kiefer
Kiefer Feb 27 '15
Citat fra Maho Kiefer, ikke fordi jeg er moralens vogter, men pænt surt hvis man kommer med lavt batteri og der så bare holder en bil og griner uden at lade.... Det var vi jo alle meget foragede over at nogen ICE biler gør på SUC ned gennem Europa :-)

Heh, ja det er jo så lidt et religionsspørgsmål, og som at stikke hånden ned i en hvepserede hver gang det kommer op ;-)

Jeg ser det som følgende: Bilka har valgt at reservere pladser til en elbil og markeret disse pladser med et forbeholdt el-biler skilt, et privat firma har så ud over dette valgt at sætte en ladestander op for at forsøge at tjene en (ret stor ) skilling på disse pladser, ved nogen har de held, andre har de ikke.

Teknologisk i Århus har valgt at løse denne på en anden måde, her er der sat et skilt op med "Forbehold elbiler under opladning", men så forsøger de så heller ikke, at tjene penge på dem der lader bilen samtidig.

Så nej, jeg parkerer ikke ved siden af elbil båsen, men inde i elbil båsen.

/Martin

T3S7A
T3S7A Feb 27 '15

Synes jeg er rigtig dårlig stil. 

Jeg ville aldrig gøre det. Det er jo rigtig dobbelt moralsk at blive sur på ICE biler som blokere en ladestander, men så selv at gøre det, fordi man er for doven til at gå 100meter. 

Lau
Lau Feb 27 '15

Pyh, koncertsalen er ret dyr, er den virkelig pengene værd? ...tror egentlig ikke jeg har lyst til at høre svaret da jeg har en spand med dåseradio på vej hjem til mig.

Forummets indlæg er redigeret af Lau Feb 27 '15
Kiefer
Kiefer Feb 27 '15

Lau: Det er jo en vurderingssag og en smagssag om man vil betale for bedre lyd, hører du f.eks. meget radio 24/7 kan det være ligegyldig med at betale 20K ekstra...

Jeg er lige ved at tro du kan få bedre lyd ved at følge Frederiks indlæg med et "hjemmebygget" lydanlæg.

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Feb 27 '15
MrCoffee
MrCoffee Feb 27 '15
Fik et tilbud fra Carsound på ca. 30K alt det bedste, koger stadig over om jeg skal gøre det. Min 80'er kanal vil helt sikkert lyde bedre....
Lyngedrengen
Lyngedrengen Feb 27 '15

Hej Lau

Jeg var selv meget i tvivl, men jeg fik mulighed for at høre en Tesla med og een uden lydpakken og selv med lidt tvivlsom iPhone musikmateriale, så synes jeg der var markant forskel. Og med risiko for at få ørene i maskinen, så synes jeg DAB+ er rigtig fint (ikke afgørende) at få med.

VH
Jan

Citat fra lau

Pyh, koncertsalen er ret dyr, er den virkelig pengene værd? ...tror egentlig ikke jeg har lyst til at høre svaret da jeg har en spand med dåseradio på vej hjem til mig.

Nommensen
Nommensen Feb 27 '15
Har ikke meget med tråden at gøre
Kiefer
Kiefer Feb 27 '15

Nommensen: Nej, sådan går det tit :-)

/Martin