Loading...
dk

Hvorfor lader min Tesla kun med (ca.) 230V og ikke 400? | Tesla Forum

JL
JL Feb 26 '15

Efter at have luret herinde meeeeget længe har jeg nu endelig fået investeret i en brugt P85'er. Jeg har et spørgsmål (faktisk mange, men starter med det her :-))

Hvorfor lader den altid kun med 230V? Hjemme har jeg et 16A CEE stik, som jeg troede var 400V, men Tesla'en siger den lader med 230V (og ca. 49 km/t). Hos Comwell lader den med 32A, 3 faser, men igen kun 226V og ca. 97 km/t.

Skriver den altid bare ca. 230 volt, er det en indstilling eller...?

Tak,
Jacob

Maho
Maho Feb 26 '15
Hej Jacob. Tillykke med dytten:-). Du kan kun lade med ca 50 km/t fra et 400 v 16a stik. For at lade de 100 km/t kræves ladestation (og dobbeltlader). Så hos Comwell har du ladet fra en ladestation som kan skyde 32A gennem din dobbeltlader:-)
Forummets indlæg er redigeret af Maho Feb 26 '15
SQLCPH
SQLCPH Feb 26 '15
Tillykke med bilen Jacob :-) Yes den måler mellem fase og nul altså 220-240 V måske fordi det er 3 230 V ladere og ikke 400 V ladere. Resultatet er det samme. Jeg foretrækker indstillingen med målingen i kW og hjemme skulle der således gerne stå 11 kW og med din dobbeltader hos comwell 22 kW :-) så ved du at alt er ok. Vh Søren
Torben_E
Torben_E Feb 26 '15

Hej Jacob 

Tillykke med din P85.

Jeg har bestil en ny Model S til levering in May/Juni så jeg kan ikke helt kalde mig en Tesla ejer/bruger endnu.

Lidt vekselstrøm teori.

For en god ordens skyld vil jeg lige dele dette da der sikkert er flere der har brug for en forklaring. 

Vi kender vel alle begrebet 3 faset installation. Vores net i Europa er et 3-faset vekselstrømnet på  50 Hz. På forbruger niveau er det 3 x 230 VAC. Industry 3,3 kV, 6 kV 11 kV etc. Til transport af el optil 400kV. 

Typisk bruger vi 3  faser til komfuret i hjemmet. Ellers 1 fase til lys og mindre brugsgenstande. 

3 faser er ikke andet end 3 x 230 VAC. De 230 VAC er spændingen mellem 0 (og jord) og hver af de 3 faser. Spændingen mellem hver af de 3 faser er imidlertid 400 VAC. Så når man forsyner en brugsgenstand med 3 x 230 VAC så kan den også kobles som 3 x 400 VAC. Ved 16 A sikring er regnestykket 3 x 230 x 16 = 11,0 kW. Ved 32 A er det 22 kW.

Teslaen skriver åbenbart 230 VAC. I US vil jeg tro at den enten kan skrive 110 VAC eller 230 VAC afhængig af tilslutningen. Håber dette hjælper med afklaring.

Mvh Torben_E

Forummets indlæg er redigeret af Torben_E Feb 26 '15
JL
JL Feb 26 '15

Mange tak skal i have - det er de bedste penge jeg nogensinde har brugt og den bedste bil jeg nogensinde har ejet (og prøvet) :-)

Også tak for de fyldestgørende svar - jeg ville bare være sikker på at der ikke var noget galt :-) Det er forøvrigt super service hos Comwell med gratis strøm.

KS
KS Feb 26 '15

@Jacob: Bare vent til du prøver min nye..
Skal i øvrigt prøvekøre D'eren på fredag kl 9. Prøvede de nye sæder i dag - de er bare lækre!

Kiefer
Kiefer Feb 26 '15

Torben_E: en af årsagerne til at den skriver 230VAC er ren dovenskab fra Tesla udviklerne. I USA lader bilen kun med en fase op til 220V 80A, så der er behovet kun at måle på en fase, det har de så ikke lavet om da de lavede EU udgaven af bilen, de måler stadig kun på denne ene fase, men i stedet viser de en lille cirkel med et 3-tal inden i for at angive at der netop lades med 3 faser x 230VAC

/Martin

JL
JL Feb 26 '15

@Ken: Ja, det glæder jeg mig også til - selv om jeg ikke er sikker på det er en god ide, når jeg lige har købt en P85'er ;-)

Torben_E
Torben_E Feb 27 '15
Citat fra Kiefer

Torben_E: en af årsagerne til at den skriver 230VAC er ren dovenskab fra Tesla udviklerne. I USA lader bilen kun med en fase op til 220V 80A, så der er behovet kun at måle på en fase, det har de så ikke lavet om da de lavede EU udgaven af bilen, de måler stadig kun på denne ene fase, men i stedet viser de en lille cirkel med et 3-tal inden i for at angive at der netop lades med 3 faser x 230VAC

/Martin

@Kiefer. Tak for denne information. Fint nok med det lille 3 tal. 

Torben_E 

Mike2810
Mike2810 Mar 12 '15
Hej jeg nforstår svarene - men jeg hasr fået sat en clever ladestation op til 22kw 3x400v 32 amp og da jeg satte strøm til teslaen første gang lader den med 55km i stedet for 110km/t. Jeg har også dobbeltlader i bilen??
Hookmaker
Hookmaker Mar 12 '15

Du er sikker på der ikke er en eller anden swich på laderen der kan indstille Amp eller at du nu har sat Amp i bilen til 32A?

Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Mar 12 '15
KS
KS Mar 12 '15

@Mike: Er det en Keba boks?

I så fald er der en switch inde i ladeboksen der bestemmer hvor meget den max må lade med.

Men det kan også være dit type 2 kabel der kun er 16A. En modstand i kablet fortæller bilen hvor meget der kan trækkes på kablet.

PerL
PerL Mar 19 '15

Skrev igår om mine bekymringer over at jeg ikke kunne lade min nye MS. Var hos TESLA idag og der fungerede det perfekt med mit ladekabel i deres 3 fase udtag. Hjemme igen havde jeg, sammen min elektriker, som installerede "stikket" i garagen, nyt forsøg med ladning, og pludselig virkede det hele igen, dog med 215-219 v. Vi byttede rundt på faserne men ingen forskel, og pludselig svigtede opladningen. Jeg slukkede for varmepumpen som trak 4-6KW og siden har opladningen kørt (stadig 216-219v.) Elektrikeren mente, at spændingen ligger lidt for lavt, og når der kommer større belastningen på systemet (varmepumpen) slår Teslaopladningen fra. Er der nogle kloge hoveder, som har en mening om problemet. Skal jeg kontakte energiselskabet om at øge spændingen nogle volt? Alle kommentarer modtages med kyshånd.

NOELON
NOELON Mar 19 '15

De 215-219 v, hvis du læser dem på skærmen er det helt korrekt, da der samtidig står et lille 3-tal der angiver 3 faser. Så det skal du ikke bekymre dig om. Det kan sagtens være at du samlet trækker så meget at der bliver en fase-forskydning og for lav spænding til at Teslaen opfatter det som værende rigtihgt. Jeg havde tilsvarende problemer i mit sommerhus en ovegang så jeg måtte skrue ned for amperene. Et bud kunne være at checke belastningen på faserne om de er nogenlunde ens eller om dr er stor forskel når der er max udnyttelse.

PerL
PerL Mar 19 '15

@TSLA Tak for dit svar. Belastningen er ens over faserne. Du skriver at du skruer ned for amperene. Hvad sætter du den til?? 8-10 amp istedet for??

NOELON
NOELON Mar 19 '15

Jeg skrev vist i datid. Men der er kun at prøve sig frem :-(

Kiefer
Kiefer Mar 19 '15

Pelu: ved selv meget korte spændingsudfald vil Tesla slå ladningen fra, her snakker vi selv ganske få sekunder eller kortere. Det oplever jeg selv en del her hvor jeg bor, hvor vores strøm i øjeblikket kommer ind via en byggestrømtavle som nok ikke er helt pålidelig.

Specielt når vaksemaskinen er i fuld gang, det kan opladningen ikke lide...

/Martin

PerL
PerL Mar 19 '15

Tak for jeres svar, har skruet ned til 10 amp, og spændingen steg straks til 224v. Forhåbentlig er mit problem løst. Tusind tak drenge

/Per

Mike2810
Mike2810 Mar 20 '15
Tusind tak alle for input. Problemet var følgende: Clever box switch internt stod til 11kw 16 amp. Efter denne lille justering til 32 amp kunne jeg skrue charge current op i bilen til 32 amp. Så nu lader den 110km/t. Den indikerer dog kun 232v +3 tallet og 32amp.
//Michael
Larsen
Larsen Mar 20 '15

Pelu: Jeg har haft samme problem som dig, og har efter nogen tid konstateret, at det kommer hvis jeg f.eks. lader med 32 ampere, og husets frue så tænder for begge ovnene. Så dykker spændingen til under 220V og bilens lader falder ud.